شهروند ـ آرش عزیزی: دولت کانادا دوشنبه‌ی این هفته اعلام کرد تمام دیپلمات‌های لیبی که همچنان در سفارت این کشور در اتاوا هستند باید “بلافاصله” کانادا را ترک کنند.

جان برد، وزیر امور خارجه، شبِ دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: “این‌ها اکنون پنج روز کاری وقت دارند تا سفارت را خالی و کشور را ترک کنند.” و این را آخرین قدم کانادا برای خلع مشروعیت و منزوی ساختن دولت معمر قذافی خواند.

برد تاکید کرد دولت حساب‌های بانکی سفارت را نیز بلوکه کرده است و دیپلمات‌ها امکان دسترسی به آن‌را نخواهند داشت.

به گزارش سی تی وی، حداقل دو نفر از این پنج نفر در تلاش برای راهی هستند تا با کمک آن بتوانند در کشور باقی بمانند، از جمله تقاضای پناهندگی سیاسی. در طول چند ماه گذشته در سایر کشورها شاهد  اقداماتی مشابه از سوی دیپلمات‌هایی که به اصطلاح “طرف، عوض کرده‌اند” بوده‌ایم.

 لیبی جزو فهرست کشورهایی که کانادا به طور خودکار به آن‌ها دیپورت نمی‌کند (مثل عراق و افغانستان) نیست و در نتیجه بعید نیست دیپورت این دیپلمات‌ها همین هفته عملی شود، اما آن‌ها در تلاشِ بسیار برای تغییر این وضعیت هستند.

تظاهرات در تورنتو در حمایت از مردم لیبی

کانادا با رای مثبت تمام احزاب اصلی کشور از ابتدا در ماموریت سازمان ناتو برای حمله‌ی نظامی به لیبی، که به سفارش سازمان ملل انجام می‌شد، نقش داشته است. یکی از اولین سفرهای خارجی برد، که پس از پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات ماه مه به سمت کنونی خود گمارده شد، دیدار از بنغازی،‌ پایتخت شورشیان ضدقذافی لیبی، بود. او در طول این سفر با اعضای “شورای موقتی ملی” دیدار و از آن‌ها تمجید کرد.

کانادا همچون بسیاری کشورهای غربی دیگر از جمله فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده این شورا را به عنوان نماینده‌ی مشروع مردم لیبی به رسمیت می‌شناسد.