پس از اظهارات چندین زن در مورد “آزارهای جنسی آیدین آغداشلو” در فضای مجازی حالا روزنامه نیویورک تایمز سراغ این زنان رفته و با آنها مصاحبه کرده است. بسیاری از این زنان آیدین آغداشلو را “هاروی واینستین ایران” نامیده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز با ۱۳ زن که گفته‌اند در طول بیش از ۳۰ سال قربانی خشونت جنسی آیدین آغداشلو نقاش و مدرس هنری سرشناس ایرانی بوده‌اند مصاحبه کرده است.

این زنان که یکی از آنها هنگامی که مورد تعرض آغداشلو قرار گرفته تنها ۱۳ سال داشته است اکثرا با ذکر جزییات و تاریخ، موارد آزار جنسی توسط این نقاش را شرح داده‌اند.

همچنین ۴۵ نفر از جمله شاگردان سابق آغداشلو به نیویورک تایمز گفته‌اند که از رفتارهای او نسبت به زنان باخبر بوده‌اند.

این روزنامه آیدین آغداشلو را هنرمندی نزدیک به مقامات جمهوری اسلامی دانسته و نوشته است: «آقای آغداشلو به عنوان مشاور، مدرس، نویسنده و کارشناس آثار هنری با آستان قدس رضوی، بنیاد مذهبی و اقتصادی تحت کنترل رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای و تحریم‌شده توسط ایالات متحده آمریکا، همکاری داشته است.»

آیدین آغداشلو پیشنهاد مصاحبه با نیویورک تایمز را رد کرده اما در بیانیه‌ای کتبی که برای این نشریه فرستاده نوشته است: «اتهامات تعرض جنسی مطرح شده علیه من پر از اشتباهات فاحش، اظهارات نادرست و ساختگی است. صراحتاً می‌گویم که من همیشه سعی کرده‌ام با مردم با احترام و شرافت رفتار کنم و به کسی تعرض نکرده، به کسی آزار نرسانده‌ام و از کسی سوء‌استفاده نکرده‌ام.»

این هنرمند اما در ادامه نوشته اگر رفتارش باعث آزار کسی شده “عمیقا عذرخواهی” می‌کند.

ماجرای آزارهای جنسی آیدین آغداشلو زمانی رسانه‌ای شد که سارا امت‌علی، خبرنگار مقیم آمریکا در توییترش شرح تعرض جنسی به خود در یک دیدار کاری با آغداشلو را منتشر کرد.

پس از آن زنان دیگری نیز تجربه‌های خود از این آزارها را منتشر کردند.

در عین حال گروهی از شاگردان و هواداران آغداشلو در اینستاگرام و توییتر از او دفاع کردند. همچنین شهره آغداشلو بازیگر هالیوود و همسر سابق آغداشلو نیز از او دفاع کرد و گفت: «او هرگز به این کارهای شنیع دست نمی‌زند.»

جنبش “من هم” ایرانی تابستان امسال با افشاگری چند روزنامه‌نگار زن از تعرض و آزار جنسی مردانی که اکثرا مشهور هستند آغاز شد. این جنبش تا کنون منجر به دستگیری کیوان امام‌وردی به اتهام تجاوز به حداقل ۳۰ زن در ایران شده است.

رادیو آلمان