وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه ۱۲ مهر طی سخنانی در ایالت فلوریدا با اشاره به تلاش‌های سیاست خارجی آمریکا در مبارزه برای پاسداری از جان انسان‌ها، رژیم حاکم بر ایران را مسئول خونریزی‌های فراوان در سراسر منطقه و نیز در داخل آن کشور دانست.

مایک پمپئو

وزیر خارجه آمریکا در جریان سخنرانی در مراسمی در ایالت فلوریدا، در مورد موضوع احترام به زندگی و جان انسان‌ها در سیاست خارجی ایالات متحده گفت: «آمریکا خاص است؛ زیرا ما فقط از مردم خودمان محافظت نمی‌کنیم، بلکه به دیگر کشورها هم کمک می‌کنیم تا از جان مردم خودشان محافظت کنند.»

مایک پمپئو اضافه کرد: «ما رهبر داعش و قاسم سلیمانی، آن تبهکار ایرانی که از دید من بدترین تروریست جهان بود، را از میان برداشتیم و به این ترتیب این جا در خانه آزادانه از حقوق خدادادی خودمان بهره می‌بریم.»

وی با اشاره به تحولاتی که به حصول توافق‌های تاریخی صلح میان اسرائیل با امارات و بحرین انجامید، گفت: «[موضوع] بسیار ساده بود. شما در یک طرف معادله ایالات متحده، اسرائیل، امارات متحده عربی، و بحرین را دارید. [این کشورها] از این نظریه ابتدایی، که روابط عادی‌سازی شده در خاورمیانه حقیقتا به مردم کمک می کند در صلح و امنیت زندگی کنند، آگاه هستند. ما انتظار داریم کشورهای دیگری هم به زودی به این طرف [معادله] اضافه شوند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «شما در طرف دیگر معادله جمهوری اسلامی ایران را دارید؛ [رژیمی که] مسئول خون‌ریزی‌های بی‌حساب در سراسر منطقه، و نیز در داخل مرزهایش، است. در واقع [رژیم ایران]‌ بسیاری از آمریکایی‌هایی که آنجا درعراق دلیرانه می‌جنگیدند را به قتل رسانده، و طی سال‌ها در سراسر جهان خون آمریکایی‌هایی زیادی را ریخته است.»

آقای پمپئو خاطرنشان کرد: «توافق‌های اخیر نشان می‌دهد کدام کشورهای منطقه – حتی با وجود برخی اختلاف‌های بزرگ – در مورد همکاری با یکدیگر به منظور کاهش خطرات علیه جان شهروندان خودشان صادق هستند.»

وی تاکید کرد: «‌ایران و پادوهای تروریستش جایی در این روند ندارند. آنها بیش از هر زمانی منزوی شده‌اند. منطقه و جهان می‌بیند که کدام کشورها در محترم شمردن جان انسان‌ها جدی هستند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «در مرکز این گروه‌بندی جدید یک کشور قرار دارد؛ تنها کشوری که می‌توانست این مسیر را از طریق دیپلماتیک به پیش ببرد. [آن کشور] ایالات متحده آمریکا، بزرگترین قهرمان [ارزش قائل شدن برای] جان انسان‌ها در همه دوران، بود.»

صدای امریکا