به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آمریکا پیشنویس قطعنامه ‌ای را با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان گذاشته است که خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور نامحدود می‌شود.

بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که قرار است روز چهارشنبه در این باره گفتگو شود.

تحریم تسلیحاتی ایران تحت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت های جهانی قرار است ماه اکتبر پایان یابد؛ اما متن پیش‌نویس قطعنامه‌ ای که آمریکا آن را تهیه کرده و بلومبرگ نسخه‌ای از آن را دیده است، خواستار آن می شود که همه کشورها از عرضه مستقیم و غیرمستقیم و یا انتقال سلاح به جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند، مگر آنکه یک کمیته شورای امنیت دست کم ۳۰ روز قبل از انتقال سلاح به ایران، آن را به طور موردی تایید کرده باشد.

مرداد ماه گذشته‌، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به زمان باقی مانده به پایان تحریم سازمان ملل علیه فروش اسلحه به جمهوری اسلامی، از متحدان ایالات متحده خواست فشار بر جمهوری اسلامی را بیشتر کنند.

اسفندماه گذشته نیز، مایک پمپئو با دبیرکل سازمان ملل درباره درخواست برای تمدید تحریم خرید تسلیحاتی ایران دیدار کرده بود. 

بلومبرگ روز سه شنبه ۳ تیرماه نوشت،‌ متن پیش‌نویس قطعنامه که آمریکا تهیه کرده است به جمع بندی تازه ترین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره دارد که در آن اعلام کرده بود موشک ها و پهپادهایی که در حملاتی در سال ۲۰۱۹ علیه عربستان استفاده شد دارای منشاء ایرانی بوده است.

در این پیش‌نویس «نگرانی عمیق نسبت به تهدید آن حملات علیه عرضه جهانی انرژی و بخش‌های ترابری دریایی و همچنین امنیت کارکنان این بخش‌ها و همچنین خطر آن حملات برای محیط زیست» ابراز شده است.

متن پیش نویس تهیه شده این قعطنامه همچنین می‌گوید که آن حملات و اشاعه تسلیحات توسط ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.

صدای امریکا