کمتر از یک ماه بعد از تعمیر پالایشگاه «کاردون» ونزوئلا توسط تجهیزات و متخصصان ایرانی، واحد کراکینگ کاتالیزوری این پالایشگاه روز دوشنبه آتش گرفت.

دولت ونزوئلا وقوع آتش‌سوزی در این پالایشگاه را تایید کرده و خبرگزاری رویترز از قول دو منبع گزارش داده است تولید بنزین در پالایشگاه کاردون متوقف شده است.

ظرفیت پالایش نفت این پالایشگاه روزانه ۳۱۰ هزار بشکه نفت است، اما متخصصان ایرانی تنها بخشی از واحدهای از کار افتاده این مجتمع را احیا کرده بودند و در میانه ماه گذشته میلادی روزانه ۱۵ تا ۳۰ هزار بشکه تولید بنزین داشت.

ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا روزانه ۱.۳ میلیون بشکه نفت است، اما بخش اعظم آن از کار افتاده و کشور با بحران سوخت مواجه شده است.

ایران بیش از یک ماه پیش، پنج نفتکش با محموله ۱.۵ میلیون بشکه بنزین را راهی ونزوئلا کرد، اما رویترز می‌گوید این بنزین مصرف شده و تلاش دولت برای احیای ظرفیت از کار افتاده پالایشگاه «ال پالیتو» برای پالایش ۱۴۶ هزار بشکه نفت نیز تاکنون ناموفق بوده است.

گزارش‌ها حاکی است ایران دوباره چهار محموله بنزین راهی ونزوئلا کرده، اما این بار دادستانی آمریکای در پی توقیف این محموله‌ها است.

نیاز طبیعی بنزین در ونزوئلا روزانه ۳۰۰ هزار بشکه است، اما دولت بنزین را جیره‌بندی کرده و روزانه ۳۰ هزار بشکه به پمپ بنزین‌ها تحویل می‌دهد.

رادیو فردا