یکی از ویژگی‌های زندگی در تورنتو‌، این شهر ۷۲ ملت که مردم از اقوام و پیشینه‌های فرهنگی مختلف در آن زندگی می‌کنند …


شهروند ۱۲۴۹  پنجشنبه ۱ اکتبر ۲۰۰۹


 

یکی از ویژگی‌های زندگی در تورنتو‌، این شهر ۷۲ ملت که مردم از اقوام و پیشینه‌های فرهنگی مختلف در آن زندگی می‌کنند، همشهری بودن با کسانی است که قلب‌شان نه تنها برای این شهر و این سرزمین که در ضمن برای سرزمینی که از آن آمدند می‌تپد. ما ایرانیانِ تورنتو این را خوب می‌دانیم چرا که این روزها با امید و شور و نگرانی چشمی به جنبش انقلابی مردم کشورمان داریم.

این روزها بخش بزرگی از مردم تورنتو با واهمه و نگرانی، رویدادهای فیلیپین را دنبال می‌کنند. مانیل، پایتخت این کشور، یکی از بدترین توفان‌های استوایی در تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد و جامعه‌ی فیلیپینی تورنتو، به همراه سایر شهروندان این شهر، برای حمایت و همبستگی با قربانیان این فاجعه به پا خاسته‌اند.

هفته‌ی گذشته شاهد بودیم که جمعی از پزشک‌یاران کانادایی عازم مانیل شدند تا به قربانیان این حادثه، که تا زمان چاپ شهروند به بیش از ۲۴۰ کشته رسیده‌اند، یاری برسانند. جیم کاریجیانیس، نماینده‌ی لیبرال مجلس فدرال از حوزه‌ی اسکاربورو ـ اجینکورت، با برگزاری نشست مشترکی با جامعه‌ی فیلیپینی خواهان کمک دولت فدرال به قربانیان توفان کتسانا شد. آقای کاریجیانیس در بیانیه‌ای که برای شهروند فرستاده، می‌گوید: "اندیشه‌ها و دعاهای من در کنار بازماندگان این توفان مخرب و اعضای نگران خانواده‌ی آن‌ها در کانادا و افراد کانادایی مستقر در آن منطقه است".

این بدترین فاجعه‌ی طبیعی مانیل در نیم‌قرن گذشته است. توفان و سیل کتسانا باعث شده مقدار بارانی که معمولا یک ماه طول می‌کشد در ۱۲ ساعت به این شهر بریزد. هزاران نفر از مردم این شهر در خانه اسیر شدند و چند صد نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مشخص است که بسیاری از فیلیپینی‌های کانادا انتظار دارند به حادثه‌زدگان فیلیپینی کمک بیشتری شود. مونیکا لیم سرانو، مقیم محله‌ی اجینکورت و رئیس فدراسیون فیلیپینی ـ کانادایی‌ها، در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است: "امیدوارم دولت ما کمک خود را ارائه کند". خانم سرانو در حال سازمان دادن جمع‌آوری کمک مالی است.

آقای کاریجیانیس، نماینده‌ی مجلس که حدود ۱۵۰۰ خانواده در حوزه‌ی انتخاباتی او اقوامی در منطقه‌ی سیل‌زده دارند، از دولت هارپر خواهان اقدام‌های مشخصی شده است: تعهد پنج میلیون دلار کمک انسانی، اعطای میزان مشابه پولی که در دو ماه آینده توسط سازمان‌های غیردولتی جمع‌آوری می‌شود، تسریع کار ویزاهای مهاجرتی و حمایتی برای سیل‌زدگان، و اعطای سریع ویزای موقتی برای اعضای بلافصل خانواده‌ی جامعه‌ی فیلیپینی‌های کانادا.

آقای کاریجیانیس در مصاحبه با رسانه‌ها تاکید کرده است که این خواسته‌های او مختص سیل کنونی در فیلیپین نیست: "من بارها و بارها از دولت هارپر خواسته‌ام برای برخورد با بحران‌های بین‌المللی مجموعه موازینی را احیا سازد".

برای کمک مالی به سیل‌زدگان و هم‌نوعان فیلیپینی خود می‌توانید با صلیب سرخ کانادا با شماره تلفن ۱۸۰۰۴۱۸۱۱۱۱ و به آدرس اینترنتی redcross.ca تماس بگیرید.