شهروند- آرش عزیزی: شش ماه پیش که شان آتلئو، رئیس ملی مجمع بومیان کانادا، با استفن هارپر، نخست ‌وزیر کانادا، دیدار کرد، شاهد رویدادی جنجالی و پر و سر و صدا بودیم. دیدار روز ۱۱ ژانویه در حالی صورت گرفت که هزاران نفر از معترضانِ جنبش «دیگر ساکت نمی ‌نشینیم» خیابان‌ های پایتخت را پر کرده بودند و یکی از رهبران ارشد بومیان انتاریو چند صد متر آن‌طرف ‌تر در اعتصاب غذا به سر می‌برد. در آن فضا بسیاری به آتلئو اعتراض کردند که چرا در شرایط موجود با هارپر دیدار می‌ کند.

استفن هارپر نخست وزیر کانادا با رهبر بومیان دیدار کرد

استفن هارپر نخست وزیر کانادا با رهبر بومیان دیدار کرد

دیدار این دفعه‌ ی همان دو فرد اما بسیار متفاوت بود.

آتلئو و هارپر در حالی پنجشنبه‌ ی هفته ‌ی گذشته دیدار کردند که حتی خبر آن نیز خیلی مطرح نشد.

در دیدار ماه ژانویه، قرار بر این بود که دولت با بومیان بر سر اعمال حقوق معاهده ‌های امضا شده همکاری کند. هارپر در آن هنگام گفته بود جلسه ‌ی بعدی «در هفته ‌های آینده»‌ برگزار خواهد شد. حالا شش ماه گذشته و به نظر می ‌رسد پیشرفت خاصی به دست نیامده است.

همین ماه پیش بود که آتلئو در صحبت در یکی از کمیته ‌های مجلس سنا گفت از ماه ژانویه تا کنون با نخست ‌وزیر دیدار نکرده است. او همین چند هفته پیش در مصاحبه با پست ‌مدیا نیوز گفت نفس چنین دیداری لزوما خیلی مهم نیست.

اما آن‌چه باعث ناخرسندی آتلئو است عدم پیشروی دولت در راه وعده‌ های خود است. آتلئو تاکید کرد که هنوز خبری از تغییر بنیادین رویکرد دولت هارپر نیست. دولت محافظه ‌کار می‌ کوشد قوانینی را که اخیرا در زمینه ‌ی آب آشامیدنی، شفافیت مالی و حقوق مالکیت زنان بومی ساکن مناطق اختصاصی تصویب کرده است از موارد پیشروی جلوه دهد. اما آتلئو هفته‌ ی گذشته در نامه ‌ای سرگشاده به روسا و شوراهای قبایل تاکید کرد که با این قوانین جدید مخالف است. دلیل اصلی مخالفت، عدم مشورت با بومیان در روند تصویب این قوانین عنوان شده است.

کارل والی، سخنگوی هارپر، گفت صحبت‌ های آتلئو و هارپر مربوط به «پیشرفت ‌های حاصله از روز ۱۱ ژانویه در مورد اولویت‌ های مشترک ما و بومیان» بوده است، اما از حرف ‌های او هم بر می ‌آید که هر حرفی هم که زده شده باشد پیشروی مشخصی صورت نگرفته است.

آتلئو در ضمن با تام مولکر، رهبر اپوزیسیون، و جاستین ترودو، رهبر جدید حزب لیبرال، نیز دیدار کرد. او گفت هر دوی آن‌ها «عمیقا متعهد به همکاری با بومیان برای احیای اعتماد و برقراری رابطه ‌ی ملت با ملت بین دولت‌ها هستند».