در طب سنتی دنیا از الوورا برای درمان سرفه، درد مفاصل، سردرد، آنفلوانزا، درمان بیماری ایدز و بیماریهای مزمن دیگر استفاده می شود

 

  

شهروند ۱۲۱۳ ـ پنجشنبه ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹


 

الوورا داروی طبیعی معجزه گر


 

بشر الوورا Aloe Vera را از ۳۵۰۰ سال قبل می شناخته و از آن برای درمان بسیاری از بیماریها استفاده می کرده است. الوورا طبیعتا مرطوب کننده است و به همین دلیل در صنعت زیبایی در بسیاری از محصولات از آن استفاده می شود. عصاره گیاه الوورا بهترین و بی نظیرترین دارو برای درمان سوختگی ها، مخصوصا عوارض پوستی به علت آفتاب زدگی است. کرم (Gel) الوورا از خونریزی جلدی و عوارض آن جلوگیری می کند و نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی پوست نوزادان و کودکان دارد. در بسیاری از محصولات دندانپزشکی از ترکیبات این گیاه استفاده می شود، زیرا در ترمیم بافت دهان و لثه موثر است و زخم لثه را پس از عمل جراحی بر روی دندانها التیام می دهد.

گیاه الورورا

کپسول و شربت الوورا  را می توان برای پیشگیری و درمان یبوست و بعضی از ناهنجاریهای دستگاه گوارشی استفاده کرد. ترکیبات  الوورا در روده از جذب رطوبت غذا و بروز یبوست جلوگیری می کند و حرکت دودی روده را تقویت می نماید. یکی دیگر از خواص الوورا از بین بردن عوامل عفونت زا است، زیرا در مطالعات علمی ثابت گردیده که عصاره این گیاه بسیاری از ویروس ها و میکربها را از بین می برد. در طب سنتی دنیا از الوورا برای درمان سرفه، درد مفاصل، سردرد، آنفلوانزا، درمان بیماری ایدز و بیماریهای مزمن دیگر استفاده می شود ولی مصرف خوراکی آن در زنان باردار توصیه نمی شود.

الوورا ادرارآور است به همین جهت مصرف زیاد آن سبب از دست رفتن مقدار زیادی از پتاسیم بدن می شود. عده ای باور دارند که در هر منزل باید گیاه الوورا نگهداری شود زیرا عصاره برگ این گیاه حاوی تمام خواصی است که به آن اشاره شد. در مواقع ضروری مانند بریدگی پوست و سوختگی ها می توان از عصاره برگ  الوورا استفاده کرد.


 

چشم انسان امکان بروز بیماریهای قلبی را پیش بینی می کند


 

در طب سنتی، پزشکان بسیاری از بیماریها را با مشاهده علائمی در چشم ها تشخیص می دادند و یا امکان بروز آن را پیش بینی می کردند. اخیرا طب مدرن بررسیهای دقیقی را در روش های تشخیص بالینی بیماریها در قرون گذشته آغاز نموده و نتایج آن را تجزیه و تحلیل می نماید که دانستن آن جالب است.

دانشمندان دانشگاه سیدنی در استرالیا بررسی جالبی را بر روی بیشتر از ۳ هزار نفر که اکثر آنها به بیماری قند نوع دو دچار بودند انجام داده و دریافتند که افرادی که به نوعی عارضه چشمی به نام Retinopathy  دچار هستند که می توان آن را با معاینه چشم تشخیص داد در نهایت به نوعی بیماری قلبی دچار خواهند شد. اگرچه بیماریهای قلبی ممکن است یک یا دو دهه دیگر بروز نماید. در پیگیری ۳ هزار نفر مورد بحث که به مدت ۱۲ سال به طول انجامیده، حدود ۱۱ درصد از آنها که به علت بیماریهای قلبی درگذشته اند، عارضه ی چشمی رتینوپاتی در همه آنها تشخیص داده شده بود. این بررسی علمی نشان می دهد که افرادی که به عارضه مورد بحث چشم دچار هستند امکان مرگ و میر به علت بیماریهای قلبی در آنها دو برابر دیگران خواهد بود و این پیش بینی را می توان فقط با معاینه چشمان افراد سالم نه با به کار گرفتن وسایل پیشرفته طب مدرن به عمل آورد.

این پژوهشگران همچنین اضافه کرده اند که وجود رتینوپاتی در افراد امکان بروز بیماری قند را در آینده نزدیکی پیش بینی می کند و این شواهد امکان پیشگیری بیماریهای قند و قلبی را میسر می سازد. به عبارت دیگر با استفاده از تجربیات طب سنتی و ساده می توان از بروز بیماریهای مزمنی که درصد بالایی از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده اند، جلوگیری نمود.

همانطوری که پیش بینی شده است روزی تجربیات طب سنتی در کنار طب مدرن می تواند در سلامتی و بهزیستی انسان نقش انکارناپذیری را ایفا نماید.


 

آسپرین از بروز عارضه آسم جلوگیری می کند


 

در یک بررسی بزرگ بر روی بیشتر از ۳۷ هزار نفر از زنان سالم که توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد انجام گرفته، معلوم شده که خوردن روزی یکصد میلی گرم آسپرین می تواند به طور چشمگیری از بروز عارضه آسم جلوگیری نماید. این پروژه تحقیقاتی که به مدت ۱۰ سال به طول انجامیده بر روی دو دسته از خانمها انجام گرفته است. دسته اول روزی یکصد میلی گرم آسپرین دریافت نموده و به دسته دوم قرص Placebo یا به عبارت دیگر قرص آسپرین نما داده اند که چیزی جز شکر یا فیبروسلولز و غیره نبوده است. البته افراد تحت مطالعه به این موضوع آگاهی نداشته اند که چه کسی آسپرین واقعی مصرف کرده و چه کسی placebo  خورده است. اثر آسپرین در جلوگیری از بروز عارضه آسم در گروههای سنی و روشهای زندگی متفاوت، یکنواخت بوده، بجز اینکه آسپرین در افراد سنگین وزن و چاق چنین اثر پیشگیری آسم را ندارد و ما می دانیم که عارضه آسم در افراد چاق معمول تر بوده و شدت آن هم زیادتر است. در یک بررسی جداگانه همچنین ثابت گردیده که خانمهایی که برای پیشگیری عارضه آسم در یک دوره طولانی آسپرین مصرف می کنند خیلی بیشتر از دیگران به عارضه خونریزی دستگاه گوارش دچار می شوند و گاهی این عارضه به شدتی است که بیمار نیاز به دریافت خون یا  Transfusion خون دارد. به همین منظور شدیدا توصیه می شود که قبل از مصرف آسپرین آن هم به مدت طولانی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و اگر سابقه زخم دستگاه گوارش داشته اید و یا به نوعی بیماری خونی (رقیق بودن خون) دچار هستید به هیچ عنوان اقدام به خوردن آسپرین نکنید.

در چند دهه گذشته نقش آسپرین در پیشگیری سکته های قلبی و مغزی و همچنین بسیاری از سرطانها، مخصوصا سرطان روده بزرگ به وضوح ثابت گردیده و اخیرا دانشمندان معتقدند که آسپرین می تواند از بروز سرطان سینه هم جلوگیری کند.


 

مرگ به هنگام آزمایش دارو


 

اصولا هر داروی شیمیایی که به بازار می آید باید مراحل مختلف آزمایش و بررس علمی را طی کند که چند مرحله آن بر روی انسان انجام می گیرد و Clinical trial نام دارد. اخیرا انستیتوهای ملی بهداشت، بیماریهای قلبی و انستیتوهای ریه و خون آمریکا گزارش کردند که در یک بررسی بزرگ بر روی بیشتر از ده هزار نفر از افرادی که به بیماری قند نوع دو دچار بودند و تحت آزمایش با داروی مخصوص برای بیماری قند قرار داشتند، حدود ۴۶۰ نفر از آنها به علت عوارض داروی مورد بحث و به خاطر سکته های قلبی و مغزی در مدت چهار سال پیگیری و مصرف داروی مورد بحث، جانشان را از دست داده اند. به همین جهت NIH آمریکا به پژوهشگران مسئول این بررسی و لابراتورهای دارویی وابسته دستور داده است که این بررسی نباید ادامه یابد و تا علت یا علل اصلی مرگ و میر زودرس بیماران معلوم نشود پروژه مورد بحث متوقف گردد. پژوهشگران این بررسی معتقدند که میزان مصرف دارو به اندازه ای بوده که شدیدا قند خون را در بیماران کاهش داده و در نتیجه منجر به مرگ آنها شده است. البته جواب این فاجعه علمی نباید اینقدر هم ساده باشد، زیرا قبل از اینکه بیشتر از ده هزار نفر بیمار مبتلا به بیماری قند را زیر پوشش داروی جدیدی قرار دهند می بایست دهها آزمایش و بررسی پزشکی بر روی این دارو انجام می گرفت.

در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون نفر فقط در آمریکا به بیماری قند نوع دو دچار هستند و درصد بالایی از مردم هم آمادگی ابتلا به این بیماری را در آینده دور و نزدیک دارند و هنوز داروی موثری برای درمان این بیماری وجود ندارد. داروهای موجود در بازار مانند داروهای خوراکی و انسولین صرفا برای کنترل بیماری به کار می روند.


 


 

کشف DNA عامل بیماری سل در استخوان ۹ هزار ساله


 

تا امروز دانشمندان تصور می کردند که عامل بروز بیماری سل که در تاریخ سبب مرگ میلیونها نفر شده حدود سه هزار سال قدمت دارد، ولی اخیرا پژوهشگران اسرائیلی و انگلیسی با مطالعه  DNA استخوانهای انسان ۹ هزار سال قبل معلوم ساختند که این عامل بیماری در آن موقع وجود داشته است. قدمت بیماری سل در حیوانات طولانی تر از انسان است و در آن موقع انسان با مصرف و استفاده از گوشت و پوست و استخوانهای حیوانات مبتلا به بیماری سل، در خطر دریافت عامل بیماری بود و این بار طب مدرن با شواهد قانع کننده ای ثابت می کند که فعلا باید قبول کرد که بیماری سل از ۹ هزار سال قبل وجود داشته، تا اینکه گروه دیگری طولانی تر بودن این دوره را در آینده ثابت نمایند. بیماری سل ریوی و سل استخوانی هنوز در کشورهای جهان سوم کشتار می کند.


 

بهتر است باور کنید


 

ما می دانستیم که بعضی از غذاها و نوشیدنی ها مانند شکلات و چای سبب تغییر خلق و خوی شده و نوعی آرامش به وجود می آورند، ولی نمی دانستیم که غذاهایی مانند موز و گوجه فرنگی و مغز گردو به علت ازدیاد ترشح Serotonin  در مغز می تواند سبب خوش خلق و خویی شده و نوعی آرامش به وجود آورند. افرادی که به عارضه افسردگی دچار هستند در کنار درمان استاندارد می توانند از غذاهای مورد بحث نیز کمک گرفته و با این بیماری مبارزه نمایند.


 


 


 

* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com