در پی حادثه شلیک موشک کروز ایرانی به ناوچه کنارک، ارتش آمریکا کشته شدن ۱۹ ملوان را به «مردم ایران» تسلیت گفت و از انجام این رزمایش در نزدیکی تنگه هرمز انتقاد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاپیتان بیل اربن، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت منتشر شد، گفت: «ما فاجعه جان باختن [انسان‌ها] را به مردم ایران صمیمانه تسلیت می‌گوییم.»

او در ادامه از جمهوری اسلامی برای برگزاری این رزمایش در نزدیکی تنگه هرمز، که محل عبور ۲۰ درصد از نفت جهان است، انتقاد کرد و گفت: «در حالی که ما از وقوع این سانحه در نزدیکی منطقه ای بسیار نزدیک به یک محل پر رفت و آمد خطوط کشتیرانی بین‌المللی در زمانی که بیشتر تمرکز منطقه بر مبارزه با شیوع کرونا قرار دارد نگران شده‌ایم، از دست دادن غیرضروری جان [چند انسان] مایه تاسف است.»

یکشنبه شب بر اثر شلیک یک موشک ایرانی در یک تمرین دریایی، یک شناور پشتیبانی مورد اصابت قرار گرفته که بر اثر آن دست‌کم ۱۹ ملوان کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

این دومین حادثه مرگباری است که طی ماه‌های اخیر در پی شلیک نظامیان در ایران رخ داده است.

پنج ماه پیش نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک دست‌کم دو موشک به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی حمله کرد که آن حمله به مرگ همه مسافران و خدمه آن هواپیما منجر شد. ابتدا جمهوری اسلامی از اعلام دلیل سقوط خودداری کرد؛ اما کمی بعد، با فشار آمریکا و جامعه بین المللی، اعلام کرد این هواپیما توسط موشک‌‌های سپاه سرنگون شده است.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای خدمت به مردم ایران، صرف حمایت از گروه های تروریستی، ماجراجویی‌های برون‌مرزی، و بر هم زدن ثبات در خاورمیانه می‌کند.

صدای امریکا