در جستجوی راز ماندگاری ایران هستیم

تابستان ۲۰۰۸ در تورنتو شاهد برگزاری جشنواره‌ی تیرگان با استقبال بی‌نظیر ۶۰ هزار بازدید‌کننده بودیم. تابستان ۲۰۱۱ هاربرفرانت سنتر باز در تسخیر جشنواره ای ایرانی از رقص، موسیقی، ادبیات، فیلم، نمایش و… در می آید. در این جشنواره علاوه بر ۵۰ برنامه‌ی ادبی و هنری، دو مسابقه نیز در زمینه‌های فیلم و داستان کوتاه برگزار خواهد شد. در گفت‌وگو با ماریا صبای مقدم، مدیر هنری جشنواره تیرگان پرسش‌هایی را درباره‌ی جشنواره‌ی امسال که با عنوان «جاودانگی» برگزار می‌شود با  تأکید بر مسابقه‌ی فیلم کوتاه و داستان مطرح کردیم. این مسابقات فرصت خوبی برای ارائه‌ی آثار سینمایی و ادبی فیلمسازان و نویسندگان ایرانی مقیم داخل و خارج کشور در هر گروه سنی است.

 آیا جشنواره تیرگان به صورت دو سالانه برگزار می‌شود؟

ـ بله تصمیم ما بر این است که تیرگان هر دو سال یک بار برگزار شود.

 بودجه‌ی جشنواره‌ی تیرگان چگونه تامین می‌شود؟

ـ بودجه‌ی جشنواره‌ی تیرگان از محل کمک‌های دولت کانادا (گرنت‌های دولتی که تقاضا می‌کنیم) و اسپانسرشیپ است. هاربرفرانت هم مبلغی کمک می‌کند، ولی کمک اصلی را در چهارچوب سالن‌ها و کمک تکنیکی عرضه می‌کند. فهرست تمام منابع مالی در تارنمای تیرگان درج شده است.

 موضوع جشنواره‌ی تیرگان ۲۰۱۱ جاودانگی است. چطور شد که این عنوان را برای جشنواره‌ای که درباره‌ی ایران و ایرانیان است انتخاب کردید؟

ـ در میان کشورهای جهان، کمتر کشوری به اندازه ایران فراز و نشیب‌های پی در پی را پشت سر گذاشته است. ایران پس از هزاران سال جنگ و مقابله با یورش دشمنان و بلایای طبیعی همچنان در بستر تاریخ به حرکت خود ادامه می‌دهد. تلاش در یافتن پاسخی بر «راز ماندگاری ایران چیست؟» می‌تواند ما را در رسیدن به آرزوی دیرینه‌مان برای پایندگی ایران در هزاره‌های آینده یاری دهد.

 آیا این موضوع با آثار جشنواره هم ارتباط خواهد داشت؟

ـ در زمینه‌ی هنرهای نمایشی، تجسمی و ادبیات با هنرمندان و نویسندگان بسیاری تماس گرفتیم و این پرسش را طرح کردیم که «شما چه چیزی را جاودانه می‌دانید؟ یا جاودانگی در چیست؟» بخشی از برنامه‌های تیرگان به‌گونه‌ای پاسخ هنرمندان و نویسندگان به این پرسش است.  

   بقیه برنامه‌ها چگونه طرح‌ریزی شده‌اند؟

ـ بخش دیگر برنامه‌های تیرگان مسابقات داستان و فیلم کوتاه است که به‌گونه‌ای بازتاب‌دهنده‌ی تلاش ما برای ادامه یافتن فرهنگ و هنر ایران در آینده است. هدف تیرگان فراهم کردن فرصت مناسب برای فیلم سازان و نویسندگان است که با آسودگی خاطر به خلق آثار خود بپردازند.

چرا فکر می‌کنید این‌گونه مسابقات می‌توانند باعث آفرینش آثار هنری شوند؟

ـ می‌گویند میکل آنژ گفته من مجسمه‌ای خلق نمی‌کنم، این مجسمه‌ها در دل این سنگ‌ها نهفته‌اند و من فقط آنها را بیرون می‌آورم. ما شکی نداریم که ظرفیت و توانایی برای آفرینش آثار برجسته در استعدادهای مردم نهفته است. هدف ما فقط بیرون آوردن این آثار از ورای دوربین یا قلم‌های گوناگون می‌باشد. ما بر این باوریم که با ایجاد فرصت‌های مناسب، نه فقط آثار هنری و ادبی بلکه شاهکارهای هنری و ادبی بسیاری آفریده خواهند شد. به همین دلیل ما در جشنواره‌ی تیرگان با اطمینان نخستین گام را در راه ایجاد امکانات لازم برمی‌داریم.

 چرا فقط دو مسابقه در زمینه داستان‌ کوتاه و فیلم کوتاه برگزار می‌شود؟

ـ هر کدام از هنر‌ها البته جای خودشان را دارند و ما هم در تیرگان با توجه به اهمیت هر یک از هنر‌ها، در قدم اول در زمینه‌های فیلم کوتاه و داستان کوتاه دو مسابقه برنامه‌ریزی کردیم. یقیناً در برنامه‌های آینده، این مسابقات در زمینه‌های دیگر نیز برگزار خواهند شد. مسئله فقط کمبود امکانات است که محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد. با توجه به این محدودیت‌ها بهتر دیدیم که در وهله‌ی اول، با دو تجربه شروع کنیم و کم کم زمینه‌ها را گسترش دهیم.

 داوری فیلم‌ها چگونه صورت می‌گیرد؟

ـ فیلم‌ها در دو مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند. مرحله‌ی اول بازبینی کلی آثار ارسال شده است. در مرحله‌ی دوم هیأت داوران شش تا هشت فیلم را برای نمایش در جشنواره انتخاب می‌کنند. از بین این فیلم‌ها، دو فیلم به‌عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلم کانادایی توسط داوران و یک فیلم به‌عنوان فیلم منتخب تماشاگران انتخاب خواهند شد.

 چرا فقط فیلم کوتاه را در مسابقه‌ی فیلم شرکت می‌دهید؟

ـ باز هم تنها دلیل، وقت و هزینه مسابقه است. در اینجا لازم است از پشتیبانی مالی صرافی اینترچنچ قدردانی کنم که هر دو مسابقه فیلم و داستان کوتاه تیرگان را حمایت کرده‌اند.

مسئولیت مسابقه‌ی فیلم کوتاه در جشنواره‌ی تیرگان با کیست؟

ـ آقای شهرام تابع محمدی که بنیانگزار جشنواره‌ی بین المللی فیلم‌های دیاسپورا هستند، مسئولیت مسابقه را به‌عهده گرفته‌اند. تجربه‌ی ایشان با ده سال سابقه در این زمینه برای تیرگان بسیار باارزش است. ما سال‌هاست که از کمک‌های بی‌دریغ عارف محمدی به عنوان منتقد سینما در جشنواره‌های گوناگون  بهره برده‌ایم و این بار هم از تجربه و همکاری‌ ایشان در بخش سینما و مسابقه فیلم کوتاه برخورداریم.

 شرایط شرکت در مسابقه‌ی فیلم کوتاه چیست؟

ـ فیلم‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که به موضوع ایران و ایرانیان پرداخته باشند، حداکثر ده دقیقه باشند،  بعد از ۲۰۰۷ (۱۳۸۶)  ساخته شده باشند و یا اینکه تا کنون جایی نمایش داده نشده باشند. سینماگران می‌توانند تا تاریخ ۳۰ اپریل ۲۰۱۱ آثارشان را برای ما بفرستند. زیرنویس فیلم‌ها هم باید به زبان انگلیسی باشد. علاوه بر این فیلمسازان باید اطلاعات زیر را همراه با فیلم بفرستند: عنوان فیلم، نام و نام خانوادگی فیلمساز، اطلاعات تماس، کشور سازنده، مدت فیلم، سال ساخت (سالی که فیلم آماده نمایش شده است)، چکیده داستان/موضوع، اطلاعات فنی فیلم: ۳۵ میلی متری، دیجی بتا، بتا اس پی، دی وی دی، غیره. لازم است که فهرست جشنواره‌های دیگری که فیلم در آنها شرکت کرده را هم بنویسند. علاقمندان می‌توانند یک کپی دی وی دی از فیلم را به آدرس زیر بفرستند:

۲۱ Watford Ave.

Toronto, ON. M6C 1G4 Canada

و یا لینک (با کیفیت بالا) را از طریق آدرس ایمیل زیر ارسال کنند.

film@tirgan.ca

 

با تشکر و آرزوی موفقیت برای چنین جشنواره‌هایی در میان ایرانیان.