درباره چای سبز و خواص بی شمار آن مقالات علمی بی شماری منتشر گردیده و با هم در این صفحه تغذیه و بهداشت خانواده شهروند از این نظر شما را بی اطلاع نگذاشته ایم و مرتبا در این مورد فشرده ی مطالب مستند علمی را در اختیار شما عزیزان خواننده این صفحه قرار داده ایم.

اخیرا دانشمندان یونانی نتایج بررسی جالبی را بر روی رابطه مصرف چای سبز و سلامتی قلب و عروق منتشر کرده اند. فشرده ی یافته های این بررسی را در زیر می خوانید.


آنتی اکسیدانهای موجود در چای، مخصوصا چای سبز نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی درصد بالایی از مردم دنیا که به نوشیدن این نوشابه مهمان نوازی عادت دارند، ایفا نموده و نه تنها در سلامتی قلب و عروق، بلکه در پیشگیری بسیاری از بیماریهای مزمن مانند بیماری قند، آلزایمرز و بعضی از سرطانها مؤثر می باشد.

پلی فنول ها، مخصوصا فلاوونوئید در چای سیاه و در اثر تخمیر برگ چای تا حدودی از بین می روند در حالی که این مواد حیاتی و ضروری در چای سبز میزان بالاتری دارند. به عبارت دیگر پلی فنول موجود در چای سبز حدود ۴۰ درصد ولی میزان آن در چای سیاه فقط ۱۰ درصد گزارش شده است.

در بررسی مورد بحث در یونان پژوهشگران ۱۴ نفر داوطلب را زیر پوشش تحقیقاتی قرار داده و در مراحل مختلف به آنها سه نوشابه مختلف مانند چای سبز، قهوه و آب گرم در نوبت های مشخص تجویز کردند. ۳۰ دقیقه، ۹۰ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه پس از نوشیدن نوشابه های مورد نظر از هر یک از افراد تحت مطالعه آزمایش مخصوص قدرت و سرعت جریان خون در عروق FMD به عمل آوردند. نتایج بررسی نشان می دهد که FMD در ظرف ۳۰ دقیقه در افرادی که چای سبز نوشیده بودند حدود ۴ درصد افزایش یافته در حالی که هیچ تغییری در FMD افرادی که قهوه و آب گرم نوشیده بودند دیده نشده. به طور خلاصه این بررسی نشان می دهد که چای سبز می تواند از بروز بیماریهای قلب و عروق، مخصوصا سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کند و در سلامتی دستگاه گردش خون موثر باشد. چای سبز بیشتر در کشورهای شرقی مورد استفاده دارد در حالی که کشورهای غربی به نوشیدن چای سیاه گرایش پیدا کرده اند.


افراد فعال و پرکار کمتر به بیماری سرطان دچار می شوند


افرادی که در زندگی فعال هستند و فعالیت بدنی مرتب و مناسب دارند خیلی کمتر از دیگران به سرطان دچار می شوند. این خبریست که انستیتوی ملی سرطان ژاپن آن را گزارش کرده است.

قبلا بسیاری از پژوهشگران کشورهای غربی چنین مواردی را گزارش کرده بودند و به وضوح ثابت شده که فعالیتهای بدنی و ورزش مرتب می تواند از بروز بسیاری از بیماریها، مخصوصا سرطان جلوگیری کند، ولی این اولین گزارش مستندی است که از یک کشور شرقی منتشر می شود و بار دیگر ثابت می کند که با ورزش و فعالیتهای بدنی می شود از بیماریهای سرطان جلوگیری کرد. البته نباید فراموش کرد که افرادی که ورزش می کنند دارای روش زندگی سالم تری هستند و به عادات غذایی خود توجه مخصوص دارند که خود نقشی مهم در بهزیستی و سلامتی دارد.

در این بررسی ژاپنی ها به همه گوشه های فعالیتهای بدنی از قبیل فعالیت شغلی و ورزشی توجه و دقت کرده اند و داشتن وزن ایده آل را در کنار ورزش بررسی و تجزیه و تحلیل نموده اند. در این پروژه تحقیقاتی بیشتر از ۸۰ هزار نفر شرکت کرده اند که جوانترین آنها ۴۵ سال و مسن ترین آنها ۷۴ سال عمر داشتند. با توجه به عادات غذایی، روش زندگی و چگونگی فعالیتهای بدنی پژوهشگران این بررسی ثابت کرده اند که افرادی که بهتر می توانند انرژی به دست آمده از رژیم غذایی را در بدن به سوخت و ساز برسانند و فعالیت بدنی سالم و مرتب داشته باشند، خیلی کمتر از دیگران به سرطانهای روده بزرگ، کبد، لوزالمعده دچار می شوند و این تفاوت مخصوصا در خانمها چشمگیرتر می باشد.

تحقیقات علمی همچنین نشان می دهند که حتی افرادی که به سرطانهای مختلف دچار می شوند اگر پس از تشخیص و درمان فعال و پرکار باشند طول عمرشان طولانی تر خواهد بود و در ضمن اثر داروهای مخصوص سرطان در آنها بیشتر و بهتر می باشد. افرادی که فعالیتهای بدنی ندارند دارای وزن زیادتری هستند و این خود در بروز و پیشرفت سرطان موثر خواهد بود و در درمان آن اختلال به وجود می آورد.


رابطه ی بیماری قند، فشار خون و آلزایمرز


پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک طی بررسی جالبی ثابت کرده اند که افرادی که به بیماری آلزایمرز دچار هستند اگر به بیماری قند دچار شوند و فشار خونشان از حد طبیعی تجاوز نماید، عمر کوتاه تری خواهند داشت. به عبارت دیگر امکان مرگ و میر آنها به علت عوارض بیماری آلزایمرز ۵/۲ برابر بیمارانی است که بیماری قند ندارند و فشار خونشان طبیعی است.


گریپ فروت از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند


در گزارشی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس که در ژورنال تغذیه به چاپ رسیده آمده است خوردن گریپ فروت قرمز می تواند سبب استحکام استخوانهای بدن شده و در نتیجه از بروز بیماری استئوپوروز جلوگیری کند. این دانشمندان که رابطه مصرف گریپ فروت را با پیشگیری پوکی استخوان در موشهای آزمایشگاهی بررسی نموده اند معتقدند که ترکیبات گریپ فروت آنتی اکسیدانهای مورد نیاز بدن را تامین نموده و از میزان کلسیم موجود در ادرار می کاهد. به عبارت دیگر گریپ فروت نه تنها در تثبیت کلسیم در استخوانها موثر خواهد بود، بلکه اجازه نخواهد داد کلسیم موجود در استخوانها از بدن خارج شود و در نهایت سبب پوکی استخوان شود. این بررسی به زودی بر روی گروهی از مرد و زن تکرار می شود و چند و چون عملکرد گریپ فروت در استحکام استخوانهای بدن بیشتر روشن خواهد شد.

عارضه پوکی استخوان میلیونها نفر را در سراسر دنیا رنج می دهد و درصد بالایی از این افراد به طور دائمی زمین گیر هستند. فقط در کشورهای اروپایی، ژاپن و آمریکا که آمار دقیقی از بیماری استئوپوروز دارند بیشتر از ۷۵ میلیون نفر به این بیماری دچار هستند و رقم بروز آن در خانمها چهار برابر آقایان است. به طور کلی کمبود درازمدت کلسیم رژیم غذایی و همچنین کمبود دریافت ویتامین D نقش مهم در بروز و پیشرفت عارضه پوکی استخوان دارند.





 

نقش ماهی در سلامتی کلیه های بیماران دیابتی


طبق گزارش جدید از دانشگاه کمبریج بیماران مبتلا به بیماری قند اگر هفته ای دو بار ماهی در رژیم غذایی خود منظور دارند به عوارض ناهنجار کلیه ها که یکی از خصوصیات بیماری قند است، دچار نخواهند شد. پژوهشگران انگلیسی که گزارشگر این خبر پزشکی هستند با بررسی بیش از بیست و دو هزار
نفر که ۵۱۷ نفرشان به بیماری قند دچار بودند، معلوم ساختند که بیماران دیابتی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خوردند چهار برابر کمتر از دیگران (۱۸ درصد) در ادرارشان پروتئین دیده شده که علامت عوارض جانبی بیماری قند است و در ناتوانی کلیه ها نقش دارد. در این بررسی همچنین ثابت گردیده که این رقم در بیمارانی که حداقل دو بار در هفته ماهی می خوردند فقط ۴ درصد است که به وضوح نقش ماهی و ترکیبات موجود در ماهی را در سلامتی و بهزیستی کلیه های بیماران مبتلا به بیماری قند بیان می کند.

همانطوری که اشاره شد رویهمرفته وجود پروتئین در ادرار علامت خوبی نیست و نشاندهنده ی خستگی و بیماری کلیه ها است. در چنین مواردی اگر در پیشگیری و درمان این عارضه اقدام نگردد، سبب از کار افتادن کلیه ها می شود که این امر یکی از علل مرگ و میر در بیماران دیابتی است.

نتایج این بررسی جالب مصرف هفته ای دو یا سه بار ماهی، مخصوصا ماهی پرچرب مانند سالمون(سمن) را توصیه می نماید که می تواند سبب سلامتی و بهزیستی کلیه ها گردد و از بروز و عوارض ناهنجار در کلیه ها جلوگیری کند. علاوه بر نقش اسیدهای چرب امگا ۳ در سلامتی کلیه ها، ترکیبات موجود در ماهی می توانند در ترشح انسولین و سوخت و ساز مواد قندی در بدن و همچنین کنترل میزان چربی خون نقش مهمی داشته باشند.

در ضمن ماهی و ترکیبات آن فشار خون بالا را کاهش می دهد. فشار خون در کنار عوامل دیگر سبب صدمه به قلب و عروق می شود که در بیماران مبتلا به بیماری قند موضوعی است بسیار مهم و حیاتی. در تهیه و مصرف ماهی باید دقت نمود، زیرا ماهی های رودخانه های اطراف شهرهای بزرگ اکثرا آلوده به مواد شیمیایی و فلزات سنگین از جمله جیوه هستند که برای سلامتی مضر می باشند.


بهتر است باور کنید


پژوهشگران دانشگاه آلاسکا می گویند در موقع Meditation (مراقبه) درجه حرارت انگشتان دست و پا به علت گردش خون در حالت استراحت روحی مطلق افزایش می یابد و این گاهی به صورتی است که فقط در پنج دقیقه هفت درجه به حرارت انگشتان دست و پا افزوده می شود. یکی دیگر از علل افزایش درجه حرارت انگشتان دست و پا پایین آمدن میزان آدرنالین توسط سیستم عصبی است که خود در جریان بهتر خون در عروق نقش دارد. پس اگر به هر دلیلی دست و پای شما سرد است می توانید با روزی حدود ۲۰ دقیقه مراقبه به تدریج این عارضه را درمان کنید.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com