موز میوه ای ست با خواص غذایی و دارویی مختلف و در اصطلاح کشاورزی کشورهایی که موز پرورش می دهند به یک خوشه موز یک دست موز و به یک عدد موز یک انگشت موز می گویند. در زیر به طور اختصار به خواص موز اشاره می شود:

ـ موز یکی از میوه جاتی است که در سلامتی و بهزیستی قلب و عروق موثر است زیرا یک موز متوسط حاوی ۴۷۰ میلی گرم پتاسیم است که سبب تقلیل فشار خون شده و در نهایت از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

ـ اگرچه موز حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است و در استحکام استخوان های بدن نقش دارد، ولی مقدار زیادی پروبیوتیک نیز دارد که با خود مقدار زیادی از میکرب های مفید برای هضم غذا در روده را همراه دارد. این پروبیوتیک ها و عملکرد آن ها در دستگاه گوارش سبب می گردد که مقدار زیادتری از کلسیم رژیم غذایی هضم و جذب بدن شود و سبب سلامتی و دوام استخوان ها گردد.

ـ موز حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین ها و تریپتوفان، سروتونین و فیتوکمیکال های دیگر است که سبب توازن حال و حوصله و خلق و خو می شود و نوعی آرامش در شخص به وجود می آورد. ویتامین B6 موجود در موز از بی خوابی جلوگیری می کند.

ـ یک بررسی علمی نشان می دهد افرادی که روزی سه عدد موز به همراه رژیم غذایی مصرف می کنند خیلی کمتر به بیماری های چشم دچار می شوند. در بعضی از کشورهای آفریقایی مصرف مخلوط موز با بعضی از گیاهان محلی مانند Orinol از پیرچشمی و بیماری خطرناک Macular Degeneration جلوگیری می کند.

ـ برعکس تصور عده ای، موز سبب تقلیل یا کنترل ترشح اسید دستگاه گوارش شده و در نهایت از سوزش معده و ترش کردن و نفخ شکم جلوگیری می کند و در حقیقت اگر زخمی در معده و یا روده کوچک وجود داشته باشد با تماس ترکیبات موز از عوارض آن کاسته خواهد شد. پکتین نوع فیبری است که در موز وجود دارد که قادر است کلسترول خون را کاهش داده و از بروز یبوست جلوگیری کند.

ـ چون موز غذای کاملی است و هضم و جذب آن در بدن به آسانی انجام می گیرد بهترین غذا برای کودکانی است که غذا خوردن را پس از دوران شیرخوارگی شروع می کنند

 

خواص موز

ـ در یک مطالعه ی علمی بر روی ویروس ایدز معلوم گردید که پروتئین Lectin که در موز وجود دارد قادر است به سلول های آلوده شده به ویروس ایدز چسبیده و از تکثیر ویروس جلوگیری کند که عملی است شگفت انگیز و جالب.

ـ خواص پوست موز بسیار است. لایه داخلی پوست موز بهترین دارو برای درمان جوش صورت و تبخال است. در ضمن پوست موز بهترین و قوی ترین نوع کود طبیعی است که می توان از آن در کشاورزی استفاده کرد.

 

ضرورت آزمایش کلسترول خون در کودکان

سردمداران بهداشت عمومی و بهزیستی آمریکا در جلسه ای در شیکاگو پس از تجزیه و تحلیل میزان بروز بیماری های قلبی و بیماری قند در کودکان آزمایش خون کودکان ۹ تا ۱۱ ساله را ضروری اعلان کردند زیرا معتقدند که بالا بودن کلسترول خون به هر دلیلی در کودکان می تواند سبب بروز زودرس بسیاری از بیماری ها مخصوصا بیماری های قلب و عروق و قند شود. تا امروز فقط آن دسته از کودکانی که سابقه ی فامیلی بیماری های قلبی و قند را داشتند و یا وزن آنها زیاد بود از نظر اندازه گیری کلسترول خون آزمایش می شدند ولی توصیه ی اخیر تقریبا همه کودکان را در بر می گیرد. این دسته از کارشناسان همچنین توصیه می کنند که آزمایش قند خون هر دو سال یک بار در کودکان بالاتر از ۹ سال مهم و ضروری ست، مخصوصا در آنهایی که سابقه فامیلی بیماری قند دارند و یا بیش از حد معمول چاق هستند.

نتایج کالبد شکافی کودکانی که به هر دلیلی فوت کرده اند ثابت می کند که در آنها علائم و نشانه های بالا بودن کلسترول خون و عوارض آن دیده می شود. به عبارت دیگر بین ۱۰ تا ۱۳ درصد کودکان حدود ۱۰ ساله در آمریکا دارای کلسترول غیرطبیعی خون هستند که در چند دهه گذشته چنین آماری غیرقابل تصور بوده. رسوب کلسترول در عروق کودکان در دو دهه ی اول زندگی به وضوح مشاهده می گردد. این دسته از کودکان وقتی به سنین ۲۰ و ۳۰ می رسند همه عوارض و ناهنجاری های قلب و عروق را ظاهر می سازند. به همین جهت نباید صبر کرد تا عوارض بالا بودن کلسترول خون مشاهده گردد، زیرا در چنین مواقعی صدمه غیرقابل جبران بر بدن کودکان وارد آمده و بیماری های زودرس یکی پس از دیگری در آنها به وجود می آیند. علت اینکه پژوهشگران و سردمداران بهداشت عمومی سال های ۹ تا ۱۱ را برای آزمایش کلسترول خون انتخاب کرده اند این است که اصولا در موقع بلوغ کلسترول خون به هر دلیل تقلیل می یابد و بعد از بلوغ افزایش پیدا می کند. به همین دلیل خون کودکان از نظر میزان کلسترول باید قبل از سن بلوغ آزمایش گردد. در ضمن این افراد معتقدند که کودکان کمتر از ۱۰ سال که کلسترول خونشان بالا است نباید با داروهای شیمیایی درمان شوند بلکه با رژیم غذایی مناسب و ورزش باید در تقلیل کلسترول خونشان اقدام نمود مگر اینکه سابقه فامیلی بیماری های فشار خون و قلب و عروق و دیابت داشته باشند.

به طور کلی این دسته توصیه می نمایند که:

۱ـ کودکان پس از ۳ سالگی باید هر ساله از نظر فشار خون بررسی گردند و فشار خونشان به دقت اندازه گیری شود.

۲ـ با کودکان ۵ سال به بالا باید بدون هیچ شکی درباره ضرر و زیان سیگار صحبت کرد.

۳ـ وزن کودکان از سنین پایین باید تحت نظر والدین و پزشک خانواده قرار گیرد و از چاق شدن زیاد کودکان جلوگیری گردد.

 

بهتر است باور کنید

ـ یبوست علل زیادی دارد ولی ما کمتر در مورد رابطه ی داروهای شیمیایی و یبوست می دانیم. داروهای زیر نقش مهمی در بروز و مزمن شدن یبوست دارند: مسکن ها، آنتی اسیدها، داروهای فشار خون، داروهای درمان بیماری پارکینسون، داروهای ضد تشنج، قرص و شربت های آهن، کلسیم مصنوعی و داروهای ادرارآور.

 

ـ مصرف سرانه آب خانگی در کانادا حدود ۲۰۹ گالن در روز گزارش شده که بالاترین رقم مصرف را در دنیا به خود اختصاص می دهد. کشور آمریکا از این نظر در ردیف دوم قرار دارد و مقدار مصرف سرانه آب آن ۱۷۶ گالن در روز است. از نظر کمی مصرف آب کشور موزامبیک رکورد دنیا را شکسته و مردم آن در روز فقط ۳ گالن آب مصرف می کنند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com