گزارش‌ها حاکی است که الهام صمیمی، دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران، روز دوشنبه ۳ آذر به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به نوشته کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور»، نیروهای امنیتی پیش از این خانه الهام صمیمی را تفتیش کرده بودند. این دانشجو پس از آخرین تماس نیروهای امنیتی و آزار و اذیت خانواده‌اش، پس از مراجعه به زندان اوین، به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شد.

کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور می‌نویسد پیش از این خانم صمیمی پس از تفتیش خانه اش در  نیمه شب ۲۵ مهر ماه، چندبار در یکی از مکان‌های مخفی، غیررسمی، و غیرقانونی نیروهای امنیتی در «خیابان لبافی‌نژاد» تهران بازجویی شده بود.

شورای صنفی دانشجویان کشور همچنین گزارش داد که در یورش به خانه الهام صمیمی کتاب‌ها، لوازم شخصی، و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و لپ‌تاپ او و حتی وسایل دیگر افراد ساکن در منزل و مهمان‌های این خانه را هم با خود برده‌اند. این فعال دانشجویی همچنین طی این یورش به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده بود. 

روز گذشته نیز در ادامه فشارهای امنیتی جمهوری اسلامی به فعالان و دانشجویان در ایران ویدا ربانی، روزنامه نگار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر، و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک، هم روز جمعه ۲۲ فروردین امسال توسط نیروهای لباس شخصی، بدون ارائه حکم و با ضرب و شتم در محل سکونت خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان این دانشگاه که از اواخر آبان ماه سال ۹۸ بازداشت شده بود، هم به ۶ سال حبس محکوم شده است.

بهمن سال گذشته سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی، سال ۲۰۱۸ را «سال شرم» جمهوری اسلامی نامید و اعلام کرد در این سال بیش از هفت هزار نفر، اعم از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و فعالان حقوق قومی و اقلیت‌های مذهبی، در ایران بازداشت شده‌اند.

 صدای امریکا