شهروند علی شریفیان: در جریان نهمین اجلاس سران ناتو که روزهای چهارم و پنجم سپتامبر در ولز بریتانیا برگزار شد، موضوع عمده اجلاس تلاش های روسیه برای اضافه کردن اوکراین به کشور خود و عملیات نظامی ولادیمیر پوتین، رهبر فدراسیون روسیه از جدایی طلبان اوکراین و عملیات گسترده داعش و کشتارهای بی رحمانه این نیروی اسلامی تمامیت خواه در عراق و سوریه بود.

در این اجلاس سران ناتو ضمن بحث و تبادل نظر درباره این موضوعات و دیگر مسائل مربوط به امنیت جهان و کشورهای عضو این سازمان نظامی، هر یک شیوه عملکرد خود در مقابله با تهدیدات و خطرات موجود مطرح کردند.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که کانادا برای کمک به ارتش عراق در رویارویی اش با داعش کمک های مالی می کند و همینطور مستشار نظامی به آن کشور اعزام خواهد کرد. کمک های مالی کانادا برای تجهیزات دفاع شخصی و ساز وبرگ برای سربازان دولت عراق داده خواهد شد و Harperمستشاران نظامی کانادا هم در زمینه آموزش نیروهای عراقی به آن کشور کمک خواهند کرد.

سه شنبه این هفته راب نیکلسون، وزیر دفاع کانادا اعلام کرد یکصد مستشار نظامی به عراق اعزام و در آنجا مشغول به کار شده اند.