در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری امریکا به دلیل ورود پارامترهای غیر معمول و به دلیل شرایط خاص موجود در امریکا و جهان، گمانه زنی قطعی نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا امری بغرنج و تا حدودی غیر ممکن شده است.

یکی از پارامترهای مهم این دور انتخابات ریاست جمهوری امریکا شیوع پاندومی کوید ۱۹ می باشد که به کاندید رقیب فرصت استثنایی می دهد حریف خود را غیر شفاف، ناتوان و بی کفایت جلوه بدهد.

موضوع کرونا به نظرم پارامتر بسیار مهمی است و در صورت هشیاری، رقیب ترامپ می تواند حریف خود را به طور اساسی در گوشه رینگ گیر انداخته و بطور اساسی به زیر علامت سئوال ببرد، بخصوص که با توجه به آمار بالای تلفات کرونا در امریکا عملکرد ترامپ در این زمینه بشدت ضعیف و از شیوع همه گیری در ایالات متحده تا کنون مواضع ترامپ چندان هشیارانه و قابل توجیه نبوده است. 

واقعیت این است که جو بایدن تیپ جذابی برای رأی دهنده امریکایی نیست، لیکن از حق نباید گذشت که انتخاب و معرفی سناتور کاملا هریس به عنوان معاون بایدن عملی بسیار هوشیارانه بوده است و حضور این زن محبوب و کاریزماتیک تا حدود زیادی می تواند نقطه ضعف شخصیتی بایدن را بپوشاند.

قطعا انتخاب این خانم جامائیکایی هندی تبار برای جامعه رنگین پوست امریکایی جاذبه ای مهم و قوی بشمار می رود.

در کمپ جمهوریخواهان نیز با مرگ یک قاضی دیوان عالی یک موقعیت استثنایی به وجود آمده است.

۱۸ سپتامبر روث بدر گینزبرگ قاضی برجسته دادگاه عالی امریکا، قهرمان و مبارز برابری جنسیتی پس از یک دوره طولانی ابتلا به سرطان در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

با مرگ گینزبرگ، جمهوریخواهان فرصت یافته اند نفوذ خود را بر این نهاد مهم حقوقی افزایش دهند. روث دومین زن در این مقام در تاریخ امریکا بود و بخاطر فعالیتش در امر برابری زنان بسیار محبوب بود.

با مرگ روث بدر گینزبرگ، قاضی برجسته دیوان عالی آمریکا، جمهوری‌خواهان فرصت یافته ‌اند نفوذ خود بر این نهاد مهم را افزایش دهند. گینزبرگ دومین زن در این مقام در تاریخ آمریکا بود و به خاطر حمایتش از حقوق زنان محبوبیت زیادی داشت.

دیوان عالی ایالات متحده امریکا متشکل از ۹ قاضی، عالی ترین نهاد قضایی امریکا و مرجع قانونی تفسیر قانون اساسی ایالات متحده امریکا می باشد.

براساس قانون اساسی ایالاات متحده امریکا در سیستم حقوقی امریکا، رسیدگی به درخواست های تجدید نظر چه از سوی دادگاههای ایالتی و یا از سوی دادگاههای فدرال در دیوان عالی مطرح گردند. دیوان عالی همچنین مرجع رسیدگی به شکایات ایالات علیه یکدیگر می باشد، دیوان عالی وظیفه نظارت بر مصوبات کنگره ایالات متحده، مجالس قانونگذاری ایالت ها را بر عهده دارد و در صورتی که دیوان عالی مصوبات آنها را مغایر با اصول قانون اساسی امریکا تشخیص بدهد مصوبات را لغو و بی اعتبار اعلام خواهد کرد. احکام دیوان عالی قطعی و لازم الاجرا می باشند.

به همین دلیل دیوان عالی نقش دادگاه قانون اساسی را ایفا می کند و تصمیمات دیوان عالی تاثیر چشمگیری بر تحولات سیاسی و اجتماعی امریکا دارد.

قضات دیوان عالی امریکا به صورت مادام العمر می باشند و در صورت مرگ و یا بازنشستگی هر کدام از قضات رئیس جمهور وقت یک جایگزین تعیین می کند و بعد از دریافت رای اعتماد از مجلس سنای امریکا مادام العمر به عنوان قاضی دیوان عالی خواهد بود.

به همین دلیل در بین دو حزب دمکرات و جمهوریخواه برای وارد کردن قضات وابسته به خود در این نهاد مهم قضایی رقابت بسیار فشرده ای در جریان است. 

ماراتون کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا از ماه اکتبر به بعد با سوپرایزهای بسیاری همراه خواهد شد و هنوز بسیاری برگ ها را هر دو رقیب برای همدیگر در آستین دارند که در مراحل نهایی رو خواهند کرد.

این روزها سران جمهوری اسلامی تمام وقت و تمام قوا برای آمدن بایدن به کاخ سفید تلاش می کنند، به قطع و یقین باید گفت که اگر این تلاش ها را برای آمدن امام زمان می کردند، امروز حکومت امام زمان در ایران مستقر شده بود.

صرفنظر از نتیجه انتخابات امریکا و این که کدامیک از این دو کاندید پیروز انتخابات گردد و بر اریکه قدرت در امریکا تکیه بزند، هر کسی رئیس جمهور آینده امریکا بشود بی شک نخواهد توانست چشمان خود را بر تهدیدات و یاغی گری ملایان و تلاش آنان برای گسترش تشیع و اعمال بی ثبات کننده ببندد، قدر مسلم این است که برای ملایان در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.

برداشتن تحریم ها برای ملایان خواب پنبه دانه است که بهیچ وجه محقق شدنی نیست.

ملایان گول شعارهای انتخاباتی بایدن را خورده اند در حالیکه واقعیت کاخ سفید به گونه دیگری است و ملایان در حقیقت کلیه ظرفیت ها و فرصت ها را سوزانده اند و آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.

مرتجعان حاکم بر ایران نه ظرفیت رفرم و نه چیزی در چنته دارند که بتوانند روی میز مذاکرات مفروض بگذارند، زیرا آنها به این دوران تعلق ندارند و تا همین جا حداقل دو دهه بیش از سهمیه خودشان حکومت کردند.

اگر ملتی عزم آزادی داشته باشد و حقوق شهروندی و انسانی خود را مطالبه کند هیچ قدرتی نخواهد توانست آن را نادیده بگیرد، به این ایمان داشته باشیم که تغییر فقط و فقط در دستان مردم ایران است.

Kaveh179@gmail.com