با پیشرفت تکنولوژی و انتقال سریع اطلاعات و فناوری امروزه دسترسی به اطلاعات بسیار ساده و عملی است. از این رو بایستی هر چه بیشتر تلاش کنیم که در انتقال درست اطلاعاتی که هر یک از مراجع ذیصلاح از ما می پرسند دقت کنیم چرا که به فاصله کوتاهی صحت و سقم گفته های هر یک از ما برای سئوال کننده مشهود خواهد شد.

یکی از این مواردی که بروکر یا شرکت های بیمه قانونا بایستی از خریداران بیمه سئوال کنند تا قادر باشند در جهت ارایه نرخ بیمه های اتومبیل بهتر عمل کنند عبارتست از:

 

۱- تعداد و نوع و تاریخ جرائم رانندگی مخصوصا طی سه سال گذشته

۲- تعداد / نوع /تاریخ و مبلغ خسارات و درجه مقصر بودن طی شش سال گذشته

۳- تاریخ دقیق دریافت اولین گواهینامه رانندگی در کانادا مخصوصا انتاریو

تمامی این اطلاعات با توجه به مشغله ذهنی هر یک از ما قاعدتا نبایستی در آن واحد قابل ارایه باشد. در اینگونه موارد بهتر آن است که اینگونه اطلاعات در جای مطمئنی درج و هر زمان که به آن نیاز بود قابل استخراج باشد.

بعد از این سئوالات بروکر بیمه با اجازه لفظی که از شما می گیرد امکان دسترسی به اطلاعات شما را از طریق ۲ گزارش خاص خواهد داشت:

۱-Auto plus     ۲-MVR  

۱ـ در اوتو پلاس اطلاعات زیر نهفته است:

– تاریخ اولین باری که اقدام به خرید بیمه اتومبیل کردید و نام شرکت بیمه مربوطه، این روند تا به روزی که برایتان درخواست گزارش شده در چندین صفحه خواهد آمد. در جهت تکمیل اطلاعات شماره بیمه نامه و شماره شاسی اتومبیل و نوع اتومبیل هم منعکس است.

– تمامی کسانی که از بدو شروع با شما تحت یک بیمه نامه بودند مثل همسر و فرزندان و وابستگانی که از مزایای هم خانه بودن بهره مند بودند.

– تمامی درخواست هایی که شما یا شرکت بیمه برای کنسل کردن بیمه با دلایلش کردید در این گزارش ملحوظ است.

– از همه مهمتر تمامی خساراتی که شرکت بیمه به شما پرداخت کرده  با ذکر تاریخ و آیا اینکه مقصر بودید یا بی تقصیر در آن به طور کامل ذکر شده است.

– در تاریخ های مختلف از چه درجه بیمه ای برخوردار بودید یا تعداد ستاره های امتیازی شما چند بوده است.

در ام وی آر اطلاعات ذیل نهفته است:

– تاریخ دریافت اولین گواهینامه در کانادا.

بایستی توجه داشت که در بعضی از مواقع وزارت ذیربط از گروهی تاریخ اولین باری که گواهینامه رانندگی گرفتند را قبول می کند مثلا این در مورد یکی از بیمه گذاران پیش آمده بود که در سال ۱۹۷۹ در ایران اولین بار گواهینامه اش را اخذ کرده بود و همین تاریخ در گزارش مربوطه ذکر شده است. این سابقه اگر برای وزارت مربوطه قبول است ولی برای شرکت بیمه ملاک نیست و هیچ سابقه ای را جز کانادا و آمریکا و چند کشور خاص و محدود قبول ندارند.

– آیا نیاز است که در زمان رانندگی از وسایل کمکی استفاده شود و به عبارت دیگر محدودیت خاصی شامل حال راننده می گردد یا خیر مثلا از لنز یا عینک استفاده می شود؟

– درجه اعتبار گواهینامه تا چه تاریخی است و نوع گواهینامه چیست (کلاس مربوطه چیست)؟

– تعداد/تاریخ و نوع جرایم رانندگی چیست؟

– آیا گواهینامه رانندگی به حالت تعلیق درآمده یا دایر است؟

تمامی اطلاعات یاد شده در این دو گزارش نهفته است و سابقه هر یک از ما از بدو رانندگی تا امروز مثل روز روشن است، پس ضمن اینکه لبخند فراموش نشود چون در مقابل دوربین مخفی بیمه هستید بدانید بایستی

در انتقال اطلاعات شخصی خودتان هم دقیق و صریح باشید تا قادر باشید بهترین نرخ بیمه را که متناسب با عملکرد و سابقه رانندگیتان است، به دست آورید.

 

*فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه است

farsadi@cirmco.com