خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه که کارشناسان آنرا یک فاجعه زیست محیطی می دانند، کم کم دارد برای دولت و مردم این استان یک مسئله می شود.

جوانان ارومیه و برخی از شهرهای دیگر آذربایجان، در هفته های اخیر، به خشک شدن دریاچه ارومیه و بستن سدهای بی رویه بر روی رودخانه هائی که به این دریاچه می ریخت دست به اعتراضاتی زدند که موجب شد نیروهای ضد شورش با گلوله های پلاستیکی وگاز اشگ آور به آنان حمله کنند. عده ای را دستگیرکنند و حالشان را جا بیاورند.

یکی از این نیروها ضمن شلیک گاز اشگ آور می گفت این دریاچه خودش شور است و یک پارچه نمک، اگر اجازه بدهیم جوانها هم “شورش” کنند که دیگر می شود شورعلی شور!

رئیس جمهور  محبوب کشورمان نیز در یک تماس تلفنی با خبرنگار ما از دست مردم ارومیه گله کرد و گفت، آقا ما چیکارکنیم از دست این مردم؟ هرکاری که می کنیم یک ایرادی می گیرند. هم به سد ساختن مان ایراد می گیرند، هم به سد نساختن مان.

اسم شهرشان رضائیه بود، فریادشان بلند بود که: گرانی در رضائیه بیداد می کند. اسم شهر را عوض کردیم تا زندگی شان بهبود یابد، حالا فریاد می زنند که گرانی در ارومیه بیداد می کند. انگار نه انگارکه آنهمه زحمت برای  تغییر نام این شهر کشیدیم و آنهمه پول صرف عوض کردن تابلوها کردیم! واقعاً به چه ساز این مردم باید رقصید و اسم این شهر را چی باید گذاشت که دست از اعتراض بردارند؟! 

رئیس جمهور در ادامه گفتگوهایش با خبرنگار ما اضافه کرد: اصولا اهالی این استان همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند. خشک شدن دریاچه را می بینند، اما فراوان شدن و مجانی شدن نمک را نمی بینند.

توجه ندارند که وقتی این دریاچه کاملا خشک شد، نمک در شهرشان مجانی می شود و کلی از هزینه زندگی شان کم می شود.

می دانید خود من برای بانمک شدن و نمک پراکنی در سخنرانی هایم روزانه چقدر نمک می خورم؟ شاید باورتان نشود که خرج اصلی زندگی ما نه گوشت است و نه مرغ.  نمک است.

همسر من برای بانمک تر شدن من، به جای سیب زمینی، قلنبه قلنبه نمک توی آبگوشت می ریزد. آنوقت مردم ارومیه به جای تشکر از اینکه به زودی و مفت و بی دردسر مثل من شوخ و با نمک خواهند شد، تظاهرات می کنند و داد و فریاد راه می اندازند!

این مردم نمی دانند خشک شدن این دریاچه باعث می شود با کوچکترین نسیم قشری از نمک مجانی، یعنی  رایگان، تمام اسباب و اثاثیه و حتی سر و صورت شان را بپوشاند و زندگی شان از این بی نمکی فعلی بیرون بیاید.

 قول می دهم به زودی وقتی مردی شب که به خانه اش آمد و به همسرش خبر داد که زن می دانی نان صد تومن گرانتر شده؟ همسرش با خنده بپرسد دوباره؟ هفته پیش که صد تومن گران شده بود ….و این خنده ها گرچه نمک زندگی است، اما نمکی است که خاصیت شکر هم دارد چون زندگی آنها را شیرین تر می کند!

آخرین خبر

آخرین خبر حاکیست که پس از تظاهرات و زدوخورد های اخیر، ۹۰۰ میلیون دلار برای آب رسانی به این دریاچه اختصاص یافته است.

 

ژاپنی ها یک تپه سالم باقی نگذاشته اند

 

من آنقدر از دست این ژاپنی ها کلافه هستم که می ترسم بالاخره کار و زندگی را ول کنم، بروم ژاپن و یک چیزی به آنها بگویم.

نترسید، اتفاقی برایم نمی افتد. آنها که فارسی بلد نیستند و تصور می کنند دارم تعریف شان را می کنم!

نیم وجبی ها یک تپه سالم باقی نگذاشته اند. حتی کوه ها را برنج کاری کرده اند و با صدور برنج حاصله، اقتصادشان را رونق داده اند.

لابد می گوئید شالیزار آب می خواهد، در کوه چگونه می توان برنج کاری کرد؟ مسئله همین جاست. لامصب ها کوه ها را ردیف به ردیف کنده اند و گود کرده اند. جلویش را سدهای کوتاه بسته اند تا آب باران به صورت کانال هائی باریک در آنجا جمع شود و برنج رشد کند.

مادرمرده ها خبر ندارند که ما زرنگ تر از آنها هستیم. نفت سیاه بوگندو می دهیم، و برنج سفید خوش بو تحویل می گیریم. خبر ندارند که برنج تولیدی شان در نهایت از گلوی ما پائین می رود!

 

دلیل سفری که لغو شد

 

سایت های خبری گزارش کرده اند که سفر رئیس مجلس ایران به کره شمالی که قرار بود یکشنبه ۱۳ شهریور انجام شود، لغو شده است.

در مورد این سفر شایعات فراوانی بر سر زبانها بود. بی بی سی نوشته بود مربوط به تجهیزات اتمی و موشکی ایران است. آمریکا گفته بود تهران و پیونگ یانگ در یک سنگر قرار دارند. عده ای از ایرانی ها می گفتند ایشان آخر هفته میهمان دارند و چون آنجاها گوشت ارزان تر است می خواهند بروند کره گوشت بخرند! ولی خود آقای لاریجانی با خنده عکس فوق را به خبرنگار ما نشان داد و گفت می خواستم بروم ببینم نمایندگان کره در جلسه علنی مجلس چطوری چرت می زنند و آیا در کره کسی را بابت چرت زدن جریمه می کنند یانه؟ که فعلا فرمودند نرو!

 

 

 

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.