شهروند- گورد داونی (Gord Downie)، خواننده ی گروه Tragically Hip و مدافع حقوق بومیان کانادا، روز سه شنبه در گردهمایی انجمن اقوام بومی به دلیل عملکرد ویژه اش در برجسته نمایی واقعیت تلخ درباره ی قربانیان مدارس  شبانه روزی در کانادا، مورد تقدیر قرار گرفت. آخرین پروژه ی گورد داونی با عنوان “Secret Path” داستان کودک ۱۲ ساله ای را بازگو می کند با نام چانی ونجک (Chanie Wenjack) که در سال ۱۹۶۶ در راه فرار از یک مدرسه ی شبانه روزی در  انتاریو جان خود را از دست داد.

gord-downie

بخش هایی از این فیلم برای روسای قبایل بومی در این نشست به اکران در آمد. رییس منطقه ای نیوفاندلند، لابرادور و  نوا اسکوشیا در این مراسم اعلام کرد که داونی نمود زنده ی یک تلاش مستمر برای بهبود روابط بین افراد بومی و افراد غیر بومی کاناداست.

در این مراسم، در حضور جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، داونی به عنوان قدردانی در “Star Blanket”، که توسط مردم داکوتا ساخته شده بود، پیچیده شد.

مدارس شبانه روزی در کانادا مدارسی مذهبی بودند که با هدف تغییر فرهنگ بومیان به فرهنگ اروپایی به وجود آمدند. کودکان بومی را به زور از خانه و خانواده شان جدا کردند و آنها توسط مسئولان مذهبی مدرسه مورد انواع آزارهای جسمی و حتی جنسی قرار گرفتند. درواقع این اقدامی بود برای حذف هویت و فرهنگ بومیان کانادا.