شهروند آرش عزیزی ـ اصرار دارد بگوید «شب چله» و نه یلدا، گرچه در بیشتر صحبتمان هر دو ناخودآگاه از این دومی استفاده کرده ایم

اما جای تعجبی نیست که مارال سالک، عضو هیئت اجرایی کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو که قرار است مدیر هنری جشن شب چله ای باشد که این کانون ۱۷ دسامبر برگزار می کند، از باصطلاح «حساسیت فرهنگی» برخوردار است. شهروند در گفتگویی تلفنی با مارال در مورد چند و چون این مراسم سوال کرد و از همین چند و چون می توان علت این بار فرهنگی را فهمید.

جشن این دانشجویان جوان قرار است سنت ها و ویژگی های فرهنگی چله را بنمایاند. در دیاسپورای ایرانی کانادا، و بخصوص بین جوان ترها و نهادهایشان، عادت کرده ایم که نام اعیاد و جشن های مختلف ایرانی تنها بهانه ای است برای «پارتی» و بزن و برقص.

نه که بخواهیم قیافه ی پدربزرگ ها را بگیریم و بگوییم آن یکی بد است اما دروغ چرا، جای جشن هایی که کاری متفاوت تر از پارتی و عرق خوری انجام دهند در جامعه ی ایرانی خالی است و وقتی نهادهای جوان و دانشجو بنیان گذار آن می شوند جای بیشتری برای خوشحالی هم هست. یک جورهایی می توانیم مطمئن شویم (یا حداقل امیدوار باشیم) که این شب چله نه رنگ و بوی گرفته و منجمدشده ی بعضی جشن های سنتی را دارد و نه بی خیالی و دوری از هرگونه بار فرهنگی جشن های بعضی جوان ترها.

و این دقیقا کاری است که کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو از بدو بنیانگذاری اش انجام داده است. در حالی که انجمن های ایرانیان در دانشگاه ها سنتا کاری به جز برگزاری رویدادهای خوش گذرانی (گیرم با کمی بار «فرهنگی») نمی کنند، این کانون موفق شده گستره ی وسیعی از رویدادهای فرهنگی، هنری، سیاسی و … را برگزار کند. از این رو تعجبی نیست که فهرست هنرمندانی که قرار است شب چله ی آن را برگزار کنند هم به فهرست مشاهیر هنری جامعه ی ایرانی شهرمان می ماند.

مارال می گوید گرچه کانون ایرانیان هر سال برای نوروز برنامه داشته اما احتمالا این اولین بار است که برنامه ی به این مفصلی به مناسبت شب چله برگزار می کنند.

ساسان قهرمان، نویسنده و هنرمند خوش نام شهرمان، قرار است بیاید و حافظ بخواند.

ویدا قهرمانی که به نمایش های عروسکی اش معروف است نمایش معرکه گیری دارد.

یکی از بهترین ساعات آن شب احتمالا نمایش گروه رقص گیسو است که متشکل است از شاگردان آیدا مفتاحی، دانشجوی دکترای دانشگاه تورنتو. از آن جا که آیدا خودش دانشجوی همان دانشگاه است و بدون شک جزو خانواده ی مرکزی کانون محسوب می شود، گروه رقص گیسو را می توان از قوم و خویش های نزدیک کانون دانست!

از دیگر قوم و خویش های نزدیک البته آراز سالک، نوازنده ی تار، است که حضورش تایید شده.

گروه رقص کردی «دیلان» و گروه لدون که با پویا حمیدی شناخته می شود دو گروه دیگری هستند که قرار است آن شب هنرنمایی کنند. سیاوش شعبان پور نیز، که شاید او را بخاطر کارهای تئاتری اش بشناسید، قرار است شعرخوانی کند.

یک خبر درگوشی هم این که امسال ظاهرا شب چله با سالگرد مرگ مولانا همزمان شده و از آن جا که بعضی از هنرمندان آن شب حسابی عشق مولوی دارند، بعید نیست جلال الدین رومی پا به عرصه ای بگذارد که معمولا حیطه ی حافظ است و بس. حتی یک خبردرگوشی تر هم این است که شاید سلی، خواننده ی مشهور و کلی عشق مولانا، هم سری به شب چله بزند و اجرایی داشته باشد.

البته خیال نکنید که جشن چله ی کانون ایرانیان قرار است محدود به رقص و نمایش باشد. هر چه باشد برگزارکنندگان جوان و دانشجو هستند! خوشی و شادی هم برقرار است، آن هم به انضمام شیرینی و آجیل و کلی از همان هندوانه هایی که ما گذاشتیم زیر بغل برگزارکنندگان.

مارال می گوید: «علاوه بر جشن گرفتن شب چله از آن جا که تقربا آخر سال میلادی است و یک جورهایی موقع تمام شدن امتحانات و شروع شدن تعطیلات، می خواهیم با مردم جشن بگیریم و شب مفرح و شادی برای مردم باشد و بیشتر با هم آشنا شویم.»

این شب پس از چند ماه سخت کوشی کانون ایرانیان در بین جمعیت جوان ایرانی دانشگاه تورنتو می آید که به گفته مارال امسال برای اولین بار خیلی از سال اولی و دومی ها و تازه واردهایشان جذب کانون شده اند. او در ضمن می گوید کانون «خدمات جدیدی» برای اعضای خود دارد و یادآوری می کند که عضویت در آن محدوذ به دانشجویان نیست و هر کسی از پیر و جوان و دانشجو می تواند عضو افتخاری باشد.

و این مسلما در مورد لذت بردن از شب چله وسط حال و هوای ساختمان های نئوگوتیک دانشگاه تورنتو هم صدق می کند.

شب چله ی کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو از ساعت ۶ تا ۹ شب ۱۷ دسامبر در ساختمان هارت هاوس این دانشگاه (اتاق «ایست کامن» East Common Room) برگزار می شود.