رشد منفی ۴۰ هزار واحدی بازار سهام ایران حکایت از جهت نزولی پیکان نمودار شاخص سهام دارد. معنای وضعیت کنونی به زبان ساده این است که سرمایه‌گذاران خرد، که در دوران رشد حبابی سه ماهه اول امسال سرمایه‌های خود را وارد بورس کرده بودند، حالا دارند به شدت ضرر می‌کنند.

هرچند پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی هشدار داده بودند که رونق بی‌سابقه بورس ایران در ابتدای سال ۱۳۹۹ مطابق با واقعیت‌های اقتصادی نیست و نمی‌تواند تداوم داشته باشد، اما تبلیغات گسترده حکومتی بسیاری را وسوسه کرد تا سرمایه‌های اندک خود را به سهام تبدیل کنند. اما حالا که دارایی‌های آنها در معرض خطر است، نمایندگان مجلس تازه به «دستکاری» و «فریب» دولت اذعان می‌کنند.

از جمله محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، هفته گذشته دستکاری بازار را مایه «نگرانی جدی» دانست و توضیح داد که این مساله از طریق «اطلاعات غلط دادن به مفهوم گمراه کردن در حوزه سرمایه‌گذاری» صورت می‌پذیرد.

او در توضیح خطرات حضور مردم در بازار دستکاری شده سهام به کسانی اشاره کرد که «واحد مسکونی» و خودروی‌‌شان را فروخته‌اند و «حتی قرض کرده‌اند و وارد بازار سرمایه شده‌اند.»

اما علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور در یک نشست خبری اظهارات مربوط به دستکاری در بورس را «بی‌اساس» خواند و مدعی شد که بازار بورس «فراز و نشیب دارد» و «ارزش بورس هیچ وقت پایین نیامده، بلکه ارزش آن بالا رفته است.»

این درحالی است که حتی کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با رسانه‌های حکومتی در داخل ایران نیز چنین ادعایی را زیر سوال می‌برند.

از جمله احسان همتی، کارشناس بازار سرمایه گفته است: « اگر قرار بود بازار به حال خود رها شود، هرگز شاهد چنین ریزش سنگینی در ارزش سهام و بازار نبودیم؛ به نظر می‌رسد اراده‌ای برای این ریزش‌ها وجود دارد و حتی شاید عامدانه هم باشد.»

محمد خبری زاد، یک کارشناس دیگر، هم معتقد است که « شرکت‌های زیرمجموعه دولت در دوره رشد بازار توانستند درآمد خوبی را با عرضه‌های متعدد کسب کنند و سپس بازار را به حال خود رها کردند.»

در شبکه‌های اجتماعی هم کاربران موارد زیادی از «فریب» و «دستکاری» را متذکر شده‌اند.

صدای امریکا