قضیه جدی است کاری باید کرد

بخش سوم

در شماره های گذشته خطیر بودن روند افزایش دمای زمین را مورد بحث قرار دادیم و به این نکته اشاره شد که متخصصان علت اصلی گرم شدن زمین را مصرف بی رویه انرژی می دانند.

گرم شدن زمین می رود تا زندگی انسان و حیات را به طور کلی دستخوش خطرات جدی کند و حتی در همین قرن ممکن است ادامه حیات روی کره زمین امکان پذیر نباشد. توجه به این مشکل در این مرحله حیاتی است و چون فرد فرد ما مسئول این افزایش دما هستیم لازم است تغییرات اساسی در روش زندگی مان را بپذیریم تا زمین برای فرزندانمان و آینده انسان باقی بماند.

چه کار می شود کرد؟

وسائل نقلیه عامل عمده افزایش گرما هستند. بیش از ۲۵ درصد گاز کربنیک، نزدیک به ۵۰ درصد آلودگی هوا و ۲۵ درصد آلودگی آبها به دلیل وسائل ایاب و ذهابی است که انسان به کار می برد. بنابراین بهتر است در این شماره نقش وسایل نقلیه در افزایش دما و روش هائی که هر یک از ما برای مهار کردن این روند خطرناک باید به کار گیرد را مرور کنیم.

انتقال محل کار به خانه برای زندگی سالم تر

اینترنت تحول بزرگی در زندگی بشر ایجاد کرده است. امروز بسیاری از مردم در آرامش خانه شان کار می کنند. بررسی ها نشان می دهد که حدود ۵/۱ میلیون کانادائی حداقل یک روز کارشان را از خانه انجام می دهند.

 

اگر یک میلیون کانادائی فقط یک روز از خانه کار کنند گاز کربنیک تولید شده ۲۵۰ میلیون کیلوگرم کمتر خواهد بود، ۱۰۰ میلیون لیتر کمتر بنزین مصرف می شود و از ۸۰۰ میلیون کیلومتر رانندگی جلوگیری می شود.

کار در خانه راحت و بسیار لذت بخش است. اگر فرزندان کوچک تر دارید خودتان از آنها مراقبت خواهید کرد و در هزینه دایه و یا مهدکودک صرفه جوئی می کنید.

راندمان کارمندان شرکت هائی که کار در خانه را عرضه می کنند ۲۰ ـ ۴۰ درصد بیشتر است. به علاوه محل کار کوچک تری هم نیاز دارند. خیلی از این شرکت ها لوازم اداری را نیز برای کارمندانشان در خانه تهیه می کنند.

اگر سعادت این را دارید که در خانه کار کنید در میزان مالیات هم صرفه جوئی خواهید کرد.

 

مسافت کوتاهتر زندگی بهتر

اگر می توانید فاصله خانه تا محل کارتان را کوتاه تر کنید. مسافت های کوتاه را می توانید راه بروید، یا از دوچرخه استفاده کنید. شاید تصور بفرمائید که تغییر محل مخارج زیادی در بر دارد. در بسیاری از موارد این طور نیست. بررسی مرکز تکنولوژی محلاتCenter for  Neighbourhood Technology  نشان می دهد که اگر فاصله محل کار ۱۶ کیلومتر یا بیشتر باشد بهای سوخت مصرفی بیشتر از صرفه جوئی است که در انتخاب منزل دورتر و احیاناً ارزان تر ممکن است نصیب شخصی شود.

شاید مهم تر زمان کمتری است که انسان در ترافیک می گذراند. زمان ارزشمندترین و شاید تنها دارائی ماست. خستگی ناشی از رانندگی در ترافیک سنگین را هم نباید نادیده گرفت.

۸۰ درصد کانادائی ها در شهرهای بزرگ زندگی می کنند. ترافیک در تورنتو هر روز سنگین تر می شود. با نزدیک تر کردن مسافت، وقت آزاد شده را می توانید صرف کارهای ارزشمندتری بکنید (راننده ای که یک ساعت در روز در ترافیک می گذراند به اندازه ۹ هفته کاری در سال زمان از دست می دهد.)

فرهنگ وابستگی به اتومبیل هم برای شخص و هم برای محیط زیست استرس زا است. ترافیک بیشتر یعنی تولید اکسیدوکربن و آلودگی بیشتر. با ماشین سواری ما کره زمین را به راه بی برگشت سوق می دهیم.

تغییر محل شاید برایتان از نظر روحی و یا فیزیکی مشکل باشد ولی ضروری است، همان طور که اشاره شد وسائل نقلیه بزرگترین عامل افزایش گازهای گلخانه ای هستند، هر روز ۱۴ میلیون وسیله نقلیه در کانادا براه می افتد. بررسی های اخیر نشان می دهد که ممکن است تا آخر این قرن بیش از ۵۰ درصد محیط زیست زیبای کانادا از بین برود. آلودگی هوا مسئول مرگ زودرس ۱۶۰۰۰ کانادائی در سال است.

 

سعی کنیم یک روز در هفته ماشین را استفاده نکنیم. خیلی از ما راه رفتن را فراموش کرده ایم. می توان بدون اتومبیل هم از نقطه ای به نقطه دیگر رفت. یادتان هست که زمانی پا وسیله رفت و آمد بود.

به طور متوسط یک پیاده فاصله یک کیلومتر را در ۱۰ دقیقه طی می کند. بنابراین می توانید حساب کنیدکه برای مسافت های کوتاه چقدر طول می کشد تا پیاده به مقصد برسید.

راننده ها سلامت کمتر و اضافه وزن بیشتری دارند. یک شخص ۵۵ کیلوئی با ۳۰ دقیقه راه رفتن ۱۵۰ کالری می سوزاند. در همین مدت یک شخص ۸۰ کیلوئی ۲۳۵ کالری از دست می دهد ۳۰ دقیقه راه رفتن در روز ریسک ناراحتی قلبی را ۵۰ درصد کاهش می دهد راه رفتن خطر بروز سرطان، بیماری قند، چاقی و پوکی استخوان را کمتر می کند.

پیاده رفتن در فضای آزاد استرس روزانه را بسیار کاهش می دهد. وقتی راه می روید پرندگان، درختان و گل های زیبا را می بینید، به زیبائی آسمان و ستارگان هم می توانید توجه کنید. وقتی رانندگی می کنید فقط چراغ راهنمائی را می بینید.

باور بفرمائید راه رفتن کار سختی نیست حتی در سرمای ۲۰ ـ درجه هم با لباس مناسب می توان نیم ساعت پیاده تا مقصد رفت. تغییر فصول بسیار زیباست.

پیاده رفتن وسیله خوبی برای آشنائی با همسایگان و مردم محل هم هست.

 

دوچرخه سواری برای دنیای سالم تر

فاصله هائی را که با ماشین طی می کنیم در بیشتر مواقع حدود ۳ کیلومتر است که با دوچرخه قابل دسترسی است. یک شخص به طور متوسط فاصله ۵/۳ کیلومتر را با دوچرخه در مدت ۱۵ دقیقه طی می کند. در داخل شهر حتی برای فاصله تا ۱۰ کیلومتر دوچرخه سریع ترین وسیله نقلیه است، خرج یک دوچرخه در سال ۲۰۰ دلار است، این در حالی است که ما به طور متوسط ۷۵۰۰ دلار در سال برای اتومبیل خرج می کنیم. ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری در روز مانند راه رفتن خطر ناراحتی قلبی، بیماری قند، و چاقی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

بسیاری از دردهای عضلانی و مفصلی به دلیل زندگی ماشینی و کم استفاده کردن از اعضاء بدن است. زندگی فعال تر بسیاری از این دردها را از بین می برد.

 

استفاده از وسائل نقلیه عمومی برای جلوگیری از افزایش دما

بیش از ۱۲ میلیون مردم کانادا از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند. خانواده ای که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کند در ماه ۵۸۶ دلار صرفه جوئی می کند.

این وسایل نقلیه سلامت تر هستند. در طول راه می توانید روزنامه یا کتاب مورد علاقه تان را بخوانید یا کارهای عقب مانده را سروسامان بدهید. با دوستانتان گپ بزنید و اگر صندلی گیرتان آمد چشم هایتان را روی هم بگذارید و کمی استراحت کنید تا به مقصد برسید.

تغییر اساسی در زندگی مان ضروری است. باعث تاسف است که راب فورد شهردار تورنتو به محض برنده شدن در انتخابات در دسامبر گذشته اعلام کرد که جنگ با اتوموبیل متوقف شده است. او مالیات بر ماشین را حذف کرد طرح و توسعه اتوبوس های برقی را متوقف ساخت.

 

اگر مجبور به رانندگی هستید به نکات زیر توجه کنید

امروز اتوموبیل های متفاوتی در بازار عرضه می شوند که مصرف کمتری دارند. اتوموبیلی را تهیه کنید که با کوچکترین اندازه نیازهای شما را برآورده می کند. یک SUV کمابیش به اندازه یک ماشین معمولی جا دارد ولی دو برابر آن بنزین مصرف می کند. توجه بفرمائید که بزرگی ماشین نماینده شخصیت راننده نیست. رانندگی با یک ماشین بزرگ سخت تر است و جای پارک بزرگتری نیاز دارد.

عوامل متفاوتی در میزان مصرف سوخت اتوموبیل موثرند. برای تولید کمتر گاز کربنیک آرام رانندگی کنید. فشار متوالی روی پدال گاز و ترمزهای نابهنگام مصرف سوخت را بالا می برد. وقتی ماشین حرکت نمی کند آن را روشن نگذارید. اگر وسائل سنگین در صندوق عقب دارید و یا باربندی دارید که از آن استفاده نمی کنید آن را با خود حمل نکنید.

در مسیرهای طولانی از کروز کنترل Cruise Control استفاده کنید. رانندگی با کروز کنترل خستگی کمتری ایجاد می کند و مطلوب تر است.

سرویس به موقع، تعویض فیلتر هوا و استفاده از درجه بنزین توصیه شده مصرف سوخت را پائین می آورد.

چرخ های کم باد هم باعث فرسودگی زودرس لاستیک ها می شود، هم مصرف سوخت و آلودگی را بیشتر می کند.

به اتوموبیلتان استراحت بدهید، حتی الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، یا دوستان و همکارانتان را که با شما همراه هستند سوار کنید.

سوخت هائی مانند E85 و بیو دیزل سالم ترند. E85 ۸۵درصد الکل دارد اتوموبیل هائی که Flex Fuel (FFV) هستند هم با بنزین معمولی و هم با E85 کار می کنند. حدود ۶ میلیون اتومبیل FFV هستند. چک کنید و ببینید که در داخل در باک بنزین ماشینتان مارکFFV هست یا خیر. اگر سوخت ماشین تان دیزلی است می توانید از بیو دیزل استفاده کنید که از محصولات کشاورزی به دست می آید. می توانید آدرس پمپ هائی که سوخت های بالا را می فروشند در منطقه تان پیدا کنید.

کانادائی ها بالاترین مصرف سرانه انرژی را در میان مردم دنیا دارند.

وظیفه فرد فرد ماست که یک تغییر اساسی را بپذیریم. با به خاطر داشتن و کاربرد نکات بالا تنها کره ای را که برای زندگی کردن در اختیار داریم حفظ می کنیم. زندگی بهتر و سالم تری برای خود و خانواده مان فراهم می آوریم

در شماره آینده نکاتی را که برای حفظ محیط زیست مان در مورد تهیه، ساخت، خرید و نگاه داری منزل باید رعایت شود مرور خواهیم کرد.

 

 *اطلاعات این مقاله از سایت اینترنتی بنیاد دیوید سوزوکی David Suzuki Foundation و دپارتمان انرژی آمریکا U.S. Department of Energy   تلخیص و بازنویسی شده است.