خبری به زبان انگلیسی در اینترنت در جریان است که تشابه بعضی از غذاها را با اندام های بدن تعبیر و تفسیر نموده و رابطه ای بین آنها مشخص کرده. سئوالی از یکی از خوانندگان عزیز شهروند رسیده که در این مورد بخصوص نظرخواهی کرده اند.

در این به اصطلاح مقاله، شکل ظاهری گوش انسان با برشی از قارچ، لب در حالت لبخند با شکل موز، غده سرطانی با براکلی، معده با زنجبیل، بافت های مشبک استخوان ها با پنیر کهنه سوئیسی، بافت های ریه با انگور سفید، برش قلب انسان با برش گوجه فرهنگی و همچنین مغز انسان با مغز گردو تشبیه شده و چنین تفسیر شده که خوردن این غذاها در بهزیستی و سلامتی اندام های ذکر شده نقش دارند.

شباهت خوراکی ها به اندام های بدن انسان

 

اگرچه مسلم است که این دسته از غذاها دارای خواص زیادی هستند و در بدن تولید انرژی نموده و با املاح و ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و غیره سلامتی را تأمین می کنند، ولی هیچ پایه و اساس علمی مبنی بر اینکه قارچ چون شباهتی با گوش دارد و غیره برای این عضو مفید است، وجود ندارد. خیلی از غذاها را می توان با خیلی از اندام های بدن از نظر شکل ظاهری شباهتی نزدیک داد و این دلیل بر آن نیست که این غذا برای آن اندام مفید یا زیانبار است.

دنیای بی در و پیکر و غیرقابل کنترل اینترنت سبب ظهور و بروز بسیاری از نظریه های بی پایه و گاه مضحک گردیده و هر کسی هر حرفی را می تواند منتشر و نظریه ای را شایع کند. این تازه اول حکایت است. صبر داشته باشید و ببینید چه چیزهای غیرقابل باور دیگری در روزها و سال های آینده از طریق اینترنت منتشر می شوند.

 

آنزیم هضم میوه آناناس و درمان سرطان

دانشمندان با شناسایی آنزیم هضم مواد غذایی موجود در میوه آناناس به نام Protease و تحقیق درباره نقش این آنزیم در پیشگیری و درمان سرطان اعلان نموده اند که این آنزیم خاصیت و قدرت ضدالتهاب بدن، ضد عوامل عفونت زا و ضد سرطان دارد و می تواند در بدن ضایعاتی که به بافت ها وارد آمده را جبران نماید  و سلول های سرطانی را از بین ببرد. جالب اینکه این انزیم می تواند بافت های غیرطبیعی به وجود آمده در بدن را در خود حل نماید و از بین ببرد. در گزارشاتی که توسط ژورنال های علمی شناخته شده ای مانندCancer Letter و  Cancer Therapies  به چاپ رسیده نشان می دهد که این آنزیم طبیعی می تواند در آینده انقلابی در مبارزه با سرطان به وجود آورد. دو آنزیم دیگر Papain وBromelain نیز در مبارزه با سرطان و از بین بردن سلول ها و غدد سرطانی در بدن نقش مشابهی با آنزیم پروتئاز دارند.

 

نقش چای سبز و کاکائو در تقلیل قند خون

ژورنال علمی تغذیه گزارش می دهد که فلاوونوئیدهای موجود در عصاره چای سبز و کاکائو در متابولیسم مواد قندی در بدن نقش داشته و در نتیجه میزان قند خون را کاهش می دهند. یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این دسته از مواد غذایی  است که نقش شناخته شده ای در پیشگیری بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلب و عروق و بیماری قند و غیره دارد. این بار بررسی علمی به وضوح ثابت کرده که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز و کاکائو می توانند در بیماران مبتلا به بیماری قند نقش مهمی بازی نموده و از بروز عوارض جانبی این بیماری خسته کننده جلوگیری نمایند.

 

تقلیل میزان بروز سرطان روده بزرگ

میزان بروز سرطان روده بزرگ که پس از سرطان های سینه و پروستات در زنان و مردان دومین رقم را به خود اختصاص داده در چند سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است. مثلا فقط در آمریکا در چهار سال گذشته ۶۶ هزار نفر کمتر به این سرطان دچار شده اند و این به دو علت اصلی بستگی دارد: اول اینکه مردم عوامل بروز این بیماری را بهتر می شناسند و از آنها دوری می کنند و دوم اینکه روش های پیشگیری این بیماری مانند تغذیه سالم و روش زندگی ایده آل و داشتن وزن طبیعی و فعالیت های بدنی و غیره به تقلیل میزان بروز و حتی مرگ و میر به علت بیماری مورد بحث کمک نموده اند. در حال حاضر آزمایشات ساده ای وجود دارند که می توانند در تشخیص زودرس سرطان ها مخصوصا سرطان روده بزرگ کمک نمایند. اگرچه هنوز این روش ها در کشورهای در حال رشد معمول نگردیده ولی مردم کشورهای صنعتی می توانند از آنها استفاده کرده و موجب سلامتی خود گردند. رژیم غذایی حاوی مقدار کافی سبزی و میوه و کلسیم و ویتامین E در پیشگیری این بیماری نقش داشته و مصرف زیاد گوشت قرمز و الکل و چربی حیوانی امکان بروز این بیماری را افزایش می دهند.

 

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

یکی از خوانندگان عزیز صفحه تغذیه و بهداشت شهروند سئوال کرده اند که شما در مورد خواص فلفل، مخصوصا فلفل قرمز و تند مطالب زیادی نوشته اید. می خواهم بدانم آیا سس های تند فلفل مانند هات چیلی هم همان خواص را دارند یا خیر؟

به طور کلی غذاهای طبیعی و بدون افزاینده های غذایی و اسانس ها و رنگ ها و غیره اثر و خواص بهتری از غذاهای کنسرو شده و از پیش تهیه شده دارند. در این صورت تا حد امکان بهتر است از فلفل های تازه استفاده گردد. اگر امکان نداشت می توان از سس های بازاری استفاده کرد که ممکن است در اثر حرارت و تاریخ مصرف و مواد افزاینده شیمیایی و غیره خواص فلفل های تازه را نداشته باشند.

 

بهتر است باور کنید

بعضی از کشورهای دنیا در مصرف نوعی غذا شناخته شده و شهرت دارند. مثلا مردم خاورمیانه بیشتر به مصرف Hummus (غذایی تهیه شده از نخود پخته و ارده که همان عصاره کنجد است) عادت دارند در حالیکه مردم آمریکا بیشتر از کشورهای دیگر سیب زمینی مصرف می کنند. مصرف ماهی خام در ژاپن، خوردن پنیر در فرانسه و استفاده از گوشت و سبزی سرخ شده در انگلستان، خوردن فلفل تند در هند و مصرف گوشت لاک پشت در مکزیک رواج دارد.

 

آمار سخن می گوید

هر ساله در دنیا بیش از ۷۰ میلیون نفر دچار مسمومیت های غذایی می شوند که ۱۰ درصد یا ۷ میلیون نفرشان جان خود را از دست می دهند. بیشتر مسمومیت های غذایی در کشورهای جهان سوم و در حال رشد که وسایل بهداشتی برای نگهداری و حمل غذا ندارند، بروز می نماید.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com