شهروند- روز دوشنبه نمایندگان پارلمان کانادا در اتاوا اعلام کردند که همگی، صرف نظر از مواضع سیاسی و حزبی، برای دفاع از جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با یکدیگر متحدند و اقدامات مقابله جویانه او را در مقابل سیاست های اخیر آمریکا درباره ی تجارت با کانادا به رسمیت می شناسند.

دونالد ترامپ بعد از دو روز نشست اجلاس G7 در کبک کانادا در حالی برای مذاکره با رهبر کره ی شمالی به مقصد سنگاپور خاک کانادا را ترک کرد که از اتحاد ۶ کشور دیگر عضو G7 علیه خودش بسیار ناراحت بود و احساس می کرد که مواضع متحد این ۶ کشور از جمله کانادا قدرت او را برای برخورد با رهبر کره ی شمالی تضعیف کرده است.

او در پروازش به سمت سنگاپور اعلام کرد که هیچگونه توافقی را قبول ندارد و هیچ قراردادی را امضا نخواهد کرد و بارها جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را فردی “ضعیف” و “نادرست” خواند، صفاتی که بارها و بارها در سخنان برخی دیگر از مقامات کاخ سفید در آمریکا طی یکشنبه شب نیز تکرار شد.

این حملات کلامی ترامپ موجب واکنش بسیاری از جانب رهبران کشورها و مقامات سیاسی در کانادا شد و حتی کسانی همچون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این سخنان را بسیار ناشایست و به دور از حقیقت توصیف کرد.

نمایندگان مجلس کانادا اعلام کردند که در کنار جاستین ترودو و مردم کانادا ایستاده اند و از نیروی کار در کانادا دفاع می کنند و موافق تعرفه هایی هستند که توسط کانادا بر روی کالای وارداتی از آمریکا در آینده ای نزدیک اعمال خواهد شد.

بسیاری بر این عقیده اند که دونالد ترامپ در پی شروع جنگی تجاری بین کشورهای غربی است  و مانند فردی عمل می کند که در هنگام خروج از هر توافقی از پشت به همه ی همتایانش خنجر می زند.