عبارت “لحظه غیر قابل پیش بینی” معنای بسیار گسترده ای دارد. این لحظه می تواند ما را در ریلی که هرگز قطار زندگی، در آن مسیر نبوده قرار دهد. یک لحظه چشم بر هم گذاریم و تصور دیدن چنین مکانی را کنیم.

علاوه بر بیماری های مختلف که گاه بی هیچ زمینه ای به مهمانی جسم و یا روحمان می آیند، مرگ نیز یکی از آن اتفاقاتی است که در موارد زیادی ناگهانی و دارای پس لرزه های قوی در بازماندگان است. اغلب علاقمندان به اخذ بیمه عمر، همواره با این پرسش مواجه هستند که چه مقدار بیمه عمر برایشان کافی است؟ اگر کمی دقیقتر شویم خواهیم دید که قصد و نیت از اخذ بیمه عمر دلایل شخصی یا بیزینسی است. آنچه به شما پیشنهاد می شود اینکه اولا بدهی و توانایی پرداخت خودتان را بررسی کنید، چرا که بسیار دیده شده شخص علاقمند به رقم بالای بیمه عمر در پرداخت هزینه ماهانه دچار مشکل شده است. حتما واژه Whole Life  را شنیده اید. این بیمه که نمونه ای است از بیمه عمر دائمی، برای افرادی که جوان هستند مناسب است و بیمه نامه دائمی از نوع UL برای دسته ای از افراد مناسب است که  به دنبال سرمایه گذاری مالی بالاتری هستند، جدا از اینکه در سطوح سنی مختلف با رعایت هزینه بیمه، می توانند این بیمه نامه را داشته باشند.

در یک نگاه کلی برای رسیدن به مقدار نیاز واقعی در یک بیمه عمر شخصی می توان به موارد زیر توجه کرد:

الف: هزینه ها

ب: تنظیم و تطبیق امور مالی

پ: سرمایه جهت جایگزینی در آمد

و در مقابل توجه به دارایی هایی که وجود دارد می تواند ما را به مبلغ عددی که برای بیمه عمر نیاز داریم هدایت کند.

 هزینه ها :

۱- هزینه خاکسپاری

۲- هزینه های قانونی و حقوقی

۳- مالیات بر ارزش افزوده املاک و دارایی که باید به دولت پرداخت گردد.

۴- گواهی صحت و درستی وصیت نامه

۵- پرداخت دیون و بدهی ها

۶- پرداخت وام مسکن

تنظیم و تطبیق امور مالی:

۱- مبلغ پول جهت امور ضروری و اضطراری

۲- هزینه تحصیلات

۳- میراث به وراث

سرمایه جهت جایگزینی درآمد:

مواردی چون ارزش فعلی و همچنین هزینه های مالیاتی می باشند و در این راستا می توان به مقطع طول دوره و رشد نرخ تورم و سود، توجه نمود. جمع عددی موارد قید شده الف و ب و پ می تواند در تفاضل وجوه نقد و یا دارایی قابل عرضه، ارزش عددی نیاز به بیمه عمر را مشخص کند.

اگر بخواهیم از اعداد و محاسبه میزان بیمه عمر خارج شویم به قسمتی بسیار عمیقتر می رسیم. آنجا که در ماندن و نماندنمان حس عشق به بازماندگان، دلیل اصلی گرفتن این بیمه به شمار می آید. بد نیست همه ما یکبار از خود بپرسیم: پس از ما عزیزانمان چگونه زندگی خواهند کرد؟ شما به چه پاسخی رسیده اید؟

 

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime

جایی که در آن هیچ کس احساسی نزدیک به ما ندارد. چرا که در مزه کردن آن حالت غیر قابل وصف و تجربه نشده از پیش، کسی با ما سهیم نیست. بارها و بارها این لحظه خاص در زندگی هر یک از ما تلنگری می زند، اما از آنجا که وسعت این ضربه قدرتمند نیست خیلی زود فراموشش می کنیم.