سفارت ایران در اتاوا، پرورنده‌ی جاسوس برای جمهوری اسلامی؟

 شهروند آرش عزیزی: خبر فعالیت‌های سفارت جمهوری اسلامی در کانادا این هفته باعث واکنش کارشناسان تروریسم در آمریکا شد که می‌گویند فعالیت‌های «فرهنگی» سفارت در اتاوا می‌تواند خطری برای ایالات متحده به حساب بیاید. اظهارات این کارشناسان این هفته در رسانه‌های مطرح آمریکا و کانادا همچون فاکس نیوز و اتاوا سیتیزن آمد.

ریشه‌ی این «نگرانی‌ها» بیش از همه در فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در اتاوا است که رئیس آن، حمید محمدی، و پسرش، احسان محمدی (که ریاست انجمنی فرهنگی در دانشگاه کارلتون را به عهده دارد) موضوع گزارش‌های مفصل «شهروند» در چند هفته‌ی گذشته بوده‌اند.

حمید محمدی رایزن فرهنگی سفارت و پسرش احسان محمدی از فعالان گسترش فرهنگی جمهوری اسلامی در کانادا

بخصوص مصاحبه‌ی حمید محمدی با وب‌سایتی وابسته به «سازمان فرهنگ و ارتباطاتِ اسلامیِ» رژیم، موضوع نگرانی‌ها بوده است. محمدی در این وب‌سایت می‌گوید سازمان متبوعش قصد دارد با اتکا به جامعه‌ی ایرانیان کانادا جای پای بیشتری در این کشور باز کند و به «مقامات بالا» نفوذ کند. او بخصوص نقش مهاجران نسل دوم و سوم را مهم می‌داند. کارشناسان تروریسم در آمریکا این گفته‌ها را به عنوان فراخوانی برای به خدمت گرفتن مامور و احتمالا جاسوس تعبیر کرده‌اند.

ریک روت، سخنگوی وزیر امور خارجه‌ی کانادا، جان برد، در پاسخ به این اظهارات گفت: «سفارت‌های خارجی اجازه دارند دست به فعالیت‌های تبلیغاتی داخلی در کانادا بزنند، اما از آن‌ها انتظار داریم این کار را در تطبیق با قوانین کانادا انجام دهند.»

شبنم اسدالهی، فعال ایرانی-کانادایی مقیم اتاوا، که مصاحبه‌ی محمدی را به انگلیسی ترجمه کرده، از جمله افرادی بود که در این مورد با رسانه‌ها مصاحبه کرد و خواهان کنترل بیشتر دولت کانادا بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی شد.

در این گزارش‌ها در ضمن گفته‌هایی از بعضی کارشناسان تروریسم در آمریکای شمالی را نیز می‌خوانیم.

دیوید هریس، مدیر «برنامه‌ی اطلاعات بین‌المللی و تروریستی» در شرکت تحقیقات استراتژیک اینساینیز (Insignis Strategic Research) در اتاوا، بیش از یک سال پیش در یکی از کمیته‌های سنای کانادا شهادت داده که ایران همین حالا «حضوری تهاجمی» در پایتخت کانادا دارد و شیوه‌ی کارش «گاه اتکا به و گاه قربانی قرار دادن» جامعه‌ی ایرانی است.

استیو امرسون، مدیر اجرایی «پروژه‌ی تحقیقات در مورد تروریسم»، که از سازمان‌های معتبر این چنینی در واشنگتن، به حساب می‌آید، گفته شکی نیست که جمهوری اسلامی مدت‌ها است مشغول به خدمت گرفتن افرادی که گذرنامه‌های کانادایی یا آمریکایی دارند، بوده است.

همایون مبصری، فعال حقوق بشر مقیم آمریکا که نماینده‌ی گروهی به نام «ندا برای ایران آزاد» معرفی شده است نیز در مصاحبه‌ها ظاهر شده و نسبت به فعالیت‌های جمهوری اسلامی هشدار داده است.

وزارت امنیت کشور آمریکا در پاسخ به سئوالات در این مورد موضوع را به وزارت خارجه پاس داده که این یکی به نوبه‌ی خود گفته دولت کانادا است که باید پاسخگو باشد.

آن‌چه به نظر می‌رسد در این گزارش‌ها کاملا غایب است حضور صداهایی وسیع‌تر از جامعه‌ی ایرانیانِ کانادا است که هم تا به حال نقش اصلی را در محدود کردن فعالیت‌های جمهوری اسلامی داشته است و هم به نظر می‌رسد در آینده بیش از هر نهاد دیگری شایسته‌ی ایفای این نقش باشد.