شهروند ـ وزیر امور مالی انتاریو، آقای چارلز سوسا، روز ۲۷ اپریل ۲۰۱۷ بودجه ی ۱۴۱ بیلیون دلاری سال ۲۰۱۸ـ ۲۰۱۷ انتاریو را به مجلس ارائه داد.

در زیر نکات برجسته ی این بودجه را می خوانید:

بهداشت

ـ ۴۶۵ میلیون دلار برای داروی جوانان (۴۴۰۰ داروی رایگان) برای جوانان ۲۴ ساله و کمتر . این اولین برنامه از این دست در کانادا است.

ـ افزایش ۷ بیلیون دلار به بودجه بهداشت از جمله ۳/۱ بیلیون دلار برای کاهش زمان انتظار برای درمان

ـ ۱۰۰میلیون دلار برای کمک به افرادی که به زوال عقل مبتلا هستند.

ـ خدمات دندانپزشکی رایگان برای ۳۶۵هزار کودک از خانواده های کم درآمد

ـ افزودن ۹ بیلیون دلار بر ۱۱ بیلیون دلار فعلی (جمعا ۲۰ بیلیون دلار) برای پروژه های جدید بیمارستان ها.

آموزش

ـ تحصیل رایگان در کالج ها و دانشگاه ها برای ۲۱۰ هزار دانشجو از خانواده های کم درآمد

ـ ۱۹۰ میلیون دلار برای برنامه های کارآموزی برای دانشجویان و تازه فارغ التحصیل شده ها

ـ مهدکودک تمام روز برای ۲۶۰هزار کودک

ـ بالا بردن آستانه حقوق و دستمزد سالانه برای فارغ التحصیلان برای شروع بازپرداخت وام تحصیلی از ۲۵هزار دلار به ۳۵هزار دلار.

ـ ۱۶بیلیون دلار برای ساخت و بهسازی مدارس

 

مراقبت از کودکان

ـ افزایش ۲۴هزار مرکز مقرون به صرفه مراقبت از کودکان(day care)  برای کودکان تا چهار ساله

الکتریسیته

ـ  کاهش ۲۵ درصدی در صورتحساب برق

مسکن ارزان قیمت

ـ ۱۵درصد مالیات افزوده برای خریداران خارجی که مقیم کانادا نیستند با هدف جلوگیری از افزایش قیمت ها در بازار مسکن

در رابطه با بودجه تازه ی دولت انتاریو نظر دکتر رضا مریدی، وزیر پژوهش و علوم انتاریو را در خصوص ویژگی های این بودجه جویا شدیم.

دکتر مریدی گفت، اگر به خاطر داشته باشید در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ رکود اقتصادی بسیار بزرگی کشورهای غربی را در بر گرفت و آمریکا و کانادا و انتاریو را تحت تأثیر قرار داد، منتها مردم انتاریو شدت این رکود را همچون آمریکایی ها حس نکردند، گرچه ما در انتاریو ۲۷۰هزار شغل از دست دادیم ولی در اثر سیاستگذاری درست دولت، در همین ۹ سال گذشته ۷۰۰هزار شغل جدید ایجاد کردیم و نه تنها شغل های از دست رفته را پوشش دادیم، بلکه بیش از ۴۰۰ هزار شغل جدید در انتاریو ایجاد شد.

بودجه ای که اکنون به مجلس ارائه شده، پس از ۹ سال که ما درگیر اثرات مربوط به رکود اقتصادی بودیم، اولین بودجه متوازن است که درآمدها و هزینه ها باهم برابر است و کسری بودجه نداریم.

دکتر مریدی، یکی از نکات مهم این بودجه را اختصاص حدود پانصد میلیون دلار برای ۴۴۰۰ داروی رایگان به کودکان از نوزاد تا جوانان ۲۴ سال دانست که این امر در تاریخ کانادا و انتاریو بی نظیر بوده است.

دکتر مریدی در پاسخ به این سئوال که چرا در طی این ۹ سال دولت موفق به ارائه ی بودجه متوازن نشده، گفت: در زمان رکود اقتصادی می توانستیم با قطع خدمات بسیاری بودجه را متوازن نگه داریم، ولی دولت برنامه داشت و به جای اینکه سرویس ها را کم کند، با قرض گرفتن چرخه ی اقتصاد را پررونق نگه داشت و کاری کرد که اقتصاد پیشرفت کند تا به صورت طبیعی به توازن در بودجه برسیم.

دکتر مریدی در مورد وضعیت رشد اقتصادی انتاریو گفت: الان رشد اقتصادی انتاریو با ضریب ۷/۲% بالاترین رشد اقتصادی نه تنها در کانادا بلکه در بین تمام کشورهایG7 است و انتاریو در حال حاضر ششمین اقتصاد بزرگ قاره ی آمریکای شمالی است. دولت انتاریو برای ایجاد شغل و توسعه اقتصادی سرمایه گذاری های زیادی کرد و توانست نرخ بیکاری را در حال حاضر به ۲/۶% که کمترین میزان در کانادا است، برساند.