شهروند- کانادا نیز به نشان همدردی با انگلستان، برای اخراج دیپلمات های روسی به ایالات متحده ی آمریکا و چند کشور اروپایی پیوست. این واکنش در پاسخ به سوءقصد به جان یک جاسوس دوجانبه ی پیشین روسی و دخترش در خاک انگلستان انجام گرفت؛ حمله با گاز اعصاب که جاسوس روسی و دخترش را در وضعیت وخیمی قرار داده است.

در پی این اقدام، چهار دیپلمات روسی خاک کانادا را ترک خواهند کرد و سه دیپلمات دیگر اجازه کار در خاک کانادا دریافت نخواهند کرد.

وزیر امور خارجه کانادا، کریستیا فریلند، در این باره گفت که این حمله در خاک انگلستان که دوست و متحد کانادا است، اقدامی شنیع است که جان صدها نفر را به طور بالقوه در معرض خطر قرار داد.

فریلند همچنین در بیانیه اش گفت که این حمله تهدیدی واضح برای نظم بین المللی و قوانینی است که توسط جامعه ی بین المللی ایجاد شده است تا اطمینان حاصل شود سلاح های شیمیایی هرگز دوباره در زندگی انسان ها استفاده نشود.

چهار دیپلمات روسی که از خاک کانادا اخراج می شوند از ماموران اطلاعاتی هستند که ظاهرا از وضعیت دیپلماتیک خود برای تضعیف امنیت کانادا و تضعیف دموکراسی استفاده می کرده اند. این افراد در سفارت روسیه در اتاوا و دفتر کنسولگری این کشور در مونترال مشغول به فعالیت بودند.

نخست وزیر انگلیس، ترزا می، هفته ی گذشته در پی این حمله ۲۳ دیپلمات روسی را از خاک انگلستان اخراج کرد. گفته می شود که یک افسر انگلیسی که برای کمک به جاسوس روسی و دخترش که در خارج از یک مرکز خرید بیهوش بر روی نیمکتی افتاده بودند به آن مکان رفته بود، به دلیل تماس با ماده شیمیایی استفاده شده در این حمله، در بیمارستان بستری است.

روسیه دخالت در این حمله را نفی کرده است و می گوید که در مقابل اقدام کشورها سکوت نخواهد کرد.