مرکز اسناد حقوق بشر ایران

طی یک ماه گذشته نگرانی ها درباره دو فعال عرب خوزستانی بالا گرفته است. مرکز اسناد حقوق بشر ایران به همراه ۱۲ سازمان بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را درباره وضعیت مبهم هاشم شعبانی و هادی راشدی اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “هاشم شعبانی و هادی راشدی، هر دو ساکن رامشیر (خلفیه)، معلم و از موسسین الحوار که یک سازمان غیردولتی فرهنگی (سال ٢٠١٠ تاسیس شده) هستند. آنها جزو گروه پنج نفره‌ای هستند که در شعبه‌ ٢ دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بودند. سایر اعضای گروه محمدعلی عموری نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه هستند که همه به اتهام محاربه با خدا، مفسد فی الارض و تبلیغ علیه‌ نظام و اقدام علیه‌ امنیت ملی به اعدام محکوم شده‌اند. پیشتر پنج گزارشگر سازمان ملل متحد به‌طور علنی از دولت ایران خواسته بودند که اعدام این پنج فعال عرب اهوازی را متوقف کند.”

بیش از یک سال قبل شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی جمهوری اسلامی ایران با انتشار فیلمی از اعترافات این دو فعال عرب، آنان را تروریست و عضو گروه های مسلح معرفی کرد. این درحالی است که این دو نفر در جلسه دادرسی ضمن دروغ خواندن اعترافات یاد شده تاکید کردند که تحت شکنجه های بسیار شدید مجبور به گفتن این اعترافات بر علیه خود شده بودند.

arabs-H

از تاریخ ۱۶ آذر ماه هیچ اطلاعی از این دو زندانی محکوم به اعدام در دست نیست. در این روز، ماموران اداره اطلاعات اهواز این دو فعال عرب را از زندان کارون به مکانی نامعلوم منتقل کردند و از آن روز به بعد هیچ خبری درباره وضعیت این دو تن در اختیار خانواده و وکیل مدافع آنان قرار نگرفته است.

این نگرانی ها در حالی بیشتر می شود که ۱۳ آبان ماه حکومت ایران اقدام به اعدام مخفیانه چهار فعال شادگانی بدون اطلاع خانواده و وکلای ایشان نموده بود.

در بخش دیگری از بیانیه این ۱۳ نهاد حقوق بشری آمده: “در دو سال گذشته‌ حداقل دو بار احکام اعدام فعالان سیاسی و فرهنگی عرب در مکان‌هایی نامعلوم و بدون اطلاع وکلا و خانواده های قربانبان اجرا شده‌ است. در هر دو مورد اعدام‌ها به صورت گروهی و مخفیانه انجام شده است. پس از ماه‌ها نگرانی از سرنوشت این زندانیان، مسئولان قضایی یا افراد نزدیک به آنها که تحت عنوان دلال و واسطه کار می‌کنند، خانواده‌های قربانیان را از وقوع اعدام مطلع کرده‌اند.”

سید جعفر موسوی وکیل مدافع هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی پیشتر در مصاحبه که سایت هرانا آن را منتشر کرده، گفته بود: “قطعا این نگرانی وجود دارد که احکام صادره به اجرا درآمده‌ باشد، چرا که پرونده‌ها به دیوان رفته و تایید شده و در مرحله اجرا هستند و از نظر قانونی دادستان یا دادیار می‌تواند بر حسب مصوباتی که دارند حکم را اجرا بکنند.”

در بخش پایانی این بیانیه آمده:”ما نهادهای امضاکننده این بیانیه، بی خبری خانواده‌های قربانیان ازسرنوشت نزدیکان‌شان و عدم تحویل پیکر آنان و آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان را محکوم می‌کنیم. نقض حق آنها در دانستن حقیقت، منع مراسم تدفین و عزاداری مخالف تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مندرج در مواد ٧ و ٩ میثاق بین المللی حقوق مدنی ـ سیاسی است که ایران امضا کرده است. از همه نهادهای بین‌المللی، مدافعان حقوق بشری و جامعه‌ جهانی می‌خواهیم که برای وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به توقف اعدام‌های مخفیانه فعالان عرب اهوازی از هیچ اقدامی فروگذاری نکنند. ما همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست می‌کنیم تا با صدور قطعنامه ای به اعدام‌های دسته جمعی و مخفیانه گروه‌های اتنیکی و اقلیت های مذهبی که‌ در چند ماه‌‌ اخیر در ایران شدت گرفته‌ است، واکنش لازم نشان دهد.”

سازمان ها و نهادهای بین المللی حقوق بشر مرکز اسناد حقوق بشر ایران، بنیاد عبدالرحمن برومند، سازمان حقوق بشر ایران از جمله امضاءکنندگان این بیانیه هستند.

متن کامل این بیانیه را در سایت مرکز اینجا بخوانید.