مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در دو بیانیه جداگانه از تحریم سازمان‌های هوایی، دریایی، هوافضا و همچنین نهادهای مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. 

آقای پمپئو روز جمعه ۲۶ دی ماه در یک بیانیه که در تارنمای وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، گفت که این تحریم‌ها به دلیل مشارکت عمده تحریم‌شدگان در «تامین، فروش، یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات یا مواد مرتبط به آن، از جمله قطعات یدکی، به ایران یا از ایران، برای استفاده در ایران یا به نفع ایران» اعمال می‌شود.

مایک پمپئو افزود: «هر یک از این نهادها برای نیروهای مسلح ایران، از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که از قبل به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی  تحریم شده است، تجهیزات مرگبار نظامی تولید می‌کند. این تجهیزات نظامی، از جمله قایق‌های تهاجمی، موشک، و پهپادهای رزمی ابزار لازم را در اختیار رژیم ایران قرار داده است تا کارزار ترویستی جهانی خود را اجرا کند.»

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، این سه نهاد پیشتر در راستای تحریم‌های مرتبط با منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی، تحریم شده بودند.

تحریم‌ نهادهای مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی 

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۲۶ دی در یک بیانیه جداگانه از اعمال تحریم‌های مضاعف بر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و نهادهای وابسته و مرتبط به آن خبر داد.

در این بیانیه که در تارنمای وزارت خارجه آمریکا منتشر شده آمده است: «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آگاهانه، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، فولاد الکتریکی دانه‌‌گرا را به دست‌کم یک شخص ایرانی که نامش در فهرست اتباع به ویژه معین‌شده و مسدود شده دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری قرار دارد، یعنی شرکت سازمان کشتیرانی هوپاد دریا … منتقل کرده است.»

این بیانیه می‌‌افزاید که محمدرضا مدرس، مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حمیدرضا عظیمیان، مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، و نیز چند شرکت مستقر در ایران، چین و امارات نیز به دلیل کمک به دور زدن تحریم‌های اعمال شده بر ایران، تحریم شده‌اند.

وزیر خارجه ایالات متحده  فهرستی از اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده در حوزه کشتیرانی و فولاد را منتشر کرده است. این فهرست عبارت است از:

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه

شرکت فولاد ژیانگیین مسکات اسپشال با مسئولیت محدود، مستقر در چین

شرکت ایران ترانسفور

شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان

شرکت اکسنچر بیلدینگ متریالز، مستقر در امارات متحده عربی

شرکت فولاد مبارکه

شرکت کشتیرانی ساپید

شرکت کشتیرانی هوپاد دریا

صدای امریکا