ـ این شرکت های بیمه کلاهبردارند! باور ندارید؟ شوهر من، چند روز پیش ماشینش خراب شده بود برده بود تعمیرگاه درست کند، صافکار آنجا با ماشین ما برای انجام کاری بیرون رفت و تصادف کرد، حالا بیمه پول نمی دهد.

ـ اصلا صحبتش را نکنید. من یک بیمه ای گرفته بودم برای دندان، اما وقتی خواستم برای ارتودنسی استفاده کنم، بیمه قبول نکرد.

ـ ای بابا بیمه لازم نداریم. من بیمه گرفتم برای ازکارافتادگی، حالا بهشون زنگ زدم که من سنم رفته بالا و دیگه پیر شدم. ماهانه به من پول بدهید می گویند نه این معنای از کار افتادگی نیست. شرکت بیمه می خواهد پول من را ندهد.

ـ این خنده داره که شما از من که فرزندم تازه یک سالشه می پرسید بیمه عمر دارم یا خیر! حالا کو تا پیری و مردن من؟!

ـ بیمه؟ اون هم تو کانادا؟ مگه ما اینجا بیمه نیستیم؟ من که همیشه بدون پول به دکتر مراجعه می کنم، بیش از این هم نیاز ندارم!

***

اینها جمع آوری قسمت های منفی گزارشی است در رابطه با بیمه که برخی از هموطنان ابراز داشتند. اولین نکته ای که می توان به آن پرداخت این است که باید در زمان اخذ بیمه، از محتوای بیمه نامه ای که می گیریم مطلع باشیم. البته ما معتقدیم مراجعه به مشاور و متخصص بیمه و امور مالی می تواند کمک بزرگی در انتخاب صحیح آنچه کسب می کنیم باشد. از سوی دیگر فکر می کنیم شاید تبلیغات در زمینه بیمه، به قدر کافی نبوده است. برای مثال، اکثر ما درگوشه خاطرات قدیمی از ایران، صدای وانتی های میوه فروش را به یاد داریم که داد می زدند: خونه دار و بچه دار، زنبیلو بردار و بیار!  این کلمات ساده به راحتی به شخص خانه دار یادآوری می کند که وسایل مورد نیازی برای فروش، بیرون خانه وجود دارد. از این ساده تر نمی شود به قضیه نگاه کرد. در این جا باید گفت شاید شرکت های بیمه به اندازه وانت های میوه فروش برای معرفی کالای خود تلاش نکرده اند. هنوز عده زیادی از ماهیت بیمه ها اطلاع کافی ندارند و باز متاسفانه هستند کسانی که بیمه تامین اجتماعی( اهیپ) را کامل فرض می کنند. برای باور این نیاز، ما به عنوان یک عرضه کننده بیمه، باید به همان سادگی آن وانتی، بتوانیم سرویسی که ارائه می دهیم را مورد نیاز یک فرد و خانواده نشان دهیم. در وهله اول، باید گفت سال های زیادی است که بیمه می خواهد فضای فکری اکثر ما را که می گوید ” الان می خرم که الان استفاده کنم” را از بین ببرد. برای بهره برداری از بیمه نمی توان زمان خاص و قطعی را پیش بینی نمود و به نظر می رسد همین نکته بارها آن را به قعر جدول پس اندازهای فردی برده است. در برخی از گفتگوها بارها در برابر این سئوال که برای فرزندانتان چه چیزی باقی خواهید گذاشت یا به سکوت برخوردیم و یا به این که”بعد از من خودشان فکری خواهند کرد”. واقعیت این است که بیمه عمر، تهیه همان آذوقه و لوازم راحتی که امروز برای عزیزانمان تهیه می کنیم را در فردایی که می تواند واقعا فردا باشد به عهده دارد. تمام خصوصیت این بیمه به همین سادگی است. دنبال راه هایی هستیم برای گذاشتن چنین بیمه ای در پشت وانتی که بتواند به همان زیبایی، این نیاز را فریاد بزند. شما چه فکر می کنید؟

  

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime