در محدوده زمانی ده روز گذشته، دهها تن از شهروندان بلوچ که اکثریت آنان را جوانان تشکیل میدهند در شهرهای زاهدان و سراوان توسط نیروهای  …


شهروند ۱۲۴۶  پنجشنبه ۱۰ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

خبرگزاری هرانا : در محدوده زمانی ده روز گذشته، دهها تن از شهروندان بلوچ که اکثریت آنان را جوانان تشکیل میدهند در شهرهای زاهدان و سراوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقاط نامعلومی منتقل شده اند.

از تعداد دقیق بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست و همینطور اتهامات و دلایل بازداشت اما منابع مطلع گزارش می دهند وجه مشترک تمامی آنها خویشاوندی با فعالان سیاسی بلوچ و اپوزیسیون بلوچستان است. منابع محلی هرگونه اقدام یا فعالیت سیاسی افراد دستگیر شده را رد می کنند.

لازم به ذکر است علیرغم پیگیریهای مستمر خانواده این افراد از مراجع قضایی و انتظامی تاکنون از سرنوشت و محل نگهداری این افراد اطلاعی حاصل نشده است.


 

سرنوشت نامعلوم معلمان بازداشت شده بلوچستان

همچنین در محدوده زمانی اواخر مردادماه سال جاری طی دو مرحله، نیروهای امنیتی در شهر سراوان با یورش به منازل تنی از معلمان و فرهنگیان این شهر، دست کم ۲۲ تن را بازداشت کردند.

دلایل این بازداشت های کم سابقه مشخص نیست ولی وجه مشترک معلمان بازداشت شده تعلق داشتن به اقلیت ملی بلوچ و همچنین سنی مذهب بودن آنان است.

پس از گذشت حدود یکماه از بازداشت این افراد، تنها دو تن از آنان تاکنون آزاد شده اند و سایر معلمان که بالغ بر ۲۰ تن می شوند کماکان در محلی نامعلوم در بازداشت به سر می برند.