فعالان محیط ‌زیستی: از ژاپن درس بگیرید

 شهروند ـ آرش عزیزی: این روزها این تنها ایران نیست که واژه‌ ی «هسته ای» تیتر اخبار مربوط به آن ‌را پر کرده است. با وقوع زلزله و سونامی در ژاپن و خطر فاجعه‌ ی انسانی هسته ‌ای در نیروگاه ‌های این کشور، فعالان مخالف با انرژی هسته ‌ای در سراسر جهان نیرویی دوچندان گرفته‌ اند و علیه آن به میدان آمده ‌اند. از جمله در استان ما، انتاریو، که موضوع استفاده از انرژی هسته ‌ای برای تامین برق اخیرا از موضوعات داغ سیاسی آن بوده است.

فعالان ضدهسته ‌ای در پی فاجعه‌ ی ژاپن از دولت و رهبران سیاسی می‌ خواهند دست از ساخت رآکتورهای جدید اتمی بردارند.

روزِ سه ‌شنبه‌ ی این هفته، در حالی که این خطوط نوشته می‌ شود، معترضانی از گروه صلحِ سبز با تظاهرات اعتراضی خود موفق شدند جلوی پیشروی جلسه ‌ای در مورد امنیت هسته ‌ای و محیط ‌زیست را که در شهر کورتیسِ انتاریو برگزار می‌ شد بگیرند. این تظاهرات با دخالت پلیس منطقه‌ ی دورهام و دستگیری چهار نفر از معترضان صلح سبز مواجه شد. معترضان خود را با زنجیر به میزی در کلیسای شهر کورتیس که جلسه‌ قرار بود در آن برگزار شود، بسته بودند و پلیس برای دستگیری آن‌ها با مشکلاتی مواجه شد.

درخواست معترضان این بود که شرکت برق انتاریو طرح خود برای ساختن رآکتورهای جدید در دارلینگتون را تا انجام تحقیقات بیشتر در مورد فاجعه‌ ی فوکوشیما به تاخیر بیاندازد. دولت ‌های چین و سوئیس پیش از این دقیقاً همین‌ کار را کرده ‌اند.

علاوه بر صلحِ سبز، انجمن پرستاران ثبت ‌شده‌ ی انتاریو نیز به اعتراضات به برنامه‌ های اتمی دولت لیبرال مک‌گینتی پیوسته است. روز چهارشنبه‌ ی هفته ‌ی گذشته نمایندگان این دو سازمان در کوئینز پارک تظاهرات کردند و از لیبرال‌ ها خواستند سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد دلاری خود در ایستگاه اتمی دارلینگتون را متوقف کنند.

ان دی پی؛ تنها مخالف در پارلمان

در آستانه‌ ی انتخابات ۶ اکتبر امسال، یکی از موضوعاتی که حزب لیبرال و محافظه ‌کار در آن مشترک هستند حمایت از این رآکتورهای جدید است. تیم هوداک، رهبر محافظه‌ کاران، قبلا گفته از طرح مک‌ گینتی در این زمینه پشتیبانی می ‌کند.

آندریا هروات، رهبر ان دی پی، اما به شدت با این طرح مخالفت کرده. پیتر تبونز، نماینده‌ ی تورنتو و منتقد انرژی حزب، که خود از اعضای سازمان صلح سبز است، روزِ سه‌ شنبه ‌ی این هفته در نامه ‌ای به نخست‌ وزیر خواستار توقف پروژه‌ ی هسته ‌ای شد. تبونز در این نامه نوشت: «اتلاف (و احتمالا فجایعی مثل موقعیت کنونی در ژاپن) نشان می ‌دهد که انرژی هسته ‌ای بر خلاف ادعای دولت شما آنقدرها هم «تمیز» و «بی‌تشعشع» نیست.»

مک ‌گینتی در سخنرانی خود پیش از وقایع ژاپن گفته بود: «صنعت هسته ‌ای انتاریو بخش مهمی از مزیت انرژی کانادا است.» او اضافه کرد: «طرح ما ساخت دو رآکتور جدید در دارلینگتون است. بررسی محیط ‌زیستی از همین ماه آغاز می ‌شود. ما به جلو پیش می ‌رویم.» او در ضمن هشدار داد که دولت فدرال باید در این زمینه همکاری کند.

در سال گذشته، ۵۵ درصدِ برق انتاریو با نیروی هسته ‌ای تامین شد. در طرح طولانی مدت انرژی که دولت لیبرال سال گذشته منتشر کرد، این استان همچنان نیمی از برق خود را با انرژی هسته ‌ای تامین خواهد کرد. با وجود اعتراضات بسیار مخالفان، دولت ‌های انتاریو و سایر نقاط کانادا سنتا از استفاده از انرژی هسته ‌ای دفاع کرده‌ اند و صاحبان این صنعت نیز همچنان از کارنامه ‌ی خود دفاع می‌ کنند.