شاهزاده رضا پهلوی قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین را «ننگین» توصیف کرد و نتیجه آن را «تاراج» منابع طبیعی کشور و «پذیرش ارتش بیگانه» در خاک کشور دانست.

اشاره وی به تائید پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» در هیئت دولت حسن روحانی است که بر اساس آن، امتیاز بهره ‌برداری انحصاری از سه میدان نفت و گاز ایران به چین واگذار می‌شود.

حق بهره‌برداری ۲۵ ساله از آب‌های خلیج فارس برای ماهیگیری و صید مروارید و استقرار نیرو‌های چینی در بنادر ایرانی خلیج فارس و جزیره کیش، از دیگر بندهای این قرارداد عنوان شده است.

شاهزاده رضا پهلوی این قرارداد را «محکوم» و «بی‌اعتبار» دانسته و خواستار انتشار علنی متن آن و تائید و تصویب «نمایندگان واقعی ملت که از روشی کاملا دموکراتیک انتخاب شده باشند» شده است.

وی تاکید کرد که عقد «هرگونه قراردادی از موضع ضعف -که متأسفانه اکنون در بدترین شرایط آن قرار داریم- تحمیلی است که از طرف بیگانه و حاکمان بر شما روا داشته شده است.»

رضا پهلوی با بیان این که «سکوت» در این شرایط جایز نیست، از همه ایرانی‌ها خواست تا «همگی یک‌صدا، و با هر باور سیاسی، به منافع ایران» اندیشیده و «با اقتدار کامل از وقوع چنین قرارداد ننگینی جلوگیری» کنند.