مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در آستانه حضور محمدجواد ظریف در جلسه گفتگو با یک اندیشکده آمریکایی،‌ ظریف را «وزیر پروپاگاندای» جمهوری اسلامی نامیده و خواستار این شده است که او درباره شکنجه زندانیان سیاسی، اعدام و کشتن کودکان و هجنسگرایان، و همچنین کمک‌های موشکی ایران به گروه‌های تروریستی پاسخ دهد.

خانم اورتگاس یکشنبه شب ۳۰ شهریور در توئیتر با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در جلسه «شورای روابط خارجی» نوشته است: «وزیر پروپاگاندای ایران، دوباره به صحنه باز می گردد.»

او در توئیت خود چهار سئوال را خطاب به ظریف مطرح کرده است. وی در سئوال اول نوشته است که جمهوری اسلامی ایران قبل از اعدام نوید افکاری، بارها او را شکنجه کرد و بعد اعترافاتش را از تلویزیون پخش کرد. او از ظریف پرسید: ‌«آیا شما همه زندانیان سیاسی خود را شکنجه می‌کنید، یا تنها زمانی که می‌خواهید اعترافات آنها را از تلویزیون پخش کنید و باید مطمئن شوید که آنها همکاری می‌کنند؟» {آنها را شکنجه می‌کنید؟}

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با طرح این سئوال که «ایران چند کودک را در سال گذشته اعدام کرد؟»، از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پرسیده است که چرا ایران بالاترین نرخ سرانه اعدام کودکان جهان را دارد؟ خانم اورتگاس همچنین با اشاره به کودکان کشته شده در اعتراضات آبان ماه گذشته نوشته است: «آیا این حقیقت دارد که حکومت شما در ماه نوامبر گذشته ۲۳ کودک را کشت؟ اگر چنین نیست، پس چه بر سر آنها آمد؟»

خانم اورتگاس به مجازات همجنسگرایان توسط جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و از «وزیر پروپاگاندای» جمهوری اسلامی پرسیده در زمانی که در مقام وزارت خارجه ایران بوده، ‌چند نفر اعدام شده‌اند و چرا جمهوری اسلامی مردان همجنسگرا را با جرثقیل به دار می‌کشد؟‌

در آخرین سئوال نیز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران از ظریف پرسیده است که رژیم جمهوری اسلامی «چند موشک به حزب الله و حماس منتقل کرده است؟ ایران سالانه چه قدر پول به این گروه ها می پردازد؟ این پول از کجا تهیه می‌شود؟»

واکنش خانم اورتگاس در حالی است که پیشتر، گروهی از ایرانی-آمریکایی‌ها با ارسال نامه‌ای به ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی، از او خواسته‌اند جلسه گفت‌وگو با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را که برای هفته آینده به صورت ارتباط مجازی ویدئویی برنامه‌ریزی شده است لغو کند. شورای روابط خارجی یک اندیشکده آمریکایی است که شماری از مقام‌های سابق آمریکا نیز عضو آن هستند.

در همین رابطه، سناتور جمهوریخواه تد کروز نیز ظریف را «سرتبلیغاتچی» رهبر رژیم خواند و مخالفت خود را با حضور او ابراز کرد.

مارک دوبوویتز رئیس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن در حساب توئیتر خود پرسید: «چرا شورای روابط خارجی میزبان جواد ظریف است، در حالی که [رژیم] همکاران آمریکایی اندیشکده آنها در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها را تحریم و تهدید کرده و رژیم او به تازگی نوید افکاری را اعدام کرده است؟»

صدای امریکا