تیم تحقیقات بین المللی سازمان بهداشت جهانی‌ روز پنجشنبه چهاردهم ژانویه به امید یافتن سرنخی از منشا ویروس کرونا، وارد شهر ووهان چین شد. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جزئیات این دیدار مشخص نیست. اما این کار نیازمند تلاشی چند ساله است که می‌تواند به پیشگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر در آینده کمک کند.

چرا ووهان؟

ووهان قطب صنعتی و حمل و نقل در رودخانه یانگ‌تسه و نخستین جایی است که ویروس کرونا در جهان از آنجا ظاهر شد. هر چند احتمال دارد ویروس از جای دیگری به ووهان آمده باشد، اما این شهر ۱۱ میلیون نفری، مکانی منطقی برای آغاز تحقیقات بود.

روند بیمار شدن ساکنان ووهان از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و بسیاری از موارد ابتلا به بازارهای مواد غذایی مرتبط با حیوانات زنده ارتباط داده شده است. این شهر در بیست و سوم ماه ژانویه بدون هشدار قبلی قرنطینه شد و به مدت ۷۶ روز در قرنطینه باقی ماند. 

برنامه محققان سازمان بهداشت جهانی

محققان سازمان بهداشت جهانی ابتدا باید ۱۴ روز قرنطینه شوند و در این مدت از طریق کنفرانس ویدیویی با همتایان چینی خود کار خواهند کرد. آنها پس از قرنطینه احتمالاً به بازار غذاهای دریایی هوانان، محل بروز ویروس در دسامبر سال ۲۰۱۹، و مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان خواهند رفت. 

مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان بایگانی گسترده‌ای از نقشه ژنتیکی ویروس‌های کرونای مرتبط به خفاش را که در پی همه‌گیری سال ۲۰۰۳ ویروس سارس (نوع دیگری از ویروس کرونا) ایجاد شد، در اختیار دارد. 

پنهان‌کاری دولت چین 

چین، در ماه‌های گذشته برای انجام تحقیقات مستقل درباره منشاء ویروس کرونا مانع‌تراشی کرده و اطلاعات اندکی را در مورد منشأ ویروس منتشر کرده است.

تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد دولت تمام تحقیقات علمی مربوط به شیوع ویروس کرونا را به شدت کنترل می‌کرد و محققان را از گفتگو با مطبوعات منع کرده بود. 

دولت چین نگران است افشای سوء مدیریت این کشور در رابطه با شیوع ویروس کرونا، انتقادهای بین‌المللی و مطالبات مالی در پی داشته باشد.

رسانه‌های دولتی این کشور همچنان در حال پخش گزارش‌هایی هستند که نشان دهند ویروس کرونا از مکانی دیگر به چین رسیده است.

صدای امریکا