شهروند علی شریفیان: هفته پیش سهام شرکت دولتی هایدرو وان در مرکز بورس تورنتو به فروش گذاشته شد. فروش سهام هایدرو وان در شروع ۲۰ دلار و ۵۰ سنت ارزش گذاری شروع شده بود اما در طول روز قیمت آن بالاتر رفت تا به ۲۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

چارلز دوسوسا، وزیر دارایی انتاریو از استقبالی که از سهام بورس هایدرو وان شده، اظهار خوشحالی کرد و گفت این به معنی آنست که مردم در این شرکت سرمایه گذاری کرده و با این ترتیب سود شرکت به انتاریویی ها می رسد.

هر دو حزب ان دی پی و محافظه کاران پیشرو از فروش سهام این شرکت انتقاد کرده و با آن مخالف هستند. محافظه کاران می گویند لیبرال ها می خواهند از این طریق به دوستانشان گونی گونی پول برسانند و خانم آندریا هوروت ، رهبر ان دی پی می گوید عرضه سهام هایدرو وان در بازار بورس به معنی بالا رفتن بهای برق مصرفی مردم است که در ۵ سال اخیر ۷۷ درصد بالا رفته است. هنوز هم می شود از این کار جلوگیری کرد. فروش ۱۵ درصد سهام بد است اما فروش ۶۰ درصد سهام فاجعه خواهد بودHydro-one.

دولت قصد دارد بقیه سهام هایدرو وان را در دو مرحله دیگر به فروش برساند. بر حسب برآوردی که شده از فروش ۶۰ درصد سهام هایدرو وان در مجموع نه میلیارد دلار به دست دولت می رسد و دولت قرار است با ۵ میلیارد از این مبلغ بدهی های هایدرو وان را بپردازد و بقیه را در زمینه توسعه وسائل رفت و آمد و ساختن بناهای زیر ساختی هزینه کند.

علاوه بر احزاب، مقامات و افسران ناظر بر بودجه هم با فروش این سهام مخالف هستند. این گروه از مقامات هشدار داده اند که فروش سهام در کوتاه مدت خوب است، اما در دراز مدت به اقتصاد انتاریو لطمه می زند.

بانک رویال و بانک نوا اسکوشیا که نماینده فروش این سهام هستند می توانند تا یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار از سهام هایدرو وان را خریداری کنند.