دفتر جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، فهرست شماری از افراد مورد نظر او برای عضویت در دولت آینده را معرفی کرد.

در این فهرست که روز دوشنبه سوم آذر از سوی دفتر رئیس جمهوری منتخب منتشر شد، نام افراد مورد نظر آقای بایدن برای احراز سمت‌های وزیر خارجه، وزیر امنیت میهن، مدیر اطلاعات ملی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و نماینده ویژه در امور تغییرات اقلیمی معرفی دیده می‌شود.

آنتونی بلینکن برای سمت وزیر خارجه، آلهاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت میهن، آوریل هِینس به عنوان مدیر اطلاعات ملی، لیندا توماس گرینفیلد به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل،‌ و جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نظر گرفته شده‌اند.

گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت باید از سوی سنای آمریکا رای اعتماد کسب کنند. 

جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا، هم به عنوان نماینده ویژه در امور تغییرات اقلیمی معرفی شده است.

شماری از این انتصاب‌ها مانند آنتونی بلینکن و جیک سالیوان، پیشتر در رسانه‌ها اعلام شده بود. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به اقدامات احتمالی جو بایدن پس از آغاز به کار، از جمله احیای توافق هسته‌ای ایران و پیوستن دوباره به معاهده اقلیمی پاریس، می‌نویسد که دیدگاه‌های آقای بلینکن در بسیاری از موضوعات دقیقا مشابه نظرات و مواضع جو بایدن است و همین امر در آغاز کار او در دولت آینده بسیار مهم خواهد بود. 

به نوشته نیویورک تایمز، آقای سولیوان نیز که نامش در دوران دولت اوباما بر سر زبان‌ها افتاد و حتی در میان جمهوریخواهان محافظه‌کار در کنگره نیز طرفدارانی پیدا کرد، در مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ نقشی اساسی داشت. 

رسانه‌های آمریکا چند روز بعد از انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان) اعلام کردند که جو بایدن حد نصاب ۲۷۰ رای مجمع گزینندگان (مجمع الکترال)،‌ که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری لازم است را کسب کرده است. نتیجه نهایی انتخابات هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

پرزیدنت ترامپ هنوز نتیجه اعلام شده را نپذیرفته است و در حال حاضر تیم او در چند ایالت پرونده‌هایی را برای چالش حقوقی نتایج انتخابات در دادگاه دنبال می‌کند. 

پیشتر، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت چنان چه جو بایدن و کامالا هریس به عنوان پیروز انتخابات تعیین شوند، روند انتقال قدرت به شیوه‌ای حرفه‌ای انجام خواهد شد.

وزرای خارجه سه کشور عضو توافق هسته‌ای در برلین درباره ایران مذاکره کردند؛ درخواست از ایران برای رعایت مفاد برجام

به روزرسانی شده – وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه با حضور در برلین پایتخت آلمان درباره توافق هسته‌ای با ایران بحث و گفتگو کردند.

هنوز از جزئیات این مذاکرات اطلاعی داده نشده اما دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا در توئیتر خود نوشت که در این گفتگوها درباره تعهد جمعی برای مقابله با کرونا، محافظت از زمین در برابر تغییرات جوی و همکاری در خصوص ایران بوده است.

پیشتر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه سوم آذر ماه خبر داده بود که به همراه همتایان خود از فرانسه و بریتانیا، در مورد توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کند.

وی با اعلام این موضوع که ایران به شکل سیستماتیک مشغول نقض توافق هسته‌ای است، گفت: «ما به همراه شرکایمان، قویا از ایران می‌خواهیم که نقض این توافق را متوقف کرده و به بار دیگر به تعهدات هسته‌ای خود به طور کامل عمل کند.»

توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی مورد انتقاد دولت پرزیدنت ترامپ بوده است. ایالات متحده با اعلام این که این توافق ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز نمی‌دارد و باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی در منطقه نمی‌شود، از آن خارج شد.

دولت آمریکا پیش از این بارها تاکید کرده است که کارزار فشار حداکثری علیه رژیم حاکم بر ایران آن قدر ادامه پیدا خواهد کرد تا آن رژیم از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست بردارد، از گروه‌های تروریستی حمایت نکند، و از ایجاد تنش و دخالت در کشورهای منطقه، و توسعه برنامه موشکی خودداری کند.

صدای امریکا