یک دانشمند آمریکایی که برای وزارت دفاع این کشور و سازمان ناسا کار می کرد به جاسوسی برای اسرائیل متهم شده است.


شهروند ۱۲۵۲  پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹


 

بی بی سی: یک دانشمند آمریکایی که برای وزارت دفاع این کشور و سازمان ناسا کار می کرد به جاسوسی برای اسرائیل متهم شده است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد استیوارت دیوید نوزت تلاش کرد تا اسناد طبقه بندی شده را به فردی که باور می رود افسر اطلاعاتی اسرائیل باشد تحویل دهد.

این آمریکایی ۵۲ ساله که قبلا قابل اعتماد تشخیص داده شده بود، روز دوشنبه توسط ماموران اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) بازداشت شد.

در دادخواست ارائه شده، اسرائیل و هیچ فردی به نقض قوانین آمریکا متهم نشده است.

نوزت در صورت تائید اتهامش با مجازات حبس ابد رو به رو خواهد شد.

دیوید کریس، دستیار دادستان کل آمریکا گفت این موضوع جدی است و این باید هشداری باشد برای افرادی که امور محرمانه آمریکا را فدای سود خود می کنند.

نوزت از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ در کاخ سفید در شورای ملی فضا کار می کرد. او در بخشی کار می کرد که گفته می شود در ماه، موفق به کشف آب شده است.

او همچنین ده سال در آزمایشگاه ملی لورنس لیورمور وزارت دفاع کار کرده و در آن بخش بر روی قطعات پیشرفته تکنولوژیکی کار کرده است.

نوزت در سال ۲۰۰۰، شرکتی بنیان نهاد که برای دولت آمریکا از جمله پنتاگون و ناسا قطعات پیشرفته تولید می کرد.

فعالیت های این دانشمند آمریکایی طی سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶، برچسب "کاملا محرمانه" داشت و او به طور مرتب در این مدت به اسناد محرمانه و طبقه بندی شده مربوط به دفاع ملی آمریکا دسترسی داشته است.

ماه پیش یک مامور مخفی پلیس اف بی ای با نوزت تماس برقرار کرد و خود را به عنوان یک افسر اطلاعاتی اسرائیل جا زد. در این تماس نوزت آمادگی خود را برای پاسخ دادن به سئوال هایی درباره اسناد طبقه بندی شده آمریکا در ازای پول و گذرنامه اسرائیلی اعلام کرده است.

طی یک ماه پس از این تماس، این دانشمند آمریکایی نامه هایی با محتوای "اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه و کاملا محرمانه" درباره ماهواره های آمریکایی، سیستم هشدار اولیه، راه های دفاع و یا عمل متقابل در صورت حمله گسترده، اطلاعات درباره تماس های اطلاعاتی، و اصول مهم استراتژی دفاعی را در اختیار این مامور مخفی گذاشته است.

در مقابل نوزت یازده هزار دلار پول نقد دریافت کرده بود.