دستگیرشدگان رویدادهای اخیر در زندان اوین نگاهداری می‌شوند. دهها روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در میان آنها هستند. نهادی پاسخگوی خانواده‌ها نیست. بیشترین نگرانیها در مورد  …


شهروند ۱۲۳۶  پنجشنبه ۲ جولای  ۲۰۰۹


 


 


 

رادیو آلمان: دستگیرشدگان رویدادهای اخیر در زندان اوین نگاهداری می‌شوند. دهها روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در میان آنها هستند. نهادی پاسخگوی خانواده‌ها نیست. بیشترین نگرانیها در مورد زندانیان بند ۲۰۹ است. از این بند خبر شکنجه می‌رسد.

 

فهرستی چند صد نفره بر دیوارهای اوین یا دادگاه انقلاب آویخته شده و خانواده‌ها برای یافتن نام عزیز خود، مقابل این فهرست صف می‌کشند. سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین اطلاعیه‌ی مطبوعاتی خود از خطر ویژه‌ای یاد کرده که زندانیان بند ۲۰۹ را تهدید می‌کند. این سازمان از مقامات مسئول خواسته اجازه دهند تا نمایندگان رسانه‌های مستقل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر از اوین و از بند ۲۰۹ بازدید کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارش‌های زیادی از موارد شکنجه‌ی بازداشت شدگان رویدادهای اخیر در اوین دریافت کرده است. آخرین اطلاعیه‌ی این سازمان، جامعه‌ی جهانی را به شکستن سکوت درباره‌ی زندانیان عقیدتی اوین فراخوانده است.

گزارشگران بدون مرز، زندان اوین را با استادیوم ورزشی سانتیاگو شیلی، پس از کودتای پینوشه علیه آلنده مقایسه کرده و آن را زندانی خونین خوانده که خودسری در آن حکومت می‌کند. زندان اوین، جایی است که زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی کانادایی در آن بر اثر شکنجه به قتل رسید. مرگ مشکوک امیدرضا میرصیافی نیز در همین زندان روی داد.

گزارشگران بدون مرز، ایران را با ۳۳ روزنامه‌نگار زندانی، بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان اعلام کرده است.  گروهی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان از فردای روز انتخابات دستگیر شده‌اند. در میان آنها می‌توان از جمله به محمدعلی ابطحی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی، محمد قوچانی، عبدالرضا تاجیک، ژیلا بنی‌یعقوب  و بهمن احمدی امویی اشاره کرد.  یک روزنامه‌نگار یونانی  نیز در بین دستگیرشدگان است. به نقل از اطلاعیه‌ی گزارشگران بدون مرز، مهدی زابلی، عکاس همکار روزنامه همشهری که در تظاهرات ۳۰ خرداد از ناحیه سر مجروح شده بود، از بیمارستان به زندان اوین منتقل شده است.

نمونه‌ی آخر بازداشت روزنامه‌نگاران، دستگیری دسته‌جمعی کارکنان روزنامه‌ی کلمه‌ی سبز بود. مدیر مسئول این روزنامه میرحسین موسوی است.  ۲۵ همکار این روزنامه‌ی توقیف شده، هنگام مراجعه برای دریافت حقوق خود، توسط ماموران بازداشت شدند.  کلیه‌ی این افراد به جز یک تن از اعضای تحریریه، روز شنبه ششم تیرماه آزاد شدند.