فرح طاهری ـ  شهروند در سومین جشن نوروزی خود، عصر یکشنبه ۲۰ مارچ در تالار زیبای له پارک میزبان شهروندان ایرانی و دوستداران غیرایرانی اش خواهد بود تا با گذراندن لحظاتی شاد در کنار یکدیگر، خستگی یک سال کار و دغدغه و دلنگرانی برای وطن و هموطنان را از تن به در کنند و برای سال در پیش رو، پرتوان آماده شوند.

جشن و سرور بدون حضور هنر امکان ندارد. در دو جشن پیشین، شهروند، به رسم معمول دیگر جشن های جامعه ی ایرانی تورنتو، از هنرمندان محلی و نیز قدیمی تر ساکن لس آنجلس دعوت کرده بود، اما این بار مسئولیت این مهم را  تنها به دوش هنرمندان  محلی گذاشته است تا بدین وسیله از حضورشان و هنرشان به سهم خود قدردانی کرده باشد و تاکیدی دوباره کند بر اهمیت حضور هنری آنان، که نسل جوان و تازه نفس در بین آنان کم نیست، در جامعه ایرانی ساکن تورنتو.در واقع هنرمندان ایرانی ساکن تورنتو که تقریبا اکثر آنان نسبتا جوان هستند از هنرمندان به اصطلاح لس آنجلسی نه تنها کم ندارند، که در بسیاری موارد مستعدتر و خلاق تر هم هستند.

امسال بخش هنری جشن شهروند شامل اجرای گروه کر ملی ایران به سرپرستی کمال طراوتی، نوازندگی گیتار توسط مانلی جمال، گروه رقص آیار و گروه موسیقی نیمه هاخواهد بود. و البته دی جی مهران با آهنگ های بسیار شاد و ریتمیک خود این مجموعه را کامل می کند

گروه کر ملی ایران در کنسرت موفق و بزرگ سپتامبر ۲۰۱۰

شهروند بارها از گروه کر ملی ایران نوشته و مصاحبه و گزارش تهیه کرده و فکر نمی کنیم که این گروه با قدمت ده ساله در تورنتو برای کسی ناشناس باشد، اما لازم است برای تازه واردان به کانادا باز هم معرفی شوند.

گروه کر ملی ایران به سرپرستی کمال طراوتی

 کمال طراوتی  در سال ۲۰۰۲ با همسر و پسرش به کانادا مهاجرت کرد و همان هفته های اول من در شهروند با او گفت وگو کردم. در آن زمان، او با کوله باری از تجربه ی هنری از ایران، از کارهایی که خیال داشت انجام دهد گفت و امروز پس از حدود یک دهه، بسیاری از آن ها را عملی کرده است.

کمال طراوتی دانش آموخته ی هنرستان عالی موسیقی ملی، از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته آهنگسازی فارغ التحصیل شد.

او از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۰ با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز موسیقی صدا و سیما، هنرستان عالی موسیقی و مراکز خصوصی به عنوان آهنگساز و معلم موسیقی همکاری داشته و در سال ۱۳۶۴ اقدام به تأسیس موسسه هنری نوا به منظور تولید آثار برتر موسیقی کرد. در سال ۱۳۶۶ گروه کر و ارکستر نوا را تشکیل داد و با برگزاری کنسرت های متعدد در زمینه موسیقی کلاسیک، ملی، محلی، پاپ و کودکان و نوجوانان به رشد موسیقی در مملکت کمک کرد. در سال ۱۳۷۰ آموزشگاه موسیقی نوا را تأسیس کرد. بعد از مهاجرت به کانادا در سال ۱۳۸۰ به عضویت در “سازمان کارل ارف” کانادا درآمد و سپس موسسه آموزشی نوا را در تورنتو تأسیس کرد.

طی این یک دهه، از دل نوا گروه کر کودکان و نوجوانان،  گروه کر ملی ایران، ارکستر ملی ایران و اخیرا ارکستر جوانان ایران، درآمدند و در واقع نوا بانی تاسیس و مادر آنهاست.

گروه کر ملی ایران یکی از فرزندان “نوا”ست که بسیار خوش درخشیده. فکر می کنم تازه ترین کنسرت آنها در برنامه ی جشن یلدای “تیرگان” بود.

گروه کر ملی ایران گروهی پرجمعیت است و حدود سی تن با گروه همکاری دارند. از کمال طراوتی می خواهم اعضای گروه را معرفی کند و بگوید چه افرادی در جشن نوروزی شهروند حضور خواهند داشت.

می گوید: الهه قراگوزلو، آرش آزاد منش، اقبال ادین، حسن اشتری، رها روح الهی، زرین مرتضائیان،  صبا طراوتی، فرشید تابلویی، فروغ عقیلی، کیان طراوتی، مانوش شباهنگ، مهتاب نظافت، نازلی ممتاز، نازی توسلی، نجلا عزیزی، یحیا وصال، یگانه ستوده نیا هفده نفری هستند که در جشن شهروند حضور خواهند داشت. ضمنا این افراد هم در حال حاضر عضو گروه هستند، اما  در این برنامه شرکت نخواهند داشت: آیدا نوربخش، زهرا علیزاده، سارا مکارمی، ساناز قیاس، کوروش شیدایی، میترا موسوی، نادر طلوعی، نسترن شیدایی، یاری رهنما، بهناز آفاقی.

 از سرپرست گروه کر ملی ایران می پرسم چه ترانه هایی برای جشن نوروزی شهروند تدارک دیده اید؟ می گوید: گروه کر ملی ایران، بنا به وظیفه ملی خود، مقارن با تحویل سال نو ۱۳۹۰، نغمه ی “ای ایران” اثر زنده یاد روح الله خالقی، “آمد نوبهار” از زنده یادان بانو دلکش، مهدی خالدی و نواب صفا، “ایران زمین”(نو بهار) از استاد احمد پژمان و هما میرافشار و “بهاران خجسته باد” منسوب به زنده یاد کرامت دانشیان را، با تکخوانی نازی توسلی، در جشن سال نوی شهروند اجرا خواهد کرد.

گویا قرار است دو هنرمند جوان و برجسته آراز نایب پاشایی و کوشا نخعی از گروه موسیقی سرو با تنبک و ویلن نیز در بخشی از برنامه با گروه کر ملی ایران همکاری کنند.

کمال طراوتی در مورد اجراهای بعدی مجموعه ی نوا گفت: اولین برنامه ارکستر ملی ایران خواهد بود که در دو بخش بی کلام و با کلام اجرا خواهد شد و در بخش آوازی (با کلام)، گروه کر ملی ایران با آن همراهی خواهد نمود.

بعد از آن گروه کر ملی ایران مستقلاً کنسرتی خواهد داشت، اما متاسفانه تا به حال سالن مناسبی پیدا نکرده ایم. اگر سالن داشتیم که هر چه زودتر (مثلا همین روزها اجرا می کردیم).  بعدهم در ماه جولای گروه کر ملی ایران قرار است که  در جشنواره تیرگان برنامه داشته باشد.

 

اما مشخصات برنامه بعدی نوا و گروه کر ملی ایران در صفحه فیس بوک نوا چنین آمده:

مرکز موسیقی نوا، بنا به  وظیفه ملی خود، “شنبه ۲۶ ماه مارچ۲۰۰۱″، آغاز سال نو ۱۳۹۰ را به همراه کلیه اعضا و دوستان خود جشن می گیرد و  گروه کر ملی ایران، بنا به رسالت فرهنگی و هنر ی خود، در این  جشن با شکوه پانزده اثر جاودانه  خاطره انگیز  و جدید، از ترانه های نوروزی را، با ساخت و پرداختی جدید از کمال طراوتی اجرا خواهد نمود.

این جشن ساعت۷ بعداز ظهر در رستوران شیراز برگزار خواهد شد.

ترانه های حاجی فیروز اثر کمال طراوتی، نوروز تو راهه اثر بی بدیل زنده یادان، اولین و ثمین باغچه بان،  کودک و ایران از کمال طراوتی، خدای بارون، عیدت مبارک از کمال طراوتی با تکخوانی نازی توسلی، عید آمد،  

 آمد نوبهار، شکوفه می رقصد، بهاران خجسته باد، کودکانه (از زنده یاد فرهاد و اسفندیار منفردزاده)، می نوش، تو را دوست دارم، ایران زمین، صد سال به این سالها (از زنده یاد آشورپور) در جشن نوروزی نوا در رستوران شیراز اجرا خواهند شد.