گفت وگوی شهروند با دکتر علی خادم حسینی، دانشمندی که از سوی رئیس جمهور آمریکا تقدیر شد

گفت وگو: امیر منبع چی*

امیر منبع چی

علی خادم حسینی (متولد ۳۰ اکتبر ۱۹۷۵) از پژوهشگران ایرانی ـ کانادایی و دانشیار دانشکده پزشکی در دانشگاه هاروارد آمریکا است.

خادم حسینی به عنوان یک پژوهشگر مهندسی زیستی و پزشکی بازسازنده، در سطح بین المللی به خاطر کارش در زمینۀ مهندسی بافت های مصنوعی برای کاربردهای گوناگون، از پزشکی زیستی تا ساختن رُبات ها شناخته شده است. او مولف بیش از ۱۳۰ مقاله علمی است و ۱۴ اختراع در کارنامه اش دارد و بیش از ۱۰۰ سخنرانی علمی داشته است.  علی خادم حسینی، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۱، به همراه یاسمین مستوفی و امیرسلمان اوستی مهر از دریافت کنندگان جایزۀ ریاست جمهوری برای دانشمندان و مهندسان به خاطر پیشرفت های سریع در مشاغل علمی بود.  او با جوایز بین المللی علمی ناآشنا نیست و تا به حال از سوی مجامع علمی مختلفی مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است ولی جایزۀ ریاست جمهوری آمریکا بالاترین بزرگداشتی است که توسط دولت ایالات متحده از دانشمندان و مهندسان در مراحل اولیۀ حرفه پژوهشی آنها به عمل می آید.

پس از برگزاری مراسم تقدیر در کاخ سفید، او در وبلاگ شخصی خود چنین نوشت:

ده مسئله به یاد ماندنی در مورد دیدار با اوباما در کاخ سفید:

دکتر علی خادم حسینی جوان افتخارآفرین ایرانی

۱۰. سه بار چک شدن کارت شناسایی در بدو ورود به کاخ سفید

۹. گذراندن زمانی در شاخه شرقی کاخ سفید

۸. مشاهده بنای تاریخی ملی (مانیومنت ناسیونال) در داخل کاخ سفید

۷. آماده شدن پلیس مخفی برای فرود آمدن هلیکوپتر رئیس جمهور

۶. از درون کاخ سفید، مشاهده ی فرود هلیکوپتر اوباما

۵. نشستن در ردیف جلو و فکر کردن به این مسئله که شاید جای مرا برای نشاندن اوباما جابجا کنند.

۴. ایستادن اوباما در ۴ فوتی من و گوش دادن به سخنرانی او در مورد لزوم ادامه حمایت از تولید علم و اشاعه آن به صورت تحصیلات عالیه

۳. سپری کردن مابقی روز در کنار خانواده خود و سایر دانشمندان برگزیده در مراسم بزرگداشت

۲. ایستادن اوباما پشت من در هنگام گرفتن عکس دسته جمعی از مراسم اهدای جوایز بزرگداشت

۱. دیدار و صحبت با یکی از جالبترین رئیس جمهورهای امریکا

 

 

من که خود در دوره ای افتخار شاگردی ایشان را در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد داشته ام، از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم و مطمئنم که هموطنانمان مایلند با این دانشمند ایرانی تبار بیشتر آشنا شوند، به همین خاطر مصاحبه ای با ایشان ترتیب دادیم که می خوانید.

 

***

پروفسور خادم حسینی، موجب بسی افتخار و خوشحالی ست که باری دیگر تبریکات صمیمانه خود را به مناسبت دریافت “جایزۀ کاخ سفید به خاطر پیشرفت های سریع در مشاغل علمی” ابراز کنم. همانطور که مستحضر هستید، شهروند بزرگترین هفته نامه فارسی زبان در امریکای شمالی ست و بسیاری از هموطنان ایرانی-کانادایی شما مایلند که راجع به خودتان و دستاوردهای شما بیشتر بدانند. بویژه در مورد جوان ایرانی ای که از دانشگاه شهر تورنتو فارغ التحصیل شده و هم اکنون برای بسیاری به عنوان یک الگو در این جامعه مطرح است.

در ابتدا ممکن است در مورد خودتان، تجربه مهاجرت و پیش زمینه های علمی تان توضیح بدهید.

ـ من در ایران به دنیا آمدم و در سن ۱۲ سالگی به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کردیم. پس از اخذ مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه مهندسی شیمی از دانشگاه تورنتو، برای ادامه تحصیل در “انستیتو صنعتی ماساچوست” به کشور آمریکا رفتم و در سال ۲۰۰۶ موفق به کسب مدرک دکترای مهندسی پزشکی شدم. هم اکنون من به عنوان دانشیار در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد مشغول فعالیت هستم و در زمینه مهندسی بافتهای مصنوعی، مواد زیستی و پزشکی زیستی پژوهش می کنم.

پرزیدنت اوباما به برگزیدگان تبریک می گوید

 

در دوران تحصیل و کسب آمادگی لازم برای انجام چنین حرفه علمی، مهمترین عوامل برای شما کدام ها بودند؟

ـ به اعتقاد من، همکاری با افراد شایسته یکی از مهمترین عوامل موفقیت است.

به این لحاظ من بسیار خوش بخت بوده ام که در طول دوران کاری خود، در میان افرادی برجسته مشغول فعالیت باشم.

در دانشگاه تورنتو همین مسئله باعث شد که پایه علمی قوی پیدا کنم و به همین صورت در دانشگاه صنعتی ماساچوست، کسب فیض از محضر استادی برجسته چون “پروفسور رابرت لنگر” در دوران تحصیلی دکترا به من این امکان را داد که متوجه شوم چگونه می توان  پژوهش را به خدمت مردم و جامعه درآورد.

همچنین در حال حاضر، من فعالیت علمی خود را با همکاران و دانشجویانی پیش می برم که همواره تأثیر مثبتی بر یادگیری و شکوفایی علمی و شخصی من داشته اند.

 

در مورد اهداف علمی خود برای آینده بگویید.

ـ در نهایت، هدف اصلی از پژوهش های علمی ما، بهبود و تسهیل در زندگی بیمارانی است که احتیاج به چنین روش های نوینی دارند و امیدواریم که در چند سال آینده، به واسطه تلاش های ما و همکاران ما، شاهد پیشرفت های علمی هر چه بیشتر در این زمینه ها باشیم.

 

 

می دانیم که حرفه آکادمیک کاری سنگین، طاقت فرسا و بسیار زمان بر است. شما چگونه وقت خود را میان پژوهش، تدریس و پرورش علمی دانشجویان تقسیم می کنید؟

ـ با شما موافقم، همینطور است. کار آکادمیک احتیاج به نظم و انضباط و مدیریت زمان دارد. من تمامی تلاش خود را به کار می برم تا از زمان بهره وری کامل داشته باشم. سعی می کنم با سخت کوشی و همچنین تشویق کار گروهی میان اعضای مرکز علمی خود، با سرعتی متناسب پیش برویم.

 

به عنوان دریافت کننده این جایزه از رئیس جمهور آمریکا، چه احساسی دارید؟

ـ در واقع دریافت این جایزه یک نوع قدردانی نه تنها از من، بلکه از تمامی مربی ها و دانشجویان من بوده که سال ها در کنار هم تلاش کرده ایم. فروتنانه بگویم برای شخص من، سبب بسی افتخار است که در میان بسیاری از بهترین دانشمندان برای دریافت این جایزه برگزیده شدم. و در نهایت این را هم بگویم که دیدار با شخص رئیس جمهور آمریکا، تجربه جالبی بود.

 

برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس و دکترا) که قصد ادامه تحصیل و کسب درجات عالیه علمی همچون شما را دارند، چه پندی دارید؟ کدام فاکتورها در شکل گیری حرفه آکادمیک مهمترند؟

ـ سخت کوشی و پشتکار در کاری که از انجام آن لذت می برند.  مهمترین عامل و تنها روش برای رسیدن به موفقیت، دنبال کردن شور و اشتیاق درونی ست. به خاطر اینکه برای پیشرفت در کارها سخت کوشی طولانی مدت لازم است و به همین دلیل عملا سخت کوشی برای کاری که از انجام آن لذت نمی برید، غیرممکن است. در عین حال، سفارش اکید من بر این است که در انتخاب اساتید و مربیان خود بسیار دقت کنید. همیشه پیش رو داشتن فردی موفق و دنبال کردن مسیر او، بسیار آسان تر از یافتن و یا ساختن مسیری ست بدون وجود یک الگو.

 

 

پروفسور خادم حسینی، با تشکر از حضور شما در این مصاحبه و اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید. به امید اینکه به زودی باز شاهد موفقیت های چشمگیر شما در آینده باشیم.

ـ با تشکر از شما به خاطر انجام مصاحبه و همچنین به امید موفقیت شما و تمامی جوانان ایرانی.

 

تیم همکاران شهروند این موفقیت علمی را به علی خادم حسینی و خانواده ی محترمش که ساکن تورنتو می باشند، تبریک می گوید و برای آنها موفقیت های روزافزون آرزو دارد.

 

* امیر منبع چی خود از جوانان موفق ایرانی در کاناداست. او در رشته مهندسی پزشکی تحصیل کرده و هم اکنون دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه تورنتو است. اپریل ۲۰۱۱ او به خاطر دستاوردهای علمی اش برنده ی بورسیه ای شد با عنوان Graduate Student Endowment Fund Scholarship  و همچنین بورسیه تحصیلات تکمیلى انتاریو(OGS) در سال تحصیلی ۲۰۱۲-۲۰۱۱ از جمله جوایز دیگری ست که امیر ازآن خود کرده است.

امیر در گذشته برای طی دوره کارآموزی شاگرد دکتر علی خادم حسینی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد بوده و به همین خاطر انجام این مصاحبه را با کمال میل به عهده گرفت.

جامعه ی ایرانی تورنتو، امیر منبع چی را به عنوان هنرمند عرصه ی موسیقی سنتی نیز می شناسند. امیر نوازنده ی تنبک در گروه چکاوک است؛ گروهی که برادرش رضا منبع چی نوازنده تار پایه گذاری کرده و این گروه در برنامه ها و کنسرت های بسیاری هنرنمایی کرده است. تازه ترین هنرنمایی آنان در کنسرت بزرگ “آسیای بدون مرز” اپریل ۲۰۱۱ بود که با استقبال بسیار در تورنتو روبرو شد، به طوری که حتی رسانه های فارسی زبان خارج از کانادا، از جمله صدای آمریکا نیز در این خصوص با امیر منبع چی مصاحبه کردند.