با وجود بازداشت رضا اسلامی،‌ استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی طی روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی، کماکان از وضعیت پرونده و محل بازداشت این استاد دانشگاه اطلاعاتی در دست نیست.

رضا اسلامی

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های حقوق بشری، این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با یورش ماموران وزارت اطلاعات در محل کار خود بازداشت شد. ماموران پس از تفتیش منزل آقای اسلامی برخی از لوازم شخصی وی، از جمله گوشی تلفن همراه، چند جلد کتاب، لپ‌تاپ و برخی جزوات دانشگاهی‌اش را ضبط و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

پس از انتشار این خبر،‌ غلامحسن اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۳۰ اریبهشت بازداشت آقای اسلامی در دفتر کارش در دانشگاه بهشتی را انکار کرد و مدعی شد که او در دانشگاه بازداشت نشده است. وی همچنین دلیل حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه شهید بهشتی را دستیابی به برخی اسناد و مدارک به زعم او «مجرمانه» عنوان کرد. هرچند تا این لحظه اطلاعاتی در رابطه با محتویات این اسناد و مدارک منتشر نشده است.

رضا اسلامی دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه مک‌‌گیل کانادا و یکی از اساتید رشته حقوق بشر و حقوق محیط زیست در دانشگاه شهید بهشتی است که به گفته برخی از فعالان حقوق بشر مامورین امنیتی با وعده آزادی مانع از اطلاع‌رسانی خانواده در رابطه با بازداشت این استاد دانشگاه شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت‌آمیز و سرکوب گسترده دگراندیشان و معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران، از جمله فعالان مدنی و صنفی، توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

صدای امریکا