نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای به گزارش نقض تازه توافق هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی واکنش داد و آن را مایه نگرانی دانست.

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این بیانیه که متن آن روز چهارشنبه ۲۸ آبان منتشر شد، درباره وجود مواد رادیواکتیو اعلام نشده در ایران گفته است: «هر گونه ماده هسته‌ای که چنان اثراتی را به جای گذاشته‌ باشد به احتمال زیاد غنی ‌شده یا در معرض تابش‌های رادیواکتیو بوده است.»

وی افزود: «این، یک رشته پرسش‌های کاملا تازه را درباره این که آن مواد از کجا آمده‌اند و ایران ممکن است چه مواردی را هنوز پنهان کرده باشد، مطرح می‌سازد. این باید موجب نهایت نگرانی همه اعضای شورا شود.»

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از تازه‌ترین مورد نقض توافق هسته‌ای برجام توسط رژیم جمهوری اسلامی و آغاز تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای مستقر در تاسیسات زیرزمینی نطنز در ایران خبر داده است.

بنابر این گزارش، این اقدام تازه‌ترین مورد نقض توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ است. براساس آن توافق، تهران تنها مجاز بود اورانیوم غنی‌شده با نسل اول سانتریفیوژ‌ها را ذخیره کند و فقط می‌توانست آن نسل سانتریفیوژها را در تاسیسات زیرزمینی خود به کار برد. در گزارش قبلی آژآنس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام شده بود که ایران سانتریفیوژهای پیشرفته نسل دوم را در تاسیسات زیرزمینی خود نصب کرده است.

پیش از این نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران کار ساخت یک تاسیسات زیرزمینی ویژه سر هم کردن سانتریفوژ را آغاز کرده است. در این گزارش، که روز سه‌شنبه ششم آبان منتشر شد، آمده است که ساخت این تاسیسات زیرزمینی پس از انفجار تاسیسات قبلی شروع شد. 

تاسیسات هسته‌ای نطنز، از تاسیسات اصلی برای غنی‌سازی اورانیوم است.

پرزیدنت ترامپ دو سال پیش از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد و گفت این توافق نتوانسته مانع حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های تروریستی شود.

صدای امریکا