وزیر پرسابقه­ی آموزش و پرورش به وزارت حمل و نقل گمارده شده، نماینده­ای ناشناس به دو سمت مرکب وزارت انرژی و زیرساخت رفته و نماینده­ای تازه­کار 

 

شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه۲۰۱۰

تلاش مک­گینتی برای دمیدن جان تازه در کالبد دولت


 کاتلین وین از وزارت آموزش به وزارت حمل و نقل رفت

دالتون مک­گینتی هفته­ی گذشته تغییرات وسیعی در کابینه­ی خود اعلام کرد که بسیاری از آن­ها غافلگیرکننده است.

وزیر پرسابقه­ی آموزش و پرورش به وزارت حمل و نقل گمارده شده، نماینده­ای ناشناس به دو سمت مرکب وزارت انرژی و زیرساخت رفته و نماینده­ای تازه­کار به سمت مهم وزارت شهروندی و مهاجرت فرستاده شده. رویهمرفته شاهد تغییر ۱۲ وزیر، اضافه کردن چهار وزیر جدید و بیرون کردن سه وزیر قدیمی بوده­ایم.

این تغییرات از آن­جا ضروری شده بود که بسیاری از اعضای شاخص کابینه در هفته­های گذشته به دلایل مختلف کناره گرفته بوده­اند. مایکل برایانت، دادستان کل، استعفا داد تا دنبال کارهای بخش خصوصی برود؛ جورج اسمیترمن، معاون مک­گینتی و مهمترین دست راستش، عازم انتخابات شهرداری شد؛ دیوید کاپلان، وزیر بهداشت، در میان افتضاحات متعدد وزارتخانه­اش کناره گرفت؛ و جیم واتسون، وزیر مسائل شهری و مسکن، همین هفته­ی پیش استعفا داد تا نامزد شهرداری اتاوا شود. با این حساب بعضی از پرتجربه­ترین و مهم­ترین مهره­های سیاسی از کابینه کنار رفته­اند و این حالا فرصتی برای مک­گینتیِ نخست­وزیر بود تا یک سال پیش از انتخابات استانی سال ۲۰۱۱، تا جانی تازه در کابینه بدمد و تصویری تازه به آن بدهد تا از تصویر افتضاحات مالی متعدد که در دوره­ی اخیر به آن گرفتار آمده است رهایی یابد.

بسیاری از منتقدان می­گویند مک­گینتی در انتصابات بیش از هر چیز وفاداران به خود را ارتقا داده و می­خواهد قدرت دولت را در دفتر نخست وزیری متمرکز کند و نه نزد کسانی که می­توانند در مقابل او بایستند. مایکل پرو، نماینده مجلس از حزب نیودموکرات، در مصاحبه با شهروند می­گوید: "همه­ی سمت­ها را به آدم­هایی دادند که کارشان این است که بگویند "بله" و هر چه به آن­ها می­گویند انجام دهند و این­گونه ترقی کنند". سرمقاله­ی تورنتو استار در این زمینه گفته است: "شواهد نشان می­دهد که دولت هر روز بیشتر از دفتر نخست­وزیری اداره خواهد شد".

­وزرای جدید

با رفتن اسمیترمن به نظر می­رسد مهمترین چهره حزب لیبرال انتاریو، پس از مک­گینتی، در حال حاضر کاتلین وین، نماینده دان ولی غرب، باشد که سال­ها وزیر آموزش و پرورش بوده، او اکنون به وزارت حمل و نقل آورده شده. یکی از اعضای ارشد حزب لیبرال که به شرط عدم افشای نامش با شهروند صحبت کرد، می­گوید: "همه می­دانند که کاتلین یک سمت اقتصادی می­خواست تا وقتی خواست پس از مک­گینتی خود را نامزد رهبری حزب کند کارنامه­ی پربارتری داشته باشد". کاتلین وین در سمت جدید خود باید پروژه­های عظیمی را به دست بگیرد از جمله ۵۲ پروژه­ی جدید حمل و نقل در سراسر تورنتوی بزرگ (مهمتر از همه تغییرات عمده در تی تی سی) و بهبود خدمات قطارهای گو. موفقیت او در این پروژه­ها، در صورت باقی ماندن حزب لیبرال در قدرت، می­تواند او را رهنمون رهبری حزب و نهایتاً نخست­وزیری استان کند (چنین اتفاقی البته جالب خواهد بود و او را اولین نخست­وزیر زن و اولین نخست­وزیر هم­جنس­گرای انتاریو می­سازد).

همه پیش­بینی می­کردند که اریک هاسکینز، پزشک مشهوری که به تازگی سیاستمدار شده و همین چند ماه پیش در انتخابات میان­دوره­ای سن پل به کوئینز پارک راه یافت، جایی در کابینه بیابد، اما شاید کمتر کسی فکر می­کرد او به همین زودی به سمت بسیار مهم وزارت شهروندی و مهاجرت برود. بعضی ناظران می­گویند لیبرال­ها می­خواهند هاسکینز چهره­ی جدید مهاجردوست حزبشان باشد و با تلاش­های اخیر جیسون کنی، وزیر محافظه­کار مهاجرت، برای اقبال یافتن میان جوامع مهاجران مقابله کند. در همین حال مایکل چان، وزیر سابق مهاجرت، به دو وزارت مرکب فرهنگ و گردشگری منصوب شده که می­توان آن­را ارتقایی برای این سیاستمدار چینی تبار به حساب آورد.

چهره­های جدیدی هم به کابینه اضافه شده­اند.

براد دوگوئید، نماینده "اسکاربورو سنتر"، پیش از این دو سمت وزارت مسائل بومیان و وزارت کار را به عهده داشت که هیچ­کدام اهمیت چندانی ندارند، اما اکنون به دو سمت بسیار سنگین وزارت انرژی و زیرساخت (که پیش از این بر عهده اسمیترمن بود) گماشته شده. بسیاری از ناظران معتقد بودند که هدایت مشترک دو وزارتخانه­ی انرژی و زیرساخت حتی برای اسمیترمن کارکشته هم سخت بوده است و اکنون باید تفکیک می شده، اما مک­گینتی ترجیح داد این سمت را به دوگوید بدهد که به گفته ی خودش "به موفقیتش، اعتماد" دارد. بعضی ناظران می­گویند این حرکت به معنی دادن سمت­های مهم به کسانی است که تجربه­ی چندانی ندارند، اما به نخست­وزیر وفادار خواهند بود.

لئونا دامبرووسکی، نماینده حوزه "پرنس ادوارد-هاستینگز" (حوزه­ای در جنوب استان و شامل شهرهایی همچون بلویل)، که در سال ۲۰۰۷ به مجلس آمده پس از مدتی کوتاه در وزارت محیط زیست و کشاورزی حالا به وزارت آموزش و پرورش منصوب شده. او، که سابقه بودن در هیئت مدارس شهری را دارد، باید طرح مهم دولت برای کودکستان­های تمام­روز و سایر طرح­های سنگین کاتلین وین را اجرا کند.

حضور دامبرووسکی تعداد زنان کابینه را از ۱۰ به ۱۱ نفر می­رساند که میزانی قابل توجه است.

بعضی منابع درونی حزب، در مصاحبه با شهروند، می­گویند اگر گلن موری، شهردار سابق وینیپگ، موفق شود کرسی لیبرال­ها در "تورنتو سنتر" را حفظ کند، او نیز به کابینه اضافه می­شود. همچنین باب کیارلی، شهردار جنجالی و سابق اتاوا، که اکنون احتمالا به جای جیم واتسون (که استعفا داد تا نامزد شغل سابق کیارلی شود) به عنوان نماینده لیبرال­ها در حوزه "اتاوای غرب ـ نیپیان" در انتخابات شرکت می­کند.