در حالی روز دوشنبه، دادستان نظامی تهران نخستین نتیجه تحقیقات درباره دلیل شلیک پدافند سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی را اعلام کرد، که خانواده‌های قربانیان حادثه دلایل اعلام شده را تلاشی برای پنهان کردن خطاهای نظام و قربانی کردن یک نفر به عنوان مقصر دانستند.

به نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران، غلام‌عباس ترکی، دادستان نظامی تهران، روز دوشنبه ۹ تیر در اعلام نتیجه تحقیقات، درباره یکی از دلایل اقدام به شلیک کاربر پدافند گفت که سامانه‌ای که موشک شلیک کرده پس از راه اندازی مجدد شمال واقعی را دقیق تعیین نکرد و این موجب می‌شود که سمت اهداف شناسایی شده توسط سامانه با اختلافی حدود ۱۰۵ درجه توسط اپراتور مشاهده شود. او در بخش دیگری از سخنانش کاربر پدافند را متهم کرد که هدف شناسایی شده را به مرکز هماهنگی اعلام کرد اما منتظر پاسخ مرکز نشد و اقدام به شلیک کرد و برای شلیک موشک دوم نیز از مرکز کسب اجازه نکرد.

جواد سلیمانی، همسر یکی از جانباختگان هواپیمای اوکراینی نیز سخنان دادستان نظامی تهران را قانع کننده ندانست و گفت که با توجه به تهدیداتی که خود فرماندهان سپاه از آن یاد کرده بودند، نبستن حریم هوایی ایران برای پروازهای مسافربری یک جنایت جنگی بوده است.

پس از انتشار سخنان دادستان نظامی تهران، انجمن خانواده های جانباختگان پرواز ۷۲۵ با انتشار پیامی در توئیتر به این سخنان واکنش نشان دادند. در پیام این انجمن آمده است که مقامات ایران سعی دارند دلایل ریشه ای از جمله خطاهای سیستماتیک عمدی را نادیده گرفته و اشتباه فردی را جایگزین آن کنند.

بابک غفوری آذر خبرنگار صدای آمریکا که برادر و همسر او را در این سانحه از دست داد، در توئیتر خود درباره تناقض‌های گزارش دادستان نظامی تهران نوشت:  بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین عازم کانادا بود پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در حومه تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. پس از چند روز اصرار مقامات ایران، که می گفتند سقوط هواپیما در پی نقص فنی روی داده است، سپاه سرانجام اعلام کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داد. اما این تاخیر در اعلام حقیقت و فریبکاری نظام، موجب خشم مردم و اعتراضات عمومی شد.مقامات ایالات متحده آمریکا از همان روزهای نخستین سقوط هواپیما، دلیل آن را شلیک موشک اعلام کرده بودند و مدارک آن را به کانادا و اوکراین ارائه داده بودند.

صدای امریکا