کاربران ایرانی در پی تداوم قتل کولبران کرد توسط نیروهای مسلح در مناطق مرزی، هشتگ #کولبر_نکشید را به هشتگ اول ایران در توئیتر تبدیل کردند.

در روزهای گذشته اخبار متعددی از کشته شدن تعدادی از کولبران در مناطق مرزی کردستان و آذربایجان غربی منتشر شد و واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت. از جمله وبسایت هه‌نگاو، که اخبار حقوق بشر کردستان را منتشر می کند، نیز در گزارشی نوشت که در ماه ژوئیه (اوایل تیر تا اوایل مرداد امسال)  دست‌کم ٢٠ کولبر و کاسبکار در مرزهای کردستان کشتە و زخمی شدەاند کە ٨٠ درصد این موارد با شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی رخ داده است.

انتشار اخبار کشته شدن کولبران با شلیک نیروهای امنیتی، واکنش کاربران ایرانی در توئیتر را در پی داشت و این کاربران با انتشار پیام‌های انتقادی و هشتگ «کولبر_نکشید»، به این رویکرد جمهوری اسلامی اعتراض کردند. استقبال از هشتگ کولبر نکشید موجب شد تا این هشتگ در روز گذشته به ترند اول توئیتر کاربران ایرانی تبدیل شود.

در میان کاربران، علی حسین قاضی زاده وضعیت شغلی کولبران را نتیجه عملکرد مقامات جمهوری اسلامی دانسته و نوشته است: «هیچ انسانی یک شغل آبرومند را با رفتن به کوه و خریدن خطر مرگ به جان، عوض نمی‌کند. کولبری یک انتخاب نیست. نتیجه حکومت شماست.»

بهاره هدایت، فعال دانشجویی، نیز با انتشار تصویر دو کودک کولبر نوشته است: «نان ندارد، پس بکشیدش.»

 برخی از کاربران ویدئوهایی از کولبران کرد را منتشر کردند که دلایل کولبری خود را می‌گویند. از جمله یکی از کولبران می گوید که برای تامین مخارج خانواده و هزینه درمان همسرش کولبری می کند. یک کولبر نوجوان هم می‌گوید که ناچار به انجام این کار است ولی آرزویش این است که تعمیرکار ماشین بشود.

پدر آتنا دائمی، فعال مدنی زندانی در ایران، نیز با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که اگر کولبر کار دیگری برای تامین مخارج زندگی داشته باشد، زندگی خود را به خطر نمی اندازد.

او اضافه کرد: «هرقطره خونی که از کولبران ریخته شود به گردن دولت ومسئولین است.»

حسین دائمی، در توئیت دیگری هم با انتشار هشتگ کولبر نکشید، نوشت که جمهوری اسلامی نان سفره مردم خود را به نیروهایش در عراق و سوریه و لبنان می دهد و «گلوله را نثار مردم خود و کولبر بیچاره» می‌کند.

این دومین بار در هفته های اخیر است که کاربران ایرانی در توئیتر در اعتراض به رفتار حکومت یک هشتگ را ترند می کنند. اواخر تیر ماه امسال نیز در پی انتشار خبر نهایی شدن حکم اعدام سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، کاربران ایرانی توئیتر با انتشار پیام هایی با هشتگ اعدام_نکنید، این هشتگ را به ترند اول توئیتر تبدیل کردند.

ایالات متحده بارها سوءمدیریت، فساد مالی نهادینه، و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران و وضعیت نابسامان معیشتی و رفاهی مردم آن کشور دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

صدای امریکا