اکبر شیخ زاده 

سال مالیاتی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ کانادا ـ بخش دوم

اداره مالیات فدرال کانادا اعلام کرده که طبق برنامه ای تحت عنوان letter campaign و به صورت شانسی (random)، از ماه ژانویه ۲۰۱۱، برای کسانی که سال ۲۰۰۹ در پرونده های مالیاتی سال ۲۰۰۹ شان درآمد و هزینه های شغل آزاد(self-employment) داشته و یا صاحبخانه بوده و مستاجر داشته اند و مخارجی را نشان داده اند، نامه ای می فرستد و از آنها می خواهد که “اگر خودشان” فکر می کنند که هزینه های نامربوط و یا غیر منطقی ای اعلام کرده اند، داوطلبانه درخواست تغییر و اصلاح پرونده کنند وگرنه، اگر در آینده به صورت شانسی این پرونده توسط اداره مالیات مرور و بررسی (audit آدیت) شود و به نظر این اداره هزینه های نامربوط و یا غیر منطقی ای اعلام کرده باشند ممکن است که جریمه شوند. دریافت این نامه الزاماً دلیل بر این نیست که پرونده شما قرار است بازبینی و audit شود، بلکه شما به صورت شانسی برای دریافت اینگونه نامه ها انتخاب شده اید و اگر هزینه های اعلام شده تان منطقی هستند می توانید آن را نادیده بگیرید و جواب ندهید. پارسال شروع این پروژه بود و برای عده ای اینگونه نامه ها ارسال شده بود. برای اطلاعات بیشتر می توانید در سایت این اداره، واژه letter campaign را جستجو کنید.

 

  – Ontario Children’s Activity Tax Credit

 در فرمهای مالیاتی سال ۲۰۱۰ ، ساکنان ایالت انتاریو که فرزندان “زیر شانزده ساله” داشته اند می توانند هزینه هایی که برای حضور فرزندانشان در کلاس های “تقویتی درسی و آموزشی و موسیقی و هنرهای نمایشی و زبان و رقص و غیره” پرداخته اند را هم استفاده کنند که “برای هر فرزند یا فرزندخوانده” تا حداکثر  ۵۰۰$ برای کل کلاسها در سال ۲۰۱۰ است. تا پارسال فقط کلاس های ورزشی (fitness) را می شد استفاده کرد و هیچ پولی هم در آخر سال به والدین نمی دادند یعنی non-refundable بود.  اما  از امسال والدین یا سرپرستان فرزندان زیر شانزده ساله می توانند برای هر فرزند تا “حداکثر پنجاه دلار” پس بگیرند. برای فرزندانی که معلولیت جسمی یا روانی (disability) دارند محدودیت سنی تا زیر ” ۱۸ سال” است و برای “هر فرزند” تا حداکثر “یکصد دلار” پرداخت خواهد شد. هرچه درآمد سال ۲۰۱۰ والدین “کمتر” باشد شانس دریافت این پولها بیشتر خواهد بود. لینک اطلاعات بیشتر :

http://news.ontario.ca/mof/en/2010/09/ontario-childrens-activity-tax-credit.html

 

ـ رانندگان تراک و تریلی و کامیون های دراز و با وزن ناخالص بیش از ۱۱۷۸۸ کیلوگرم (long-haul truck) از سال ۲۰۱۰ می توانند تا “حداکثر ۷۵ درصد” هزینه های غذا (meals) و نوشابه و تفریحات شبانه روزی شان که در هر ۲۴ ساعت ممتد و موقع کار و در جاده ها و بیرون شهر محل اقامتشان و زمانی که حداقل مسافت مسافرت شان ۱۶۰ کیلومتر (از محل کارشان است) استفاده کرده اند را تا سقف “۱۷ دلار برای هر غذا ” و تا کلا حداکثر “ ۵۱ دلار در شبانه روز” (بدون ارایه رسید و با استفاده از متد محاسباتی  simplified method) در فرم های مالیاتی شان هزینه کنند. از سال ۲۰۱۱ آنها می توانند تا ۸۰% استفاده مالیاتی کنند و همچنین می توانند مالیات های  پنج و سیزده درصدی GST/HST این غذاها را هم پس بگیرند.

این مزیت مالیاتی شامل نامه رسانانی که درون شهرها با پای پیاده و یا با مثلا دوچرخه نامه رسانی می کنند(courier messanger) می شود، اما شامل رانندگان تراک “درون شهری” و “رانندگان کوریر” و یا تاکسی و لیموزین یا دیگران نمی شود، اما کسانی که فروشنده (sales person) هستند می توانند تا سقف”۵۰” درصد هزینه های غذا (meals) و نوشابه و تفریحاتی که “برای مشتریانشان” خرج کرده اند را اعلام و استفاده کنند، البته بعضی از کارمندان/کارگران هم به شرطی می توانند چنین هزینه هایی در پرونده مالیاتی شان استفاده کنند که این هزینه ها “جزو درآمدشان” حساب شده باشد و صاحبکار با امضای فرم ویژه ای (فرم t2200) این اجازه را به آنها بدهد.

 

 ـ Ontario Health Premium

خیلی ها ممکن است فکر کنند که خدمات بیمه بهداشتی دولتی (ohip) در ایالت انتاریو “مجانی” است. در حالی که اصلا اینطور نیست و بستگی دارد به درآمد خالص سالانه ای که شما در فرم های مالیاتی تان به دولت اعلام می کنید. فقط درآمدهای خالص شامل مالیات سالانه (taxable income) تا سقف ۲۰۰۰۰$ بیمه بهداشتیohip شان مجانی است. درآمدهای  تا ۲۵۰۰۰ دلار تا بیست هزار دلار اولش مجانی، و شش درصد مابقی اش را در فرم های مالیاتی تان بابت ohip و به نام مالیات ایالتی برای آن سال می گیرید. درآمدهای بالای ۲۵ هزار و کمتر از۳۶۰۰۰ دلار باید ۳۰۰ دلار برای آن سال بپردازند. و الی آخر… لینک رسمی وزارت اقتصاد انتاریو برای مشاهده “جدول کامل” این هزینه ها: 

http://www.rev.gov.on.ca/en/tax/healthpremium/rates.html

 

ـ مالیات بر سیگار و تنباکو Tobacco Tax

در ایالت انتاریو شما ” ۱۷ نوع مالیات” می پردازید که اینها تازه علاوه بر حدود ۲۰ نوع مالیات اضافه ای هستند که دولت “فدرال” از شما می گیرد.  اگر اهل دود و دم هستید هر نخ سیگارتان ۱۲.۳۵سنت برای انتاریو پول می سازد. مثلا هر پاکت بیست نخی سیگارکه دود می کنید ۲.۴۷$ و هر پاکت۲۵نخی سیگار۳.۰۹ دلار، و هر کارتون ۲۰۰ نخی سیگار ۲۴.۷۰ دلار، و هر “یک گرم یا کمتر” تنباکو ۱۲.۳۵سنت برای دولت انتاریو درآمد مالیاتی تولید می کند. مالیات بر سیگار برگ (مثلا کوبایی) هم  ۵۶.۶% قیمت تمام شده اش است.  منظور از “قیمت تمام شده” قیمت خریدش توسط مغازه دار به علاوه ۲۲درصد سود است. لیست کامل این ۱۷ مالیات را در این لینک ببینید:

  http://www.rev.gov.on.ca/en/rates/index.html

 

برگشت مالیاتی برای توریست ها/ مسافران انتاریو HST Refund for Visitors  

می توانید “تا چهار سال بعد” از خریدن و به خارج کانادا بردن اجناسی که تا قبل از اول جولای ۲۰۱۰ در انتاریو خریده اید و مالیات PST “هشت درصدی ایالتی” هر قبض خریدتان ۵۰ دلار یا بیشتر است فرمی را (که در فروشگاه های فرودگاه ها هم مجانی است) پر کنید و همراه با اصل رسیدهای خرید به دولت انتاریو پست کنید و ۲-۳ ماه بعدش در آدرستان بیرون کانادا چکش را دریافت کنید، اما از  اول اپریل، ۲۰۰۷  به بعد برنامه جدیدی به نام

Foreign Convention and Tour Incentive Program (مشوق های مالیاتی تورهای تفریحی و میتینگ های بیزینسی توریست ها) جایگزین برنامه قبلی (برگشت مالیاتی  GST “فدرال”) برای مسافران و توریست ها شد. و از آن تاریخ به بعد “توریست ها” نمی توانند قسمت فدرال مالیات (gst/hst) خریدهایشان را پس بگیرند، بلکه تحت شرایط بیزینسی خاصی این کار میسر است، اما همچنان می توانند “بخش ایالتی ۸ درصدی  اش را  فقط”  پس بگیرند .  لینک دریافت این اطلاعات و فرم ها:

http://www.rev.gov.on.ca/en/refund/visitor/index.html

 

 – GAINS Benefit Rate 

جدیدترین میزان مقرری ماهانه پنشن تضمین شده و حداقل “سالمندان ۶۵ ساله به بالا” در انتاریو…. برای سالمندانی که ۱۰ سال یا بیشتر در کانادا بوده و هیچ درآمد دیگری هم ندارند و کار هم نکرده اند. (و همسر ۶۰ سال به بالایشان)…

مجردها:

ماهانه ۱۲۶۸.۹۲ دلار (سالانه ۱۵۲۲۷.۰۴ دلار)

متاهل های واجد شرایط ـ هرکدام جداگانه دریافت می کنند 

ماهانه ۱۰۴۴.۱۸ دلار (سالانه ۱۲۵۳۰.۱۶ دلار)   

لینک جدول کامل پنشن سالمندان:

http://www.rev.gov.on.ca/en/lists/itrp/1934.html

 

خوانندگان می توانند با مراجعه به وبلاگ شخصی نویسنده و با کلیک کردن بر لینک های مطرح شده در این نوشتار، به سادگی به سایت های دولتی ارایه شده هدایت شوند.

 

http://ardal.blogfa.com/