شهروند ـ آرش عزیزی: هفته ‌ی گذشته دادگاه پناهندگی در بررسی پرونده‌ ی یکی دیگر از پناهندگان تامیلی که ماه اگوست پارسال به ساحل غربی کشور رسیدند، شواهد وزارت مهاجرت و شهروندیِ دولت محافظه‌ کار هارپر را ناکافی و غیر قابل قبول خواند و یک پناهنده ‌ی دیگر را از اتهام فعالیت ‌های تروریستی تبرئه کرد.

به گزارش منابع خبری از ونکوور، لین کینگ، داورِ اداره‌ ی مهاجرت،‌ اعلام کرد حرف ‌های مهاجر تامیل را بیشتر از اتهامات دولت فدرال می ‌پذیرد. خانم کینگ حکم داد که این مردِ مهاجر می ‌تواند از کانادا تقاضای پناهندگی کند و شواهد دولت علیه او را به طور نظام ‌مند کنار گذاشت و آن‌ ها را پیش پا افتاده، غیر قابل اتکا و پر از اشتباه و حدس و گمان دانست.

می گویند ما شهروندان سریلانکایی هستیم . جانمان را نجات دهید

مرد متهم در دادگاه شهادت داده بود که گروه ببرهای تامیل، که دولت کانادا آن‌ها را تروریستی می ‌داند، او را ربوده ‌اند اما او به سرعت از دست ‌شان فرار کرده و گیر ارتش سری ‌لانکا افتاده و توسط‌ آن ‌ها بازجویی و شکنجه شده است. او گفت که اعتراف او به ارتش که بیش از یک سال برای ببرها کار کرده است تنها به علت پایان شکنجه بوده است.

این مرد، که افشای نامش در این مرحله مجاز نیست، یکی از حدود ۵۰۰ مهاجری است که ماه اگوست پارسال سوار بر کشتی ام وی سان سی به ساحل بریتیش کلمبیا رسیدند. دولت هارپر از ابتدا تلاش کرده روی برخی از این مهاجران برچسب تروریستی بزند، اما تا به حال از هفت فردی که آن ‌ها را با این ادعا به دادگاه برده، در پنج مورد شکست خورده است. وزارت مهاجرت به رهبری جیسون کنی مدعی است که حدود ۵۰ نفر از ۴۹۲ مهاجر سوار بر کشتی یا عضو ببرهای تامیل بوده ‌اند و یا به عملیات قاچاق کمک کرده ‌اند.

جنگ داخلی سری‌ لانکا دو سال پیش خاتمه یافت و گروه مسلح «ببرهای آزادی ‌بخش تامیل ایلام» با شکست در آن با حملات نابودکننده‌ و وحشیانه‌ ی دولت سری ‌لانکا مواجه شدند که به فرار بسیاری از اعضا و حامیان آن و در ضمن سایر مردم منطقه به نقاط مختلف جهان انجامیده است.

از ۴۹۲ مهاجر ام وی سان سی اکنون تنها ۱۹ نفر همچنان در حبس به سر می ‌برند.