کاربران ایرانی توییتر با استفاده از هشتگ شهادت_می دهم موارد متعدد نقض حقوق بشر در بیش از چهار دهه عمر جمهوری اسلامی را یادآوری کردند.

دولت ایالات متحده که بارها به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کرده است، یک هفته پیش، تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی در ایران، از جمله دو قاضی، را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم قرار داد. یک هفته پیش همچنین ده‌ها کشور در بیانیه ای نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.

در آغاز، مریم کریم بیگی که برادرش در اعتراضات سال ۸۸ توسط حکومت کشته شد، در توییتر یادآوری کرد که شاهین ناصری به خاطر دادن به شکنجه شدن نوید افکاری ناپدید شده است و پیشنهاد کرد که کاربران ایرانی توییتر، اقدامات ظالمانه جمهوری اسلامی را با استفاده از این هشتگ بنویسند؛ ساعاتی بعد، با انتشار هزاران پیام، این هشتگ داغ شد و به ترند اول توییتر در ایران تبدیل شد.

این کاربران روز جمعه ۱۱ مهر در پی درخواست توییتری «مریم کریم بیگی»، خواهر «مصطفی کریم بیگی» از جانباختگان اعتراضات سال ۸۸، با به کار بردن #شهادت_میدهم در پیام های توییتری خود، به کشته شدن معترضان در آبان سال گذشته، سرکوب درویشان و بهاییان، آزار خانواده های زندانیان امنیتی و سیاسی، کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و دیگر رفتارهای ضدحقوق بشری جمهوی اسلامی اشاره کردند. 

مهدیه گلرو از فعالان سیاسی و زندانی پیشین، در توییت خود به اعدام زهرا بهرامی در سال ۸۸ اشاره کرد و نوشت: «#شهادت_میدهم وقتی زهرا بهرامی رو بعد از خاموشی از توی رخت خواب با بلوز و شلوار صورتی برای اعدام بردند فکرش را هم نمی‌کردیم آخرین دیدار باشد.»

هانیه دائمی، خواهر آتنا دائمی فعال مدنی زندانی، در توییت خود به آزار خانواده زندانیان اشاره کرد و نوشت: «شهادت می دهم که ماموران اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات مادرم را جلوی چشمهای من کتک زدند.»

کاربری به نام فائزه به مرگ کولبران که برای دستمزد اندک خطر سرما و شلیک مرزبانان را به جان خریدند اشاره کرد و با اضافه کردن نام کولبران جان باخته چون فرهاد خسروی، نوشت: شهادت می‌دهم به نان در مقابل جان.

بابک غفوری آذر روزنامه نگار، هم به اعدام سعید سلطانپور کارگردان و نویسنده‌ای که در سال ۱۳۶۰ اعدام شد، اشاره کرد.

کاربر دیگری با انتشار تصویری از محسن محمدپور، کارگر ۱۷ ساله، از کشته شدن او در اعتراضات آبان سال گذشته نوشت.

بعضی از کاربران نیز به زندانی شدن دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف به دلیل فعالیت های سیاسی آنها اشاره کردند. کاربری نوشت: شهادت میدهم علی یونسی و امیر حسین مرادی دانشجویان نخبه ایران به جای بودن در دانشگاه، الان در زندان هستند.

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی، نیز با این هشتگ به موارد متعدد اقدامات ضدحقوق بشری جمهوری اسلامی از جمله مرگ بازداشت شدگان و بازداشت های خانواده های فعالان، از جمله بیگناهی علی علینژاد، اشاره کرد.

 بعضی از کاربران نیز به جانباختگان شلیک پدافند سپاه به هواپیمای مسافربری اشاره کردند. کاربری با انتشار عکس کودکانی که در آن حادثه کشته شدند نوشت: شهادت میدهم این کودکان، قربانی انتقام سخت شما شدند.

تعدادی از کاربران با اشاره به اعدام های گسترده سال ۶۷ اعلام کردند که شهادت می دهند این زندانیان در حالیکه حکم حبس داشتند، اعدام شدند.

تعداد دیگری از کاربران به وضعیت ناگوار زندانیان سیاسی و امنیتی در زندان، از جمله آرش صادقی که از درمان سرطان محروم است، اشاره کردند.

بازداشت دسته جمعی دراویش گنابادی و اعدام محمد ثلاث از دیگر مواردی است که به آن اشاره شده است.

شاهین میلانی نیز در توییت خود نوشت که شهادت می دهد جمهوری اسلامی فردی را فقط به خاطر نوشیدن مشروب اعدام کرده است.

 داغ شدن هشتگ شهادت_میدهم در حالی است که جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر در یک سال گذشته، از جمله صدور احکام اعدام برای مخالفان، شکنجه و سرکوب معترضان و تحت فشار قرار دادن فعالان مدنی و مدافع حقوق بشر بارها مورد انتقاد و اعتراض نهادهای بین المللی و برخی از کشورها قرار گرفته است.

صدای امریکا