۳۶هزار میلیارد تومان درآمد در یک سال؛

۳۶ هزار میلیارد تومان درآمد و ۷ هزار میلیارد تومان سود؛ این‌ها ارقامی است که سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، از گردش مالی این بنیادِ زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۸ ارائه کرده است.

پرویز فتاح که روز دوشنبه ۶ مرداد در یک نشست خبری سخن می‌گفت، همچنین مدعی شد که این نهاد عظیم وقدرتمند زیر نظر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، مالیات نیز پرداخت کرده است؛ درحالی که سازمان امور مالیاتی ایران پیش از این نام بنیاد مستضعفان را هم در ردیف نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی که ازمالیات معاف هستند، آورده بود.

فساد مالى در جمهوری اسلامی، به ویژه در دوران حکومت خامنه‌اى، در حد غیر قابل باورى فراگیرشده است و این در سایه رژیم و فردى است که رسالت خود را «رواج تقوى» توصیف کرده است. تحلیلگران، بنیاد مستضعفان و على خامنه اى را عوامل اصلى شدت فساد و اوضاع رقت بار اقتصادى و مشقات مردم مى‌دانند.

بنیاد مستضعفان با در اختیار داشتن صدها شرکت و بنیاد و حتی بانک در پروژه‌های عظیم مالی صنعتی وعمرانی حضور فعال دارد و در کنار «ستاد اجرایی فرمان امام» و «آستان قدس رضوی» به عنوان بازوهای مالی و تبلیغاتی آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت کرده و به نوعی خزانه‌دار او نیز محسوب می‌شوند.

در تیر ماه ۱۳۹۸ دولت ایالات متحده دارایی‌های علی خامنه‌ای و دفترش را مورد تحریم قرار داد. این در حالی است که حامیان خامنه‌ای همواره می‌کوشند از او تصویری ساده‌زیست و بی‌توجه به مناسبات مالی ارائه دهند.

خبرگزاری رویترز در یکی از معدود گزارش‌های مستند از دارایی‌های سیدعلی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۲ نوشت که «ستاد اجرایی فرمان امام» به تنهایی دارایی‌هایی بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار – در آن سال – را در اختیار رهبر جمهوری اسلامی می‌گذارد و او، حتی بدون در نظر گرفتن نهادهای متمولی مانند «آستان قدس رضوی»، حداقل در سال ۱۳۹۲ صاحب یک امپراتوری ۹۵ میلیارد دلاری بوده است.

پرویز فتاح کیست و از کجا آمده است؟

سید پرویز فتاح از خیل گسترده مدیرانی است که سابقه عضویت در سپاه پاسداران دارد، اما حضور رسانه‌ای‌ او با کت و شلوار بوده و هیچ اطلاع دقیقی از درجه نظامی او در دست نیست. عموما او را با پیشوند «مهندس» نام می‌برند و در ۵۹ سالگی از مدیران معتمد و نزدیک به نفر اول قدرت در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

با این که نام او در سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح بوده، اما خود او همواره ادعا کرده که از سیاست گریزان است. هرچند در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ در کابینه محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر نیرو حضور داشت.

با این حال سابقه رفاقت او با محمود احمدی‌نژاد و حضور چهار ساله‌اش در یک مقام انتخابی–انتصابی تنها مورد پررنگ کارنامه او نیست و باید اهمیت او را در نکات دیگری – از جمله ریاست «کمیته امداد خمینی» درسال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ و ریاست بنیاد مستضعفان از سال ۱۳۹۸ تاکنون به انتخاب و دستور آیت‌الله خامنه‌ای – دانست.

اگر این سابقه را در کنار مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ بگذاریم او را می‌توان یک مدیر ارشد معتمد نظامی و مالی در جمهوری اسلامی محسوب کرد.

به دلیل همین جایگاه ویژه بود که او در سال ۱۳۸۹ از سوی دولت آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.

فروردین ماه امسال ویدئویی از پرویز فتاح در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با حضور در یکی ازشبکه‌های صداوسیما به ذکر خاطره‌ای از زمان ریاست بنیاد تعاون سپاه می‌پردازد. به گفته او قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، نزد او آمده و برای پرداخت حقوق «لشکر فاطمیون» درخواست کمک کرده است.

«لشکر فاطمیون» نیروهای افغانستانی تحت فرمان سپاه پاسداران هستند که در عملیات برون مرزی مانند سوریه حضور فعال دارند.

درباره قانون شفافیت دارایی‌ کادر رهبری ایران بخوانید.

صدای امریکا